Tunen: wel of niet doen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door DiffRental »

Een beetje tuner weet wat ie aan het doen is, enkel een beetje meer turbodruk en een beetje meer brandstof inspuiten werkt prima natuurlijk om de klant een vele sterkere motor te geven. Met een andere gaspedaal response kun je ook al een klant aardig voor de gek houden. :-B

Echter een goede tuner gebruikt de softwarematige koppelbeperkingen voor de 1e versnelling en beperkingen van vermogen met koude motor en ga zo maar door.
Voor de motor zie ik nog niet zo snel problemen maar zou eerder goed kijken naar de versnellingsbak en massavliegwiel en koppeling.
Zijn de af fabriek zwaardere motoren uitgerust met dezelfde aandrijflijn en met dezelfde overbreng verhoudingen?
Wat mag het max koppel zijn voor de versnellingsbak?
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Frank1954 »

Tunen is niet "zo" maar de turbo-druk opvoeren of je zou wel eens sneller met motorschade kunnen te maken hebben dan je verwacht
Die redenering is dus wat kort door de bocht
Tuners zoals bvb https://www.squadra-tuning.nl/chiptunin ... ng/ducato/ die specifieke ervaring hebben met voertuigen van de Fiat groep en...dus ook véél ervaring hebben inzake camper tuning doen echt wel meer dan enkel wat extra "paardjes" uit het motorblok toveren
Voor campers word er méér ingespeeld op een beter koppel en gaspedaal-respons ect....
Dat deze ingrepen ook meer pk geven is dan "mee-ge-nomen" maar is geen "argument" om een motor te tunen
Koppel in een dieselmotor is nog altijd beter voelbaar dan een 150Pk tunen naar 180pk
Is dan in de camper kopen met 130pk ondermaats voor een 3,5t ?
Neen...zeker niet want hierin volg ik de stelling van Kampo....een voertuig van 3,5t 7m lang en bijna 3m hoog met een belading die meestal het hoogste is op de achteras rijd niet als Ferrari of Porsche inzake weg ligging
Rijden met een voertuig waar het voor gemaakt is kan dus best zonder een grotere "stal" vol paarden
Voor ons geldt steeds 100km/u op snelwegen méér hoeft niet
Onze camper gewogen met materiaal dat er altijd vast in blijft is 3690kg semi-automaat op 4,5t met het nieuwe Euro6 blok 150pk
Maar dit blok heeft (soms) al eens kracht te kort vooral dan in de hernemingen
De Up-functieknop mét de Fiat semi-automaat is hier wel de oplossing maar de "paardenstal" en het "koppel" blijft dan nog altijd hetzelfde
Mocht de optie 180pk met de "3 liter" toen nog beschikbaar geweest zijn dan hadden we de camper meteen "zo" besteld
Niet dus...
En de meerkost voor de 2,3L 180pk ligt nog altijd véél hoger dan een 150pk tunen naar 180Pk
Vandaar wij overwegen bij bovenvermelde tuner de 150pk te laten tunen
En...als het huidig gemiddeld verbruik van 13L/100km :roll: dan nog "iets" dalen dan zijn we helemaal tevreden :thumbup:
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door gsm »

Mijn vraag is ook hierop gebaseerd, wel of niet tunen om soepeler te kunnen rijden is mijn eerste doel.
Meer pk´s is niet mijn streven maar dat is meegenomen maar als die dan ook nog iets zuiniger gaat lopen is dat mijn 2e doel.
Wel is het zo dat ik op de autobahn naar Zweden graag even wil door rijden want, ieder zijn mening, die weg vind ik niets aan en mogen ze van mij er uit knippen :lol3:
De autobahn naar het zuiden is mooier zo langs de Rijn en dan rijden we ook minder hard dan naar Denemarken waar we 120 rijden
Als de kans op schade nihil is en ik er qua rijden op voorruit gaat dan wil ik hem wel tunen anders niet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door FJM »

Ik heb zeven verschillende voertuigen. Niet dat ik nou wil opscheppen, maar ik ben nu eenmaal een auto-liethebber.
Hiervan ik er drie heb laten tunen. Onze camper schaar ik onder die zeven, maar ik zal onze niet laten tunen.
Daar heb ik de volgende reden voor:
Een 2.7D turbodiesel, een 5.0i benzine en 1.6D heb ik alledrie laten tunen. Voor de diesels had ik als doel: zuiniger rijden en voor de 5 liter (nog) meer power...
Wat blijkt: de diesels rijden niet zuiniger en de meer power bij de 5 liter had ik niet nodig.
Het gaat dus met name om de diesels. Het klopt dat tunen ze zuiniger maakt, maar de “meer”-power zorgt ervoor dat je toch een wat zwaardere rechtervoet krijgt. En dus uiteindelijk niet zuiniger gaat rijden. Ik weet dat het heel persoonlijk is, maar zo werkt het nu een maal bij mij.
Dus als je je rechtervoet in kunt houden, door niet het/de extra Koppel/PK’s aan te spreken, dan is tunen aan te bevelen.
Maar mijn praktijk wijst anders uit.
Onze camper is een 130PK 2.3 jtd en die voldoet meer dan goed en die laat ik dan ook niet tunen.

