te lage spanning achterlampen en parkeerlampjes voor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
reiziger
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 20 okt 2006, 19:35
Locatie: Heeten

te lage spanning achterlampen en parkeerlampjes voor



Bericht door reiziger »

bij mijn bus fiat ducato 2.3jtd bouwjr.2004 heb ik te lage spanning (10,8 volt ) op de achterlampen en de kleine parkeerlampjes voor. Daardoor branden ze te flauw vindt ik . Voor de a.p.k. was het voldoende .(vandaag gekeurd). Alsik bij de betreffende zekeringen meet heb ik wel voldoende spanning (13,2 volt)
Massa is goed 0,1ohm weerstand. Met draad bij de lamp direct op de min van de accu geen verbetering.Het meest rare vindt ik dat het bij alle 4 lampen is en bij de zekeringen wel voldoende spanning.Als het één lamp was zou ik het zeker in de draad van zekering naar de betreffende lamp zoeken. Maar nu weet ik het even niet.
Iemand enig idee waar ik het zou moeten zoeken ?
Wij camperen met buscamper fiat ducato 2.3 jtd
2004 met tricano inbouw.

Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: te lage spanning achterlampen en parkeerlampjes voor



Bericht door seth_space »

Zet je multimeter op 20V en meet met draaiende motor het verschil tussen de massapool van de accu en de massaaansluiting van je (brandende) lampje. Meet je een waarde hoger dan 0v dan heb je een massaprobleem.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
reiziger
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 20 okt 2006, 19:35
Locatie: Heeten

Re: te lage spanning achterlampen en parkeerlampjes voor



Bericht door reiziger »

Had ik al gedaan. En zoals ik al vermeldde heb ter controle ook een draad rechtstreeks van de massa van de lamp naar de min pool gedaan. Dat gaf geen verbetering. De remlichten,acteruitrijlampen en knipperlichten hebben dezelfde massadraad en deze branden prima. Het moet in de + draad(en) zitten omdat ik te weinig spanning 10,8 volt heb de andere lampen hebben wel ruim 13 volt.
Wij camperen met buscamper fiat ducato 2.3 jtd
2004 met tricano inbouw.

Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: te lage spanning achterlampen en parkeerlampjes voor



Bericht door Kroppie »

zelfde meetmethode ook op de + draad toepassen, en meten op diverse plekken in het betreffende + circuit, onderweg kom je de boosdoener dan wel tegen , kan ook op de stand 2 volt want je meet enkel de spanningsval over de draad, wel meten ONDER BELASTING desnoods tijdelijk een lamp met hoger wattage monteren, onbelast meten heeft in dit geval geen zin.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: te lage spanning achterlampen en parkeerlampjes voor



Bericht door blizard »

Die parkeerlampjes, zitten die ook voor, en ook flauw?
Dan zou ik het in de buurt van de zekeringkast zoeken, hoef je niet onder de gehele wagen door
Plaats reactie