Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door Prhg »

Allen

Omdat de camper weer een APK keuring moest ondergaan moest ik vorige week de camper uit de stalling halen.
Op de betreffende dag werd ik gebeld door de stallingbeheerder met de melding dat hij niet op toeren kwam.

Ik ben de volgende dag (dag van de keuring) de camper gaan halen en na het starten sloeg hij af zodra ik het gaspedaal maar aanraakte.
Direct daarna starten was geen probleem, maar weer zodra ik het pedaal raakte sloeg hij af.
Na een keer of 6 starten lukte het om hem draaiende te houden.
Weg gereden bij de stalling, maar na ca 5 km viel hij spontaan stil. Starten en weer direct lopen en ik kon naar de garage voor de keuring.

Omdat ik op vakantie ga naar ijsland, ook maar een grote beurt afgesproken en het afslaan doorgenomen.

De garage zou er naar kijken.
's avonds werd ik gebeld, keuring was ok, beurt was gedaan, maar de oorzaak van het afslaan was een raadsel. Wel viel op dat het brandstoffilter wat verslijmd was. Ik wist inmiddels wel dat ik vergeten was hem af te tanken VOOR hij naar de stalling ging. Stom, maar het was nu eenmaal zo.

Brandstoffilter was vernieuwd, maar dat loste het probleem niet op. De monteur had er ook mee gereden en steeds na een paar km sloeg hij af om daarna gewoon weer te starten.

Mogelijke verklaring kon nog verslijming in de tank zijn en daarom werd er een soort van bacterienkiller in gedaan.
Maar ook de volgende dag nog het zelfde probleem.

Na een nacht buiten gestaan te hebben, weer hetzelfde probleem als bij de stalling, gas aanraken en afslaan.
na een nachtje binnen, kon je wel gas geven, maar er nog altijd niet lang mee rijden.

Een nieuw idee was om daarom de tank leeg te maken en te voorzien van nieuwe diesel. Zo gezegd zo gedaan. Brandstof zag er wel donker uit en ook wat slijmerig, dus dat kon best de oorzaak zijn. Weer een nieuw brandstof filter geplaatst en uitgeprobeerd.

Helaas, het probleem blijft.

Uitlezen geeft ook geen antwoord qua foutmeldingen.

Heeft iemand hier het bovenstaande ook wel eens meegemaakt en de oorzaak gevonden, of weet iemand wat bovenstaande zou kunnen veroorzaken?
Ik zou het graag horen.

groeten

Peter
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: toerental en afslaan renault master 3.0 dci



Bericht door Kroppie »

bevroren zomerdiesel, of een bacterie in de tank.
als het bij geen vorst niet meer voorkomt geen probleem, bij een bacterie, proberen met grotamar of acticide(ff googlen) met een z.g shock dosering de boel goed te krijgen, en anders , tank aftappen en reinigen(de afgetapte diesel niet opnieuw gebruiken!), leidingen reinigen, filter vernieuwen, grotamar/acticide in gewone dosering toevoegen, en dan zou het weer goed moeten zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: toerental en afslaan renault master 3.0 dci



Bericht door Prhg »

Ook boven 0 C doet hij dit dus het is zeker geen vorst probleem.
Welk type cq merk de garage heeft toegevoegd als bacterienkiller weet ik niet, maar klinkt als het zelfde als grotamar

Ik zal het navragen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: toerental en afslaan renault master 3.0 dci



Bericht door Kroppie »

de 2 genoemde hebben vlgs mij het beste effect, succes.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door travelscout »

Als er verstoppingen zijn horen er toch echt foutmeldingen te ontstaan die terug te vinden moeten zijn in het logboek van de ECU. Vraag altijd om een uitdraai als je hem laat uitlezen. Er is geen enkele legitieme reden om je dit te weigeren.
Je betaalt er toch voor? Krijg je die niet mee, wantrouw dan je garage.

Is de raildruk juist en constant?

Maar gezien het slijm in je filter vrees ik ook uiteindelijk een grote schoonmaakoperatie.
Paul.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door Prhg »

in ieder geval is de tank helemaal schoon. Vreemd genoeg vertoont hij de meeste problemen als hij koud is en buiten heeft gestaan. Staat hij een nachtje binnen dan loopt hij veel beter.
Kunnen er nog andere redenen zijn?

de garage gebruikte moton bacterien killer.
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door WoutvanAken »

Peter, hoe ver heb je al gereden met het probleem?
De bacteriënkiller heeft in de tank en leidingen zijn werk inmiddels gedaan.
Ik zou eens een flinke snelwegrit maken van minimaal een uur, dan is het probleem misschien opgelost.
Wout.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door Prhg »

Pakweg 40 km.

Het vreemde is alleen dat als je hem een uur stationair laat draaien er niets gebeurd, maar hij pas afslaat als je gaat rijden.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door 1934 »

Beste Peter,

Alles wat je tot nu toe meld duid op een bacteriën zeker gezien je laatste bericht,wel stationair blijven lopen maar niet bij belasting,klinkt niet leuk maar nogmaals tank reinigen en ALLE leidingen en filter nogmaals wisselen,daarna overdosis bacteriën killer toevoegen(Zoals beschreven op verpakking) liefst dan tussen brandstofleiding een klein doorzichtig brandstoffiltertje monteren zodat je de eventuele vervuiling kunt waarnemen met het oog,zet dit filtertje zo dicht mogelijk bij de tank (scheelt je elke keer het reinigen van je leidingen en normale brandstoffilter vervanging) Met z,on klein (doorzichtig) filtertje zie je direct hoehet erbij staat.Dan echt een paar uur rijden.Vooral niet vergeten er zeker de eerste 5 tankbeurten er preventief bacteriekiller bij te voegen,bacterie is zeer hardnekkend.

Succes
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door Kroppie »

PHRG.
bij stationair draaien gebruikt de motor maar heel weinig brandstof, dat komt net nog door de leidingen en filter, ga je rijden stijgt de hoeveelheid gevraagde brandstof , dat kan niet in korte tijd door de gedeeltelijk geblokkeerde toevoer aangevoerd worden , en de motor stopt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door travelscout »

Je zou ook eens de contacten en verbindingen bij het "gaspedaal" kunnen onderzoeken.
Vooral als die alleen afslaat als je het gaspedaal aanraakt.
Maar ook dat hoort te zijn opgenomen in het logboek uit de ECU.

Overigens daalt de druk in de commenrail, niet direct helemaal naar nul als je dit pedaal aanraakt.
Dus nogmaals, wat is de railruk?
Paul.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door Prhg »

Hij staat inmiddels bij de renault dealer. Die gaat hem maandag volledig uitlezen. Ik heb ook naar de raildruk gevraagd.
Prhg
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 13 jan 2013, 17:44
Locatie: Rijsbergen

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door Prhg »

Oorzaak is eindelijk gevonden.
De regeleenheid van de inspuiting is kapot.
Moet geheel vervangen worden. Giga duur geintje.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Toerental en afslaan Renault Master 3.0 dci



Bericht door travelscout »

Fijn dat het gevonden is maarrrr......

Regeleenheid van de inspuiting? Mij iets te makkelijk.
Sta er op, dat ze je de oude terug geven en laat je niet wegsturen met:
Dan wordt de rekening hoger omdat het een ruil eenheid is.
Dat hadden ze dan wel gelijk moeten melden.

Beetje afhankelijk van het juiste model:
http://www.actronics.eu/en/shop/renault ... 10-ecu-en/
De oprichter is zelf trouwens ook een verwoed camperaar....
Paul.
Plaats reactie