Motorolie zwart

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Motorolie zwart



Bericht door Huub56 »

Heb in het verre verleden 1976 voor een olie firma in Rotterdam test olie in mijn vrachtauto gehad de auro was nieuw, olie er in en nooit meer verversen wel iedere 20000 km een buisje aftappen voor het lab en natuurlijk wel bijvullen als er te weinig in zat. Dit werd allemaal geregistreerd en na 250000 km werd de motor ( Scania ) uit elkaar gehaald en de spelingen op lagers en zuigers gemeten hier was geen overmatige slijtage te merken dus of hij nu zwart is zwart smeren doet hij wel.
c.dekker
Berichten: 396
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Motorolie zwart



Bericht door c.dekker »

Jonckheer , wat u schrijft over dat de emissie waarde van de motor niet uit maakt is onjuist , het maakt terdege wel uit , ik rij zelf met een euro 5 nu 30.000 km en als de olie er 15.000 m in zit is hij nog redelijk schoon . Ik heb veel olie laten monsteren van wegen contractauto's' , er waren motoren ( uit 1987 ) die bij 20.000 km de olie al in de stres was van wegen de roet , en deze motoren draaiden 200.000 km per jaar en de afstellingen en onderhoud is ok . Jongere motoren die al een nox 9 hadden konden wel tot 50.000 km rijden er werd wel eens een olie wissel gedaan bij 70.000 km en de monster van de olie was nog goed .
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Motorolie zwart



Bericht door Kroppie »

ik ga voor mijn ouwe j5 , voor de olie af op mijn gevoel en ervaringen, en dat bevalt me prima en ook de j5, misschien goed voor de oliemaatschappijen, maar ook goed voor mijn gevoel als ik er mee rijd.
en wat een ander doet , wel moet hij /zij weten, geen probleem mee

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motorolie zwart



Bericht door de Jonckheer »

c.dekker schreef:
zo 18 mar 2018, 12:56
Jonckheer , wat u schrijft over dat de emissie waarde van de motor niet uit maakt is onjuist , het maakt terdege wel uit , ik rij zelf met een euro 5 nu 30.000 km en als de olie er 15.000 m in zit is hij nog redelijk schoon . Ik heb veel olie laten monsteren van wegen contractauto's' , er waren motoren ( uit 1987 ) die bij 20.000 km de olie al in de stres was van wegen de roet , en deze motoren draaiden 200.000 km per jaar en de afstellingen en onderhoud is ok . Jongere motoren die al een nox 9 hadden konden wel tot 50.000 km rijden er werd wel eens een olie wissel gedaan bij 70.000 km en de monster van de olie was nog goed .
Alle milieu zaken zijn aan bestaande motoren gehangen. Die motor doet het waarschijnlijk zonder beter en zuiniger, maar dat terzijde. Wat ik bedoel is dat dat geen invloed heeft op het mechanisch functioneren. Een euro 6 motor is mechanisch niet anders dan een euro 0: zuigers, een krukas, 1 of 2 nokkenassen en een kop met kleppen. Meer is het niet en dat al ruim 120 jaar lang. De emissie wordt bepaald door zaken die er aan gehangen worden, dus inspuiting, roetfilters en wat dies meer zij. Die kunnen nooit voorkomen dat er roet in de smeerolie komt. In feite is dat ook helemaal niet slecht want roet is vettig en heeft dus een smerende werking.

Ik vind het ook een beetje vreemd verhaal. Toen ik 50 jaar geleden vrachtwagen ging rijden had mijn werkgever een contact met Mobil. Die kwamen op gezette tijden de olie monsteren. Er werd toen al ververst tussen de 80- en 100.000 km (Daf 2100, 2600 en 2800). Touringcars worden ververst ook zo rond de 70 a 80k km. Dus dat olie na 20.000 km al slecht zou zijn? Olie wordt trouwens helemaal niet slecht, het blijft ten allen tijden smeren. Wat wél slecht wordt is de reinigende werking omdat er een verzadiging plaatst vind.
En waarom zou je eigenlijk een oliewissel doen als de olie nog goed is?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Motorolie zwart



