Probleem Truma combi boiler/kachel
Probleem Truma combi boiler/kachel
Wij hebben sinds kort een Hymer B584 met een combi boiler/kachel. Boiler werkt prima, maar bij het aanzetten van de kachel komen er uitlaatgassen naar binnen en hij slaat af en toe af (storing) Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn, of misschien een oplossing? Vast bedankt.
Re: Probleem Truma combi boiler/kachel
Combi kachel niet meer gebruiken. Levensbedreigend , CO!!! mogelijk in de camper Truma Service punt contacten. Probleem waarschijnlijk een niet goed aangesloten afvoerbuis of lekkende o ring afsluiting bij de kachel of schoorsteen.
Groet
Ton
Groet
Ton
Re: Probleem Truma combi boiler/kachel
We hebben de kachel niet aan, dank voor de reactie,
Groet, Willem
Re: Probleem Truma combi boiler/kachel
Een combi kachel/boiler heeft één brander (het is niet voor niets een combi), dus de boiler kun je beter ook niet meer gebruiken als er uitlaatgassen in de camper komen.
Om een passend antwoord te krijgen is het merk en type van de kachel/boiler belangrijker dan het merk en type van je camper.
Om een passend antwoord te krijgen is het merk en type van de kachel/boiler belangrijker dan het merk en type van je camper.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: Probleem Truma combi boiler/kachel
Ok, ik weet dat het een Truma is, maar geen idee welk type. We roken geen uitlaatgassen bij alleen de boiler aan. Hij gaf wel god heet water. Maar ik snap wel wat je bedoelt.'t Busje schreef: ↑do 12 apr 2018, 14:56Een combi kachel/boiler heeft één brander (het is niet voor niets een combi), dus de boiler kun je beter ook niet meer gebruiken als er uitlaatgassen in de camper komen.
Om een passend antwoord te krijgen is het merk en type van de kachel/boiler belangrijker dan het merk en type van je camper.
Dank voor de reactie,
willem
-
- Berichten: 1832
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Probleem Truma combi boiler/kachel
De reden dat je bij gebruik van alleen de boiler geen uitlaatgassen ruikt is waarschijnlijk omdat er dan geen geforceerde luchtcirculatie middels de ventilator plaats vindt. Dit zou betekenen dat de uitlaatgassen intern in de kachel/boiler lekken, dus beter ook de boiler niet gebruiken.
NB. er wordt wel eens geklaagd dat deze kachels een chemische lucht kunt afgeven, waarschijnlijk afkomstog van het kunststof van de kachel.
NB2. als de kachel afslaat is het mogelijk dat er een storingscode wordt gegeven middels knipperende lampjes in de bedieneenheid of op de printplaat. Deze 'knippercode' kan aangeven wat er mis is. http://www.linderskampeerautos.com/Trum ... ercode.pdf
NB. er wordt wel eens geklaagd dat deze kachels een chemische lucht kunt afgeven, waarschijnlijk afkomstog van het kunststof van de kachel.
NB2. als de kachel afslaat is het mogelijk dat er een storingscode wordt gegeven middels knipperende lampjes in de bedieneenheid of op de printplaat. Deze 'knippercode' kan aangeven wat er mis is. http://www.linderskampeerautos.com/Trum ... ercode.pdf
-
- Berichten: 211
- Lid geworden op: za 11 aug 2012, 18:21
Re: Probleem Truma combi boiler/kachel
Eigenlijk ben ik een beetje blij van dit verhaal te lezen, hoe erg ik het ook vind voor jullie.
Wij hebben dat probleem van die uitlaatgassen ook gehad, alleen wij wisten het niet, wij roken ook niets.
Hoe ik het dan te weten gekomen ben?
Heel de Truma uit elkaar gehaald omdat hij herhaaldelijk in foutmodus ging, toen merkte ik dat de warmtewisselaar vervormd was maar was ik nog niet op de hoogte van de uitlaatgassen die in de woonruimte kwamen.
Bij het beter bekijken van de achterkant van de verbrandingskamer kon je zien dat die lasnaad niet overal luchtdicht was, langs daar komen dus de verbrandingsgassen in de ruimte van de Truma waar ook de warme lucht in komt, en zoals hooftman al zei: Als je de verwarming niet hebt opstaan komt er ook geen luchtstroom opgang die de uitlaatgassen mee in de binnenruimte blaast.
Het is geen goed nieuws voor jullie, de Truma is in principe te herstellen maar er moet een hele nieuwe binnenketel in, zelfs als je dit allemaal zelf zou doen is het nog steeds een dure bedoening.
Je mag rekenen op de helft van de kostprijs van een nieuwe Truma.
