Tunen: wel of niet doen?
Tunen: wel of niet doen?
Ik overweeg om mijn Ducato 2.3L met 120pk en 200.000km op de teller te laten tunen om rustiger te rijden
Is dat een goede reden ?
Meer vermogen is voor mij niet de hoofd reden maar met een hoger koppel denk ik dat die rustiger rijd dus minder toeren en misschien ook wel zuiniger. Verbruik is nu 1:11,5
Kosten van het tunen zijn €250 en daarvoor krijg ik 150pk vermogen en gaat mijn koppel van 320NM naar 410NM
Is dat een goede reden ?
Meer vermogen is voor mij niet de hoofd reden maar met een hoger koppel denk ik dat die rustiger rijd dus minder toeren en misschien ook wel zuiniger. Verbruik is nu 1:11,5
Kosten van het tunen zijn €250 en daarvoor krijg ik 150pk vermogen en gaat mijn koppel van 320NM naar 410NM
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Tunen wel of niet doen
Wij hebben de 130 pk en een grote alkoof camper. Ik vind het vermogen persoonlijk voldoende. Maar ik rijdt 90 tot 100 kmh. Ik weet het niet met tunen. Ligt er ook aan hoe het vermogen en koppel verloop is. Als je alleen een piek hebt bij 3000 rpm heb je er niks aan.
Re: Tunen: wel of niet doen?
Dat is een vraag waar je evenveel voor- als tegenstanders en positieve als negatieve reacties mee gaat krijgen.
Ik heb het gedaan voor het hogere koppel en ik ben blij dat ik het heb gedaan, van 320Nm naar 410Nm. EGR is bij mij ook uit de software geschreven.
Ik heb het gedaan voor het hogere koppel en ik ben blij dat ik het heb gedaan, van 320Nm naar 410Nm. EGR is bij mij ook uit de software geschreven.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Tunen wel of niet doen
Minder toeren kan niet want dat is een combinatie van snelheid en overbrenging. Bij bv 100 km/u in de hoogste versnelling maakt je motor een x aantal toeren, of je nu 120 of 150 pk hebt, dat maakt geen verschil. Ik kan me niet voorstellen dat 120 pk niet genoeg is om een camper voort te bewegen en bovendien gaat opvoeren (want dat is het wat je gaat doen) altijd ten koste van de levensduur en betrouwbaarheid omdat je de grenzen van de mechanische sterkte gaat opzoeken, niet alleen van de motor maar van de gehele aandrijving.
Natuurlijk zijn er mensen die je vertellen dat het allemaal prima kan en misschien is dat ook zo maar kun je bij die mensen aankloppen als het toevallig wél fout gaat? Of bij die tuner als je motor in de soep loopt of je versnellingsbak omdat die het hogere koppel niet aankan? Zet die er gratis een nieuwe en betere koppeling in als die gaat slippen door het hogere vermogen? Vragen die je jezelf best wel mag stellen en waarop je denkelijk zelf wel het antwoord kunt invullen . .
Als je zegt dat je amper of geen gebruik van dat extra vermogen zult gaan maken ben je jezelf flink voor de gek aan het houden want dat ga je natuurlijk wél doen. Misschien in het begin niet maar later uiteraard wel, zeker als je klimmen moet, dan ga je met vol gas omhoog. Je koop geen Porsche om daar als met een eend mee te gaan rijden.
Natuurlijk zijn er mensen die je vertellen dat het allemaal prima kan en misschien is dat ook zo maar kun je bij die mensen aankloppen als het toevallig wél fout gaat? Of bij die tuner als je motor in de soep loopt of je versnellingsbak omdat die het hogere koppel niet aankan? Zet die er gratis een nieuwe en betere koppeling in als die gaat slippen door het hogere vermogen? Vragen die je jezelf best wel mag stellen en waarop je denkelijk zelf wel het antwoord kunt invullen . .
Als je zegt dat je amper of geen gebruik van dat extra vermogen zult gaan maken ben je jezelf flink voor de gek aan het houden want dat ga je natuurlijk wél doen. Misschien in het begin niet maar later uiteraard wel, zeker als je klimmen moet, dan ga je met vol gas omhoog. Je koop geen Porsche om daar als met een eend mee te gaan rijden.
Re: Tunen: wel of niet doen?
Of de levensduur en betrouwbaarheid achteruit gaat weet ik niet. Ik dacht gelezen te hebben dat de huidige 2.3 130/150/170 in de basis hetzelfde zijn. Bij de 120 weet ik dat niet.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Tunen: wel of niet doen?