Gr. Frank
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door gsm »

Dank je en samen met de reactie van Jonckheer heb ik besloten om niet te tunen. :bow: :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door johan1950 »

Twee jaar geleden onze camper met 2,3 diesel laten tunen.
Reden, verbetering van de gaspedaal respons. Vooral bij lagere toerentallen reageerde de motor slecht op het gaspedaal waardoor bijv rijden in de file een ramp was.
Motor reageert nu veel soepeler. Vermogen en koppel zijn beide groter geworden.
Het verbruik is ongeveer hetzelfde gebleven.
De extra slijtage wat door de hogere belasting kan optreden zal me een zorg zijn: i.p.v. een blok wat 500000 km mee kan heb ik nu een blok wat 300000 km mee kan. Al lang voordat de camper 300000 km heeft gereden heb ik hem al ingeruild.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door edison »

heb ook ergens gelezen dat een ducato af fabriek van 150pk een grotere koppeling heeft dan een 130pk. Daar moet toch een reden voor zijn?
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door ben19 »

en dat is niet zo hebben de zelfde koppeling set
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
edison
Berichten: 169
Lid geworden op: do 28 dec 2017, 19:06
Locatie: 9170

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door edison »

heb het draadje verder gelezen op campersite.be en je hebt gelijk. Er was discussie.

Dit vond ik er ook op:

Voor zij die Duits verstaan, van Promobil:
https://www.promobil.de/werkstatt/chipt ... o-multijet van februari,
en
https://www.promobil.de/test/chiptuning ... l-basis-ps, een test uit 2013 met twee identieke Hymer B534, de ene met een getunede 130 pk, de ander met 150 pk motor.
Als je Duits niet machtig bent, dan zijn op z'n minst foto's 8 en 9 van het laatste artikel interessant (clicken op het fotoapparaat-icoontje onderaan rechts op de foto). Grafieken van het koppel en vermogen van een normale 130 pk, een getunede 130 pk (naar 160 pk, met 50 nm meer koppel) en een fabrieks- 150 pk.
In het kort:
Volgens de test zou het verbruik bij benadering hetzelfde zijn (+ 0.3 l). Zij raden echter een tuning aan van max. 20%, en beter wat meer € uitgeven voor een degelijke tuning.
Volgens Promobil zijn de risico's:
-motormanagement die weigert door de andere software
-verhoogde temperaturen en injectiedrukken, en verhoogd toerental van de turbo
-verhoogde belasting van de aandrijving (koppeling, versnellingsbak, aandrijfassen en banden), en de remmen
-slechtere uitlaatgas waarden
-geen dekking van de verzekering als de tuning niet is aangegeven
De verhoging van het vermogen moet ook aangepast worden in de papieren van de wagen.

Ook bestaat het risico dat die tuning software kan overschreven worden bij een onderhoud als er bij Fiat geüpdatet software beschikbaar is. = Weg tuning.
Sommige bedrijven doen dan wel een (eenmalige) gratis herinstallatie van de tuning software.
De test die zij deden was een tuning door Tec Power, en kostte 790€.
Fiat Pegaso 63 - 2.5TDi cat van 1998
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door kampo »

mooie samenvatting @edison :thumbup:
Groeten Kampo
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door gsm »

Zoals ik al schreef ga ik hem niet laten tunen omdat ik er weinig voordeel in zie, meer pk´s is handig maar tot op heden heb ik geen tekort gemerkt en als ik het goed begrijpt levert het ook niet meer comfort op.
Nu met dit Duitse test rapport er bij wordt die ook niet echt zuiniger en dat was mijn 2e wens
Dus laat ik het zo maar ik heb een Doblo gehad van 120pk en die heb ik wel laten tunen en die reed geweldig maar de koppeling slipte wel eens, ik dacht dat die aan het einde was gekomen maar waarschijnlijk dus door het tunen
Nog een extra reden om het niet te doen. :cheers:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door Camperic »

Ik heb het laten doen en ben zeer tevreden over het resultaat. Doel was niet extra vermogen of koppel, maar een andere karakteristiek van de motor. Die pakt nu net wat lekkerder op en bij hellingen wordt de snelheid beter vastgehouden. Wat mij betreft wél een aanrader dus, mits door een bedrijf dat weet waar het mee bezig en wat jij wilt.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Tunen: wel of niet doen?



Bericht door erichendri »

Tuurlijk levert tunen een rustiger rijstijl op.
Je hoeft minder terug te schakelen mits je bij die snelheid
de juiste toerental draait.
Het in net als met een caravan achter de auto.
Hoe meer vermogen des te minder schakelen.

Eric
Met je rubber door de blubber.
Plaats reactie