Bericht door Marco Polo »

Meten is weten.
En aangezien het voor een particulier ondoenlijk is om te laten bemonsteren
Is het handig om wat marge in acht nemen Afbeelding
Of er een religie van te maken. Kan ook nog :D
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Motorolie zwart



Bericht door Bas vd laar »

Ik ververs om de 10.000 km de olie, is vast niet direct nodig, maar goed, het kost ook bijna niks zo'n oliebeurtje, met Valvoline 10w40 van de Action.
Van mijn auto ververs ik het om de 15.000 km, terwijl er 30.000 voor staat, daar doe ik 8 liter Castrol 5w30 in en die is wel iets duurder.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motorolie zwart



Bericht door isoplus »

Bij de meeste campers is het probleem nog steeds dat er te weinig mee gereden wordt, dus op kilometerstanden afgaan is niet erg aan te bevelen.
Je zou zomaar 10 jaar kunnen rijden zonder olie verversen, ik zou je dat niet willen aanbevelen.
Het is natuurlijk en misverstand om te denken dat er technisch niet veel veranderd is in de door Jonckheer genoemde 120 jaar.
Het principe mag gelijk gebleven zijn, andere en betere materialen hebben een veel nauwkeuriger constructie mogelijk gemaakt en dat heeft wel degelijk de motoren zuiniger en schoner gemaakt.
Mijn bootje maakt minder draaiuren als mijn camper en ook nog minder belast en met minder stress, toch komt daar elk najaar een nieuwe olievulling in en dat al 25 jaar juist omdat het ding weinig draaiuren maakt.
Gebruikersavatar
LMC591A28JTD
Berichten: 936
Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21

Re: Motorolie zwart



Bericht door LMC591A28JTD »

Er is wel degelijk een verband tussen de verlengde onderhoudsintervallen en de problemen met nokkenaskettingen.

De oprekking van kettingen komt deels door slijtage veroorzaakt door de vervuilde olie tussen de schakels van de ketting die voor overmatige slijtage zorgt, waardoor op een gegeven moment de kettingspanners de ketting niet meer op de juiste spanning kunnen houden, vervolgens de tandwielen door het klapperen van de ketting gaan slijten en vervolgens de ketting een tand overslaat met alle bekende gevolgen voor de kleppen en vervolgens dus een complete motorrevisie.

Wie een motor heeft met een ketting heeft(zeker als het geen dubbele is), ververst beter zijn olie op tijd. Dat advies zal elke goede monteur je geven.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Motorolie zwart



Bericht door de Jonckheer »

Natuurlijk zijn de materialen en technieken verbeterd, maar de smeermiddelen hebben daar op z'n minst gelijke tred mee gehouden. Veranderde inzichten en vooral economische motieven hebben een verregaande wijziging teweeggebracht. Ik weet het nog precies; 5000 km verversen werd plotsklaps 10.000 km. Was de olie 2x zo goed geworden? Nou nee. De motoren dan opeens zo veel verbeterd dat ze 2 x zo lang met dezelfde olie konden doen? Ook niet. Nee, het was de concurrentie strijd die het deed. Eéntje begon er mee te adverteren dat zijn merk wel 10.000 km rijden zonder verversen. Tja, en toen kon de rest niet achterblijven. 10 werd al gauw 15 en 40 is ook al geen uitzondering meer. Dus wat is de waarheid? Waarom die lui geloven die ons eerst hebben voorgelogen? Ik ververs de bus eens in de 5 jaar en merk daar geen nadelige gevolgen van. De Dacia "moet" ververst bij 15.000 maar dat heb ik verdubbeld naar 30 en gezien wat ik ermee rij is dat eens in de 4 jaar. Ook daar is niets van te merken, nauwelijks verbruik, niets. Wel komt het spul keurig op bedrijfstemperatuur en dat is wél heel erg belangrijk want condens is dodelijk.
Dus doe het op de manier die je goed dunkt, het maakt allemaal geen verschil. :mrgreen:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Motorolie zwart



Bericht door seth_space »

Er was eens.. ( zo beginnen de meeste sprookjes) een lifetime olie. http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... n-10119507
Nooit meer olie verversen alleen filter vervangen.