Als dat zo zou zijn waarom dan nog 130 en 150 pk op de markt zetten als er toch geen verschil is met de 170? De koppeling van 170 pk moet wel zwaarder / groter zijn dan bij de 130. Er zullen nog best wel flinke verschillen bestaan want het verschil van 130 en 170 pk kan nooit alleen in de software zitten maar ook in betere zuigers, een dikkere uitlaat, een grotere turbo, enz. enz. Nee, zo eenvoudig als alleen de software aanpassen is het niet en trouwens, dat kan die fabriek best zelf, daar hebben ze geen tuners voor nodig.
Jammer is dat je nooit iets leest over stukgelopen opgevoerde dieseltjes want die mensen schamen zich waarschijnlijk kapot omdat ze zo stom waren om amateurs aan de software van hun auto te laten knoeien.
Natuurlijk kun je het best doen maar of dat het risico waard is moet je zelf maar uitmaken want de garantie zal wel tot de hoek van de straat zijn.
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: Tunen: wel of niet doen?
In België bijvoorbeeld al vanwege de lagere taksen en belastingende Jonckheer schreef: ↑zo 15 apr 2018, 10:44Als dat zo zou zijn waarom dan nog 130 en 150 pk op de markt zetten als er toch geen verschil is met de 170?
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Re: Tunen: wel of niet doen?
eet het en je weet het.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Tunen: wel of niet doen?
Heb een paar jaar gelden, toen er ook zo’n discussie liep eens een verhaaltje gelezen over hoe dat nou zit met die afgeknepen blokken.
1e montage zitten er lichtere onderdelen in, passend bij het opgegeven vermogen.
Voor de vervangingsmarkt liggen er vervolgens onderdelen op voorraad van de zwaarste motor.
Onder andere de turbo hoort bij de onderdelen die eerder falen door de toegenomen belasting (ten opzichte van de originele afstelling).
1e montage zitten er lichtere onderdelen in, passend bij het opgegeven vermogen.
Voor de vervangingsmarkt liggen er vervolgens onderdelen op voorraad van de zwaarste motor.
Onder andere de turbo hoort bij de onderdelen die eerder falen door de toegenomen belasting (ten opzichte van de originele afstelling).
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Tunen: wel of niet doen?
3 vraagstukken lopen door elkaar heen.
Wat doet tunen met levensduur van motor + aandrijflijn?
Hoe hoog is het gewenste koppel?
Hoe hoog is het gewenste vermogen?
Over dat laatste het volgende:
Wanneer ik met mijn (getunde) camper in de bergen rijd dan merk ik dat de 7 traps automaat ervoor zorgt dat de motor dat toerental draait waarbij voldoende vermogen afgegeven wordt om een bepaalde helling met een bepaalde snelheid te halen. In de praktijk betekent dat dat bij 120 kM/uur de versnellingen 4 tot en met 7 gebruikt worden. Pas bij heel steile hellingen is het aantal PK's onvoldoende en zakt de snelheid en zal er teruggeschakeld worden naar bv de 3.
Aan de hand van de definitie van 1 PK kan je aardig precies berekenen met welke snelheid je een bepaalde helling kan halen gegeven het gewicht van de camper.
Wat doet tunen met levensduur van motor + aandrijflijn?
Hoe hoog is het gewenste koppel?
Hoe hoog is het gewenste vermogen?
Over dat laatste het volgende:
Wanneer ik met mijn (getunde) camper in de bergen rijd dan merk ik dat de 7 traps automaat ervoor zorgt dat de motor dat toerental draait waarbij voldoende vermogen afgegeven wordt om een bepaalde helling met een bepaalde snelheid te halen. In de praktijk betekent dat dat bij 120 kM/uur de versnellingen 4 tot en met 7 gebruikt worden. Pas bij heel steile hellingen is het aantal PK's onvoldoende en zakt de snelheid en zal er teruggeschakeld worden naar bv de 3.
Aan de hand van de definitie van 1 PK kan je aardig precies berekenen met welke snelheid je een bepaalde helling kan halen gegeven het gewicht van de camper.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Tunen: wel of niet doen?
Iedereen bedankt voor de reacties.
Conclusie is dus : hij gaat er dus niet rustiger door rijden en het verbruik zal niet noemenswaardig positief veranderen.
Zoals ik al schreef aan, de huidige 120pk heb ik tot nu toe voldoende.
Dan denk ik het zo maar te laten.
Conclusie is dus : hij gaat er dus niet rustiger door rijden en het verbruik zal niet noemenswaardig positief veranderen.
Zoals ik al schreef aan, de huidige 120pk heb ik tot nu toe voldoende.
Dan denk ik het zo maar te laten.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Re: Tunen: wel of niet doen?
Dafluc
of te wel doe het en je weet wat de consequenties zijn
(zeer)vrij vertaald uit het engels:
the proof of the pudding is in the eating.
jos
of te wel doe het en je weet wat de consequenties zijn
(zeer)vrij vertaald uit het engels:
the proof of the pudding is in the eating.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything