Hoe houtworm bestrijden in balkje Hymerkastjes?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Hoe houtworm bestrijden in een balkje Hymerkastjes



Bericht door Hermes »

Camper is kurkdroog heeft de hele winter in een verwarmde loods gestaan. Ook hebbende ramen op een kiertje gestaan voor ventilatie. Ik heb trouwens een vochtmeter resultaat is bij als ik controleer droog.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Hoe houtworm bestrijden in balkje Hymerkastjes?



Bericht door martinb007 »

Mijn complete zolder van mijn huis vergassen door een bedrijf koste €300,- en een camper zal zeker niet meer kosten alleen minder. Geen gekruip en gedoe en Hey oppervlak is een stuk kleiner. Je mag er daarna alleen een dag niet in.

Alle zelfhulp middeltjes van alle vorige bewoners hadden niet geholpen en eerlijk gezegd vindt ik het allemaal maar prut oplossingen. Die beesten zitten niet alleen op de plek waar je ze ziet (en dus met een zelfhulp middel probeert weg te jagen) maar overal en nergens.....

Mijn tip: vergas je bus professioneel. Kost je echt de kop niet en dan ben je er echt vanaf.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Hoe houtworm bestrijden in balkje Hymerkastjes?



Bericht door Hermes »

Het probleem is opgelost iemand van mijn familie heeft verstand van zaken en heeft betreffende balk behandeld. Het hout aan de zichtbare kant is overtrokken met kunststof. Maar aan de binnenkant van de kastjes is het onbehandeld en is het blank hout. Dit heeft hij behandeld met spul van Denka. Deze vloeistof trekt in het hout en de beestjes vreten aan het hout dus ook aan de vloeistof. Hij zegt gegarandeerd goed. Maar ik hou het natuurlijk wel in de gaten. Allen bedankt voor het reageren !!
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Hoe houtworm bestrijden in balkje Hymerkastjes?



Bericht door WiSpi »

Als timmerman kan ik zeggen dat ik niet bang dat ineens de hele houtconstructie zo maar kapot gaat. Dan moeten de houtwormen flink aan de slag. Verder is het zo dat dergelijke beestjes een hekel hebben aan hout dat constant beweegt. Nou dat is geen probleem in de camper (in de stallin staan een camper stil. Vroeger werden houten rijtuigen vaak gemaakt van iepen, dat zeer gevoelig was voor houtworm, maar omdat die rijtuigen altijd bewogen, viel het aantal houtwormen wel mee.
Wij gebruikten vroeg met succes petroleum en dat werkt heel goed. Als het teveel was en er ook andere beestjes waren, dan werd het inderdaad. Vergast. Als kieren goed dichtmaken. We belden dan ook antiekhandelaren, die dan hun meubels in de woning zette en deels meebetaalden. Dan heb je absolute zekerheid.

En als je hout moet vervangen: geen naaldhout met jaarringen die heel ver van elkaar staan. Heb net in mijn Adria ook een lat van dergelijk waaibomenhout moeten vervangen. Heb merantie gebruikt.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Hoe houtworm bestrijden in balkje Hymerkastjes?



Bericht door Hermes »

De behandeling van de kastjes heeft het probleem opgelost. Er komt in ieder geval geen meel van de houtworm meer uit. In een van de antwoorden van een van de leden staat dat het ligt aan het vochtig zijn van de camper. Ik heb het zaakje bestudeerd maar er zijn verschillende soorten van houtwormen. Er zijn houtwormen die zich tegoed doen aan nat hout en er zijn er die dat doet aan droog hout. Allen bedankt voor het meedenken.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Hoe houtworm bestrijden in balkje Hymerkastjes?



Bericht door Hermes »

De behandeling heeft toch niet het juiste resultaat gehad komt waarschijnlijk door de kunststof bekleding aan een kant van het hout. Ik heb nu voor een andere oplossing gekozen. Het hout ligt nu voor 3 a 4 dagen in de diepvries bij 22 gr. onder nul. Dat biedt denk ik de oplossing. Wordt ook in musea toegepast op hout.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Hoe houtworm bestrijden in balkje Hymerkastjes?



Bericht door jurgenc »

Opgepast voor die houten lasagne die ernaast ligt :mrgreen:

Welk product heb je gebruikt en hoe heb je het toegepast? De antieke meubelen die ik toen heb behandeld, zijn ondertussen 22 j "antieker" zonder nog last te hebben van houtworm.
In ieder geval, hoop ik dat je er snel van af bent.
Ben je zeker dat ze niet ook elders zitten en er een nieuwe "besmetting" gebeurde via een niet-behandeld plekje?
In huis komt de houtworm bv de woning vaak binnen via het stookhout dat je klaarlegt in de woonkamer om gezellig op te stoken in de open haard of kinderen die takken uit het bos meebrengen.
H20
Plaats reactie