Nu is dit natuurlijk wat wij ondervonden hebben en de kans lijkt mij vrij groot dat het bij jullie hetzelfde probleem is of in ieder geval een ernstig probleem.
Waarschijnlijk heeft de Truma ook al een aantal jaren dienst achter de rug en dan zou ik toch de raad durven geven en dat is een harde noot om kraken, zet er een nieuwe in.
Ik heb van dat hele boeltje foto's, maar ik zie niet onmiddellijk hoe ik die hier kan plaatsen.
En dat beetje blij zijn heeft te maken met het gevoel 'zijn wij nu echt de enige die zoveel pech hebben met die Truma' maar ik wens het niemand toe hoor.
Dan toch gevonden hoe je een foto kan plaatsen.
Hieronder zie je een test.
Ik heb de verbrandingsruimte gevuld met water, en normaal gezien mag dat water er niet doorlekken wat het wel doet zoals je kan zien.
Zet hier in je gedachte in plaats van water verbrandingslucht, de lasnaden waren haarfijne scheurtjes die je met het blote oog niet kan zien. Je zag alleen een beetje verkleuring hier en daar op die lasnaad en toen had ik het vermoeden dat dit niet klopte, wat dan ook zo bleek te zijn. Ter verduidelijking: het is dus NIET de waterketel die hier lekt.
Om dit te controleren hoef je niet de hele Truma uit elkaar te halen, als je de achterkant losmaakt zie je zo de buitenkant van de verbrandingsruimte , de waterketel die daar rond is gemaakt en de warmtewisselaar die je ook moet controleren op misvormingen.
De dealer beweerde dat dit alleen maar kon komen door bevriezing van de Truma, en dit is 100% zeker iets dat nooit is voorgevallen.
Wij hebben dat probleem van die uitlaatgassen ook gehad, alleen wij wisten het niet, wij roken ook niets.
Hoe ik het dan te weten gekomen ben?
Heel de Truma uit elkaar gehaald omdat hij herhaaldelijk in foutmodus ging, toen merkte ik dat de warmtewisselaar vervormd was maar was ik nog niet op de hoogte van de uitlaatgassen die in de woonruimte kwamen.
Bij het beter bekijken van de achterkant van de verbrandingskamer kon je zien dat die lasnaad niet overal luchtdicht was, langs daar komen dus de verbrandingsgassen in de ruimte van de Truma waar ook de warme lucht in komt, en zoals hooftman al zei: Als je de verwarming niet hebt opstaan komt er ook geen luchtstroom opgang die de uitlaatgassen mee in de binnenruimte blaast.
Het is geen goed nieuws voor jullie, de Truma is in principe te herstellen maar er moet een hele nieuwe binnenketel in, zelfs als je dit allemaal zelf zou doen is het nog steeds een dure bedoening.
Je mag rekenen op de helft van de kostprijs van een nieuwe Truma.
Nu is dit natuurlijk wat wij ondervonden hebben en de kans lijkt mij vrij groot dat het bij jullie hetzelfde probleem is of in ieder geval een ernstig probleem.
Waarschijnlijk heeft de Truma ook al een aantal jaren dienst achter de rug en dan zou ik toch de raad durven geven en dat is een harde noot om kraken, zet er een nieuwe in.
Ik heb van dat hele boeltje foto's, maar ik zie niet onmiddellijk hoe ik die hier kan plaatsen.
En dat beetje blij zijn heeft te maken met het gevoel 'zijn wij nu echt de enige die zoveel pech hebben met die Truma' maar ik wens het niemand toe hoor.
Dan toch gevonden hoe je een foto kan plaatsen.
Hieronder zie je een test.
Ik heb de verbrandingsruimte gevuld met water, en normaal gezien mag dat water er niet doorlekken wat het wel doet zoals je kan zien.
Zet hier in je gedachte in plaats van water verbrandingslucht, de lasnaden waren haarfijne scheurtjes die je met het blote oog niet kan zien. Je zag alleen een beetje verkleuring hier en daar op die lasnaad en toen had ik het vermoeden dat dit niet klopte, wat dan ook zo bleek te zijn. Ter verduidelijking: het is dus NIET de waterketel die hier lekt.
Om dit te controleren hoef je niet de hele Truma uit elkaar te halen, als je de achterkant losmaakt zie je zo de buitenkant van de verbrandingsruimte , de waterketel die daar rond is gemaakt en de warmtewisselaar die je ook moet controleren op misvormingen.
De dealer beweerde dat dit alleen maar kon komen door bevriezing van de Truma, en dit is 100% zeker iets dat nooit is voorgevallen.