Motorolie zwart

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motorolie zwart



Bericht door @3 »

Maar dat weet men hier over het algemeen niet. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
vdberggg
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 12:15

Re: Motorolie zwart



Bericht door vdberggg »

Isoplus, dat is inderdaad de crux, vertrouwen in de garage

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Motorolie zwart



Bericht door vmax »

@3 schreef:
za 17 mar 2018, 13:37
Maar dat weet men hier over het algemeen niet. ;)
omdat men het nooit gedaan heeft , want laten we wel zijn het flesje kost toch €25 en dat 2x :crazy:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorolie zwart



Bericht door Kroppie »

ik gooi voor het olieverversen een flesje flush bij de olie, laat een 20-30 minuten stationair draaien, auto de brug op , voorwielen opkrikken(staat de aftapplug wat lager, tap de olie af, en verwijder filter, ga dan koffie drinken, na een uurtje uitlekken pak ik een vacuum pompje en zuig de restolie uit het carter via de aftapplug opening, is toch bijna een 1/4 liter
dan nieuwe olie en filter, blijft zeker een paar 100km redelijk blank
iedere +-5000km of 1x per jaar doe ik dat, en in de ouwe j5 gaat dan 6 liter 15w40, en een nieuw filter , en een dosering stop a leak.

de j5 vind het al 236.000km best, en ik ook .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Motorolie zwart



Bericht door Marco Polo »

Mag wat kosten Jos ;-)
20 minuten loos draaien
Flesje van die troep.
:-)
Maar ja, hobby mag geld kosten toch?
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Motorolie zwart



Bericht door dieseltje+ »

Jos zijn manier is idd de enige manier om lang (er) blanke olie te behouden.
Doe het zelf ook nagenoeg zo. Warm.
20180317_103523.jpg
20180317_103523.jpg (44.71 KiB) 381 keer bekeken
Zonder flush. Maar wel met lang koffie drinken :-B
En idd zorgen dat de aftapplug ook daadwerkelijk het laagste punt is.
Vooral die laatste kwart liter. Wat maar de vraag is of dat er eruit gehaald word in een garage.

Alleen op die manier zal de olie langer blank blijven.

Foto is na 110 km na het verversen.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Motorolie zwart



Bericht door vmax »

Kroppie schreef:
za 17 mar 2018, 14:44
ik gooi voor het olieverversen een flesje flush bij de olie, laat een 20-30 minuten stationair draaien, auto de brug op , voorwielen opkrikken(staat de aftapplug wat lager, tap de olie af, en verwijder filter, ga dan koffie drinken, na een uurtje uitlekken pak ik een vacuum pompje en zuig de restolie uit het carter via de aftapplug opening, is toch bijna een 1/4 liter
dan nieuwe olie en filter, blijft zeker een paar 100km redelijk blank
iedere +-5000km of 1x per jaar doe ik dat, en in de ouwe j5 gaat dan 6 liter 15w40, en een nieuw filter , en een dosering stop a leak.

de j5 vind het al 236.000km best, en ik ook .

jos
:thumbup: :thumbup:
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Motorolie zwart



Bericht door Dafluc »

Dus ik flush niet omdat een flesje 25 euro kost. Okee. Weer wat geleerd vandaag.
(Wat een onzin en aannames en conclusies zo tussen de normale antwoorden door weer.....).
Afbeelding
c.dekker
Berichten: 403
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Motorolie zwart



Bericht door c.dekker »

Je moet hier even na gaan over wat voor motor je het heeft als dit nog een oude versie is zonder euro of nox norm is de motor vervuilender al een jonger exemplaar .

Wil je meer weten zou de garage de oude olie even moeten monsteren , hoe veel roet er in zit . En hoe komt dit er dan in , 1e door wat telage opningsdruk verstuivers en daar door wordt er wat meer ingspoten en is de brandstof lucht verhouding te rijk aan brandstof , ook tijden het optrekken zie je dan wat zwarte rook ( roet ) dan komt er ook roet in de olie , en door dat er oude olie achter blijft wordt dit vermengt met de nieuwe en wordt dit gouw weer zwart .

Ook blijft de vraag hoe veel heeft u met de oude olie gereden ? .
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motorolie zwart



Bericht door de Jonckheer »

Veel onwaarheden en aannames in dit topic. Olie moet je verversen met warme motor. Doe je dat hoef je echt geen half uur te wachten op de laatste druppels. Is ook nergens voor nodig. Het zwart worden bij een diesel komt door de roet die in de olie terecht komt. Dat kan geen kwaad, eerder het tegendeel. Met een euro norm heeft dat niks uit te staan want die roet komt in de olie door het langs de cilinder lekken van een beetje verbrandingsgas en ja, daar zit roet in. Die roet zit door het hele blok heen omdat de olie door het hele blok heen stroomt.
Elke 5000 km olie verversen? Dat is wel heel erg 1960 :lol: en totaal overbodig. Al gooi je er de goedkoopste olie in kun je het nog minstens 4 keer zo lang laten zitten! Wel zijn de oliemaatschappijen erg gelukkig met dat soort klanten.
Nog grotere onzin is het zg flushen. Als je weet dat elke motorolie heel veel aan reinigende dopes heeft die de motor reinigen dan weet je meteen hoe overbodig dat is. Beweren dat ie daarna mooier loopt . . dat zit dan 100% tussen je oren want je merkt absoluut niet of je motor nu oude of nieuwe motorolie heeft. Ik heb dat vroeger vaker gehoord van klanten: "ik kan wel merken dat ie nieuwe olie heeft!" Ja hoor, vast, wat jij wilt. :lol: :lol: Staaltje suggestie, dat is wat het is. Je wilt dat ie er beter door draait en dan doet ie dat ook. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorolie zwart



Bericht door Kroppie »

heb nooit gemerkt dat ie beter/mooier loopt, wel gemerkt b.v. met kleppen stellen dat alles mooi schoon en blank is .
en ik ben van ,48 dus toen was de norm nog veel minder. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motorolie zwart



Bericht door @3 »

c.dekker schreef:
za 17 mar 2018, 16:24
Je moet hier even na gaan over wat voor motor je het heeft als dit nog een oude versie is zonder euro of nox norm is de motor vervuilender als een jonger exemplaar.
Die 'vervuiling' slaat op de emissie, niet op hoe snel de smeerolie zwart wordt.
Elke diesel maakt roet en die roet komt hoe dan ook in de olie terecht en daardoor wordt de olie zwart. Dat is niet slecht of goed, dat is een feit.
Olie monstering heeft met het periodiek gebruik en de kilometrage van de campers doorgaans weinig zin en zijn onnodige kosten die dan beter besteed kunnen worden aan de verversing.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Motorolie zwart



Bericht door Dafluc »

Waarbij natuurlijk ook wat dit "gevoelige onderwerp" betreft geldt dat iedereen vooral moet doen (of laten) wat hij/zij denkt dat goed is. :wink:
Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Motorolie zwart



Bericht door @3 »

Yep, en vooral niet aannemen van anderen dat het 'probleem' eigenlijk nergens over gaat. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie