Welke startaccu?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Bodegraven
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Welke startaccu?



Bericht door Bodegraven »

In onze fiat Ducato 250 zit een startaccu victron agm van 90 Amp. Bij kouder weer draait de startmotor moeizaam rond. Op ctek lader haalt hij na 24 uur amper de 12,6 volt met de accu op de werkbank. Naar mijn idee haalt de dynamo niet de 14,7 volt die een agm eigenlijk nodig heeft. Is een gel of onderhoudsvrije accu niet beter?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke startaccu?



Bericht door Kroppie »

voor een startaccu?, een gewone dood normale onderhouds vrije startaccu nemen.
geen gel want die vind de hoge startstroom meestal niet leuk, en agm krijgt bij u niet genoeg te eten.
zonde om voor dat doel een dure te nemen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Welke startaccu?



Bericht door blizard »

Er zijn maar een paar types AGM accu's geschikt als startaccu, bv de Optima Red top, vanwege de laadspanning.
Een Victron AGM is bedoeld als tractie accu, dus eigenlijk niet geschikt.
Normaal zit er een onderhoudsvrije loodaccu im, let op het term CCA, hoe hoger hoe beter, 800 is goed voor een diesel.
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Welke startaccu?



Bericht door Frank1954 »

Hi Bodegraven

Werd je camper met Fiat onderbouw geleverd met een AGM startaccu?
Of heb je deze camper zo gekocht als 2é hands of heb je de éérste startaccu nog al eens vervangen maar dan door een AGM ?
Lijkt me althans vreemd dat Fiat AGM startaccu's zou inbouwen want de uitschakelspanning van 14,7V die een AGM nodig heeft om 100% geladen te zijn bereik je nooit van de alternator
Er zijn echter héél wat automerken die AGM's inbouwen omdat voertuigen al langer hoe meer met een start-stop systeem zijn uitgerust
Net zo met AGM woonaccu's die worden meestal ook nooit geladen met de juiste uitschakelspanning want ook de noordladers in menige EBL zijn enkel geschikt voor LZ/Gel batterijen
Je schrijft na 24 uren meet je amper 12,6v...
Heb je binnen die 24h de batterijspanning al eens gemeten?
Lees de handleiding eens van je Ctek....als he laden niet lukt bij 1,2 of 5 dan betekend dit dat je de batterij moet vervangen
http://www.destilleboot.nl/resources/pd ... eiding.pdf
Ik lees niet welke Ctek lader je hebt...
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Bodegraven
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Re: Welke startaccu?



Bericht door Bodegraven »

De startaccu zat er al in. Heb de camper 2e hands gekocht is nu 7 jaar oud. Dus hoe oud de victron is weet ik niet. De Ctek lader is een msx 5. Uiteraard de agm stand gebruikt. De hh accu is een gel accu.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Welke startaccu?



Bericht door travelscout »

2018-7= Bouwjaar 2011 dus.

Als dit de originele startaccu is, heb je zeer waarschijnlijk al een start-stop systeem.
Mogelijk is dit uitgeschakeld waardoor je dit niet merkt of weet.
Dit was een optie in 2011:
http://www.fiatprofessionalpress.nl/pre ... an-30-jaar

Maar wel (bij regeneratie systemen) dé reden voor een relatief dure AGM als startaccu.

Als er ook al van regeneratie energie bij het remmen gebruik wordt gemaakt, heb je beslist ook een intelligent laadsysteem.Waardoor die AGM hooguit 80% vol is. Tenzij die als maar lekker tot 100% bijgeladen wordt door je GEL....

Maar dat wil allemaal niet zeggen dat die AGM nooit komt te overlijden.
Langzaam draaien van een startmotor betekent vaak een accu "die op zijn laatste benen loopt" (kampo!).

Een agm is geschikt voor zeer hoge laad- en ontlaadstromen.
Die CTEK 5A, is vooral vanwege die kleine laadstroom, niet bevorderlijk voor zijn levensduur.
Ook de combinatie met de GEL hh-accu zou niet mijn keuze zijn.


P.s. er wordt geen onderscheid gemaakt tussen AGM start- en AGM huishoudaccu.
Wel even opletten met de gespecificeerde CCA-waarde indien je hem als startaccu wilt inzetten..
Paul.
Bodegraven
Berichten: 135
Lid geworden op: di 07 feb 2017, 18:57

Re: Welke startaccu?



Bericht door Bodegraven »

De Ducato is van 2010 euro4 dus die heeft volgens mij geen Startstop systeem. In de wagen meet ik ook na een lang stuk rijden niet meer dan 12,4 volt op de accu. De dynamo krijgt er blijkbaar niet meer in . Dus naar mijn idee nadert deze zijn einde.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Welke startaccu?



Bericht door Kroppie »

of er zit ergens een slechte massa verbinding, effe nalopen dus.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2458
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Welke startaccu?



Bericht door bently »

Overnacht in Goncourt , Frankrijk. Gisteren gaf onze startaccu nog 12.7 volt aan. Vanmorgen 12.5 Volt. Wilde starten en de spanning liep naar 12.00 Volt. Dus niet starten. Via ANWB takelwagen laten komen en deze constateerde dat de accu defect was. Met startkabels overgestart en motor springt direct aan. Achter de takelwagen aangereden naar de garage en heeft er een nieuwe 95 Ah loodaccu ingezet. Probleem verholpen :thumbup:
Laatst gewijzigd door bently op vr 20 apr 2018, 7:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Plaats reactie