Toch blijkt met enige regelmaat olie verversen essentieel voor een goede werking van de motor. De beroemde/beruchte Volvo 1.6Diesel diende echt elke 10K (max 15K) ververst te worden. Zo niet, dichtgeslibte kanalen met fikse motorschade tot gevolg.

In de zeevaart met de grote carterpillar motoren wordt zeer zelden tot nooit olie ververst. Gefiltert en regelmatige controle en eventueel dopes toevoegen. Dat voor zeer zwaar belaste motoren die ongelooflijk veel uren maken. Nu is alles aan die motoren wat groter en dus zal een verstopping minder snel plaatsvinden maar daartegenover staan dan ook de ruime de gebruiksuren. Het smeervermogen neemt dus niet zo snel af.
Wel heeft olie meer functies dan smeren, zoals bijv koeling en warmteverdeling en een grote toename van bijv roet in de olie die niet altijd voldoende gefilterd kan worden wil je voorkomen.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Motorolie zwart



Bericht door Bas vd laar »

DIe kolder geloof ik zeker niet.
Maar hoe vervang je het oliefilter zonder de olie te vervangen?
Bij mijn personenauto kan dat, want dat filter zit hoog.
ALs ik die van mijn camper afdraai dan loopt alles weg.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Motorolie zwart



Bericht door dieseltje+ »

Tja...

Gebruik hier een motor die jaarlijks serieus uren draait en ververs ik nooit.
Gebruikt dusdanig veel motorolie dat ik met regelmaat een paar liter aanvul.
Gaat al jaren goed.
Zo kan het dus ook :D
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Motorolie zwart



Bericht door isoplus »

Ja, zo kan het inderdaad ook. Omdat jouw motor smeerolie gebruikt (verbrandt) en je regelmatig moet bijvullen wordt dus telkens een gedeelte ververst. Het resultaat is vaak dat dergelijke motoren ook flink roet produceren( volgens Jonckheer heeft dat smerende eigenschappen), dat roet kan sludge-vorming aardig in de hand werken. De vorming van sludge is geen probleem als je het motorcarter regelmatig goed aftapt en de olie ververst.
Doe je dat niet dan zal je op een gegeven moment problemen kunnen krijgen door de dikke drab die zich in de motor gaat afzetten.
Op schepen wordt daartoe de olie door separatoren gevoerd, juist omdat de olie niet ververst wordt, aan de hand van oliemonsters wordt bepaald wat toegevoegd moet worden en wanneer.
Dat is allemaal niet te vergelijken met zo'n prutteldieseltje dat in een camper ligt en ook niet met een Volvo zoals in een bus die op een camper LIJKT.
Doe verstandig en wissel op tijd olie en ook met de juiste specificaties, vooral als je lange reizen maakt en geen gedoe onderweg wilt.
De vervangingsinterval zal voor iedereen anders liggen, afhankelijk van het gebruik van je camper, een "goede' garage kan je daar prima in adviseren.
Wil je het zelf doen, prima dan ben je zelf verantwoordelijk voor hoe en wat, er is informatie voldoende te vinden op het net om je eigen plan te kunnen trekken. :thumbup:
Laatst gewijzigd door isoplus op ma 19 mar 2018, 11:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Motorolie zwart



Bericht door Huub56 »

Bas vd laar schreef:
zo 18 mar 2018, 23:11
DIe kolder geloof ik zeker niet.
Maar hoe vervang je het oliefilter zonder de olie te vervangen?
Bij mijn personenauto kan dat, want dat filter zit hoog.
ALs ik die van mijn camper afdraai dan loopt alles weg.
Dat is ook kolder, kan me niet voorstellen dat je filter op het laagste punt van het carter zit en als de motor niet loopt pompt hij geen olie door het filter dus het carter loopt niet leeg als je het filter verwijderd.
Plaats reactie