Tunen: wel of niet doen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Tunen: wel of niet doen?



Bericht door gsm »

Ik overweeg om mijn Ducato 2.3L met 120pk en 200.000km op de teller te laten tunen om rustiger te rijden
Is dat een goede reden ?
Meer vermogen is voor mij niet de hoofd reden maar met een hoger koppel denk ik dat die rustiger rijd dus minder toeren en misschien ook wel zuiniger. Verbruik is nu 1:11,5
Kosten van het tunen zijn €250 en daarvoor krijg ik 150pk vermogen en gaat mijn koppel van 320NM naar 410NM
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Tunen wel of niet doen



Bericht door iSonic »

Wij hebben de 130 pk en een grote alkoof camper. Ik vind het vermogen persoonlijk voldoende. Maar ik rijdt 90 tot 100 kmh. Ik weet het niet met tunen. Ligt er ook aan hoe het vermogen en koppel verloop is. Als je alleen een piek hebt bij 3000 rpm heb je er niks aan.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Toemke »

Dat is een vraag waar je evenveel voor- als tegenstanders en positieve als negatieve reacties mee gaat krijgen.
Ik heb het gedaan voor het hogere koppel en ik ben blij dat ik het heb gedaan, van 320Nm naar 410Nm. EGR is bij mij ook uit de software geschreven.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Tunen wel of niet doen



Bericht door de Jonckheer »

Minder toeren kan niet want dat is een combinatie van snelheid en overbrenging. Bij bv 100 km/u in de hoogste versnelling maakt je motor een x aantal toeren, of je nu 120 of 150 pk hebt, dat maakt geen verschil. Ik kan me niet voorstellen dat 120 pk niet genoeg is om een camper voort te bewegen en bovendien gaat opvoeren (want dat is het wat je gaat doen) altijd ten koste van de levensduur en betrouwbaarheid omdat je de grenzen van de mechanische sterkte gaat opzoeken, niet alleen van de motor maar van de gehele aandrijving.
Natuurlijk zijn er mensen die je vertellen dat het allemaal prima kan en misschien is dat ook zo maar kun je bij die mensen aankloppen als het toevallig wél fout gaat? Of bij die tuner als je motor in de soep loopt of je versnellingsbak omdat die het hogere koppel niet aankan? Zet die er gratis een nieuwe en betere koppeling in als die gaat slippen door het hogere vermogen? Vragen die je jezelf best wel mag stellen en waarop je denkelijk zelf wel het antwoord kunt invullen . . :lol:
Als je zegt dat je amper of geen gebruik van dat extra vermogen zult gaan maken ben je jezelf flink voor de gek aan het houden want dat ga je natuurlijk wél doen. Misschien in het begin niet maar later uiteraard wel, zeker als je klimmen moet, dan ga je met vol gas omhoog. Je koop geen Porsche om daar als met een eend mee te gaan rijden.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door iSonic »

Of de levensduur en betrouwbaarheid achteruit gaat weet ik niet. Ik dacht gelezen te hebben dat de huidige 2.3 130/150/170 in de basis hetzelfde zijn. Bij de 120 weet ik dat niet.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door de Jonckheer »

iSonic schreef:
zo 15 apr 2018, 9:09
Of de levensduur en betrouwbaarheid achteruit gaat weet ik niet. Ik dacht gelezen te hebben dat de huidige 2.3 130/150/170 in de basis hetzelfde zijn. Bij de 120 weet ik dat niet.
Als dat zo zou zijn waarom dan nog 130 en 150 pk op de markt zetten als er toch geen verschil is met de 170? De koppeling van 170 pk moet wel zwaarder / groter zijn dan bij de 130. Er zullen nog best wel flinke verschillen bestaan want het verschil van 130 en 170 pk kan nooit alleen in de software zitten maar ook in betere zuigers, een dikkere uitlaat, een grotere turbo, enz. enz. Nee, zo eenvoudig als alleen de software aanpassen is het niet en trouwens, dat kan die fabriek best zelf, daar hebben ze geen tuners voor nodig.
Jammer is dat je nooit iets leest over stukgelopen opgevoerde dieseltjes want die mensen schamen zich waarschijnlijk kapot omdat ze zo stom waren om amateurs aan de software van hun auto te laten knoeien.
Natuurlijk kun je het best doen maar of dat het risico waard is moet je zelf maar uitmaken want de garantie zal wel tot de hoek van de straat zijn.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Marco Polo »

Je hebt gelijk Nico
Garantie tot de deur :D

https://www.squadra-tuning.nl/garantie/

Als voorbeeld.
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Toemke »

de Jonckheer schreef:
zo 15 apr 2018, 10:44
iSonic schreef:
zo 15 apr 2018, 9:09
Of de levensduur en betrouwbaarheid achteruit gaat weet ik niet. Ik dacht gelezen te hebben dat de huidige 2.3 130/150/170 in de basis hetzelfde zijn. Bij de 120 weet ik dat niet.
Als dat zo zou zijn waarom dan nog 130 en 150 pk op de markt zetten als er toch geen verschil is met de 170?
In België bijvoorbeeld al vanwege de lagere taksen en belastingen
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Kroppie »

eet het en je weet het.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Marco Polo »

Heb een paar jaar gelden, toen er ook zo’n discussie liep eens een verhaaltje gelezen over hoe dat nou zit met die afgeknepen blokken.
1e montage zitten er lichtere onderdelen in, passend bij het opgegeven vermogen.
Voor de vervangingsmarkt liggen er vervolgens onderdelen op voorraad van de zwaarste motor.
Onder andere de turbo hoort bij de onderdelen die eerder falen door de toegenomen belasting (ten opzichte van de originele afstelling).
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door annoh »

3 vraagstukken lopen door elkaar heen.

Wat doet tunen met levensduur van motor + aandrijflijn?
Hoe hoog is het gewenste koppel?
Hoe hoog is het gewenste vermogen?

Over dat laatste het volgende:
Wanneer ik met mijn (getunde) camper in de bergen rijd dan merk ik dat de 7 traps automaat ervoor zorgt dat de motor dat toerental draait waarbij voldoende vermogen afgegeven wordt om een bepaalde helling met een bepaalde snelheid te halen. In de praktijk betekent dat dat bij 120 kM/uur de versnellingen 4 tot en met 7 gebruikt worden. Pas bij heel steile hellingen is het aantal PK's onvoldoende en zakt de snelheid en zal er teruggeschakeld worden naar bv de 3.

Aan de hand van de definitie van 1 PK kan je aardig precies berekenen met welke snelheid je een bepaalde helling kan halen gegeven het gewicht van de camper.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80395
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Dafluc »

Kroppie schreef:
zo 15 apr 2018, 11:07
eet het en je weet het.

jos
Serieus? Eet het? En die moet er echt bij?
Afbeelding
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door gsm »

Iedereen bedankt voor de reacties. :bow:
Conclusie is dus : hij gaat er dus niet rustiger door rijden en het verbruik zal niet noemenswaardig positief veranderen.
Zoals ik al schreef aan, de huidige 120pk heb ik tot nu toe voldoende. :thumbup:
Dan denk ik het zo maar te laten. :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51276
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Kroppie »

Dafluc

of te wel doe het en je weet wat de consequenties zijn
(zeer)vrij vertaald uit het engels:

the proof of the pudding is in the eating.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie