Laadstroom zonnepaneel op bedienpaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Dennis_Klok
Berichten: 13
Lid geworden op: do 13 apr 2017, 22:36

Laadstroom zonnepaneel op bedienpaneel



Bericht door Dennis_Klok »

Op mijn camper liggen sindskort 2x 100wp flex zonnepanelen in serie. Dit is aangesloten op een votronic 250 mppt laadregelaar. Welke aangesloten op de accu zit. De ebl uitgang van de votronic, zit op de ebl 206c op blok 7 pin 1 aangesloten. Deze draad zou er voor moeten zorgen dat ik de laadstroom op het lt313 bedienpaneel zou moeten kunnen aflezen...

Ik heb een aantal uur wat verbruikers aan gezet om de accu te ontladen. Als ik nu (erg bewolkt geen directe zon) de laadstroom met een multimeter lees (op de uitgang richting de accu) varieert deze tussen de 1.5A en 2.5A bij 13 volt. (15.00 uur).

Als ik op het bedienpaneel kijk. Lees ik de 13volt ook daar af. De stroom is echter niet zichtbaar. Het bedien paneel is met ledjes (geen digitale uitlezing). Maar het eerste ledje wat zou kunnen branden is 1A. Ik had dus verwacht dat deze zou branden.

Kan ik de EBL uitgang op de votronic meten, door de uitgang naar massa te meten? Wat zijn de te verwachten voltages? Ik wil controleren of de uitgang werkt. Maw. Of de votronic mogelijk defect is, of de ingang op de EBL.
Gebruikersavatar
Geert Huizing
Berichten: 592
Lid geworden op: ma 01 mei 2017, 21:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Laadstroom zonnepaneel op bedienpaneel



Bericht door Geert Huizing »

Hoi Dennis,
Bij de votronic lader heb je een speciale kabelset nodig om de solarlader op het ebl aan te sluiten.
Voor info de site van votronic.
Ik heb het anders opgelost, ik heb de votronic solar lcd er bij geplaatst, is een duurdere oplossing, maar je kan wel zien wat je zonnepaneel doet, hoeveel Ah er is geladen, de huidige laadstroom e.d.
Groet,
Geert
Dennis_Klok
Berichten: 13
Lid geworden op: do 13 apr 2017, 22:36

Re: Laadstroom zonnepaneel op bedienpaneel



Bericht door Dennis_Klok »

Beste Geert,

Bedankt voor de tip. Maar die kabelset heb ik al. Dat is de kabel die richting het meetblok 7 gaat. De laadstroom kabel heb ik niet gebruikt, omdat de Max. Laadstroom door de EBL afgezekerd is met 15A. Theoretisch kan deze overschreden worden met 200wp.

De laadstroom gaat dus direct naar de accu.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Laadstroom zonnepaneel op bedienpaneel



Bericht door Kroppie »

als de laadstroom direkt naar de accu gaat valt er door de ebl buiten de accuspanning niets te meten

en 200Wp onder laboratorium condities , 200W gedeeld door 17 volt werkspanning(niet door accuspanning!!) is maximaal 11,76 ampere, dat zal je in de camperpraktijk nooit halen.(reken op max 80%=10ampere)
dus geen enkel probleem voor een regelaar/ebl met een 15ampere zekering.

en met een mppt regelaar zit je dan nog maar op max ,(200W : +-14 voltlaadspanning)x 80%=11,5 ampere wat de ebl ingaat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Dennis_Klok
Berichten: 13
Lid geworden op: do 13 apr 2017, 22:36

Re: Laadstroom zonnepaneel op bedienpaneel



Bericht door Dennis_Klok »

Beste Jos. De uitgang op de votronic is bedoeld om de gemeten stroom door te geven aan de EBL. De hoofdstroom loopt via de accu. Maar er loopt een meetsignaal naar blok 7 pin 1.

Ik begreep echter dat het altijd beter is de laadregelaar direct op accu aan te sluiten. Het meetsignaal inlezen op ebl zou een uitkomst moeten zijn om toch de geleverde stroom in te zien.

Wat betreft de 15A heb je gelijk. Die haal je in praktijk nooit niet. Alternatief kan dus zijn de boel via de EBL te laten lopen. Echter zou dit ook moeten werken.
Dennis_Klok
Berichten: 13
Lid geworden op: do 13 apr 2017, 22:36

Re: Laadstroom zonnepaneel op bedienpaneel



Bericht door Dennis_Klok »

Reactie van Schaudt. De EBL ondersteunt alleen Schaudt laadregelaars via de meetingang.
Plaats reactie