Motorolie zwart

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4584
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Motorolie zwart



Bericht door PE1OPQ Theo »

Elk jaar, zo nu ook weer laat ik de olie verversen.
Dit na dat we wel ruim 4000 km gereden hebben, de olie die er uit komt lijkt zo goed als nieuw te zijn. :D
Merk olie 05W40 komt dan weer in onze water boxer van de VW bus.
Dit gaat al jaren goed!

Theo
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motorolie zwart



Bericht door @3 »

isoplus schreef:De vorming van sludge is geen probleem als je het motorcarter regelmatig goed aftapt en de olie ververst.
Doe je dat niet dan zal je op een gegeven problemen kunnen krijgen door de dikke drab die zich in de motor gaat afzetten.
Sludge wordt gevormd doordat de motor niet op temperatuur komt en er condens in de olie komt. Daardoor wordt een mayonaiseachtige substantie gevormd die zich op koude plekken gaat afzetten en niet wordt verwijderd met het olie verversen. Komt de motor niet regelmatig goed op bedrijfstemperatuur dan blijft die drab zich afzetten waardoor uiteindelijk smeerproblemen ontstaan. Daarnaast kan er zich ook nog 'black sludge' vormen.
Reinigen is dan de enige oplossing en daar zijn verschillende chemische middelen voor.
De vergelijking tussen scheepsmotoren en onze campermotortjes gaat volledig niet op.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Motorolie zwart



Bericht door c.dekker »

Jonckheer , als u dit een vreem verhaal vind van die 20.000 km , zou beteken dat ik hier uit mijn duim zit te schrijven , teven over die 50 jaar terug die verversings termijnen , zijn mij totaal niet bekent zowel bij een dealer als bij een transportbedrijf , en het laats genoem zat ook bij mobiel .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorolie zwart



Bericht door Kroppie »

het grootste voordeel van lekker zwarte olie is dat je op de peilstok goed kunt zien of er genoeg inzit. :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motorolie zwart



Bericht door de Jonckheer »

c.dekker schreef:
ma 19 mar 2018, 12:04
Jonckheer , als u dit een vreem verhaal vind van die 20.000 km , zou beteken dat ik hier uit mijn duim zit te schrijven , teven over die 50 jaar terug die verversings termijnen , zijn mij totaal niet bekent zowel bij een dealer als bij een transportbedrijf , en het laats genoem zat ook bij mobiel .
Ik reed toen bij dat bedrijf (CC68) en heb ook wel gepraat met die man van Mobil die monsters kwam nemen en die ter plekke in zijn bestelbus analyseerde. Tegenwoordig doen ze dat niet kennelijk meer. Touringcars worden ververst om de 70.000 km volgens mijn werkgever.
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Motorolie zwart



Bericht door c.dekker »

Jonckheer , De man van Mobiel die in die tijd langs de bedrijven ging was van de technische diest en het mag toevallig klinken hij heet Arie Monster en rookt altijd een pijp , was een zeer dekundige man .
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Motorolie zwart



Bericht door Bob Diesel »

Die oud transsport mannen hier
Die weten niks,,, denken anderen :bang:
Gewoon denken laten :mrgreen:

Mijn 2800 waar ik ongeveer 485.000 km mee gereden heb
Heeft in dik 4 jaar heeft nooit geen oliewissel gehad ,en is daarna uitelkaar genomen in Eindhoven
En had geen noemenswaardige meer slijtage als andere motoren

Af en toe een slok er op en gaan

Net zo als Nico schrijft ,regelmatig een oliemonster en een speciaal filter
Welke ook voor 5 ton gegarandeerd was
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Motorolie zwart



Bericht door Bas vd laar »

Dat is ook kolder, kan me niet voorstellen dat je filter op het laagste punt van het carter zit en als de motor niet loopt pompt hij geen olie door het filter dus het carter loopt niet leeg als je het filter verwijderd.
Volgens mij heb je gelijk :thumbup: , hij zal nooit veel kunnen lekken, daarvoor zit hij toch te hoog heb ik gezien, alhoewel er toch altijd nog best wat uitloopt.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motorolie zwart



Bericht door seth_space »

@3 schreef:
ma 19 mar 2018, 11:43

De vergelijking tussen scheepsmotoren en onze campermotortjes gaat volledig niet op.
Zo te zien heb je de clou weer gemist. Natuurlijk zijn die motoren niet vergelijkbaar, het gaat immers om de smering en het smeringsvermogen van olie en de manier waarop dat behouden kan blijven zonder verversing.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motorolie zwart



Bericht door @3 »

Ik denk dat iedereen het wel begrijpt seth_space maar speciaal voor jou dan:
De vergelijking tussen de smering en het smeringsvermogen van olie en de manier waarop dat behouden kan blijven zonder verversing in scheepsmotoren en onze campermotortjes gaat volledig niet op.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8675
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motorolie zwart



Bericht door seth_space »

Vooruit dan.. enlighten us ;)
:bow: :bow:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hj
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 16 nov 2009, 22:21
Locatie: heerenveen
Contacteer:

Re: Motorolie zwart



Bericht door hj »

Ik lees dat de meningen ver uiteen liggen wat olie betreft.
Over 1 ding zijn we het eens en dat is condens slecht is voor de smering van het systeem.
Ik heb een 2800 idtd met 90d.op de klok.
En die krijgt regelmatig verse olie en nieuw filter.
Ik zet hem zelfs in de stalling met verse schone olie.
Het geeft mij een goed gevoel.
Maar bij ons is de olie niet direct zwart, dat duurt een paar tankjes diesel.
Rijdt een Dethleffs esprit a6970.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Motorolie zwart



Bericht door Bob Diesel »

Olie moet smeren ,kleur doet er niet toe
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorolie zwart



Bericht door Kroppie »

straks bij de apk, olie verkeerde kleur?, afgekeurd! :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie