Brandgevaarlijke koelkast op gas

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Brandgevaarlijke koelkast op gas



Bericht door martinb007 »

Vandaag eens mijn exquist koelkastje uit elkaar gehaald om een storing op te lossen. 1,5 jaar oud. Voordat ik hem in mijn “nieuwe” bus wilde inbouwen toch eerst even proberen op de werkbank.....

Probleem 1 zat hem in de stekker van het piezo elementje wat afgebroken was. Stekkertje er weer aangesoldeerd en klaar. Klein probleem....de piezo aansturing vonkte door die afgebroken stekker naast het gasblokje....waarover zo meer.

Probleem 2 zat in het gasblokje waar ze beren ruk hadden gebruikt (om maar wat smerigs te noemen) om het eea soepel te laten verlopen. Helaas was dat spul hard, gasblokje blijft hangen en het gas komt er aan de verkeerde kant uit...

Combi 1 en 2 zorgden voor vuurwerk. (Steekvlam, de hele bovenkant in de brand) Gelukkig lag de bovenkant er al af en zat het ding niet ingebouwd.....

ik heb jarenlang witgoed gerepareerd (spul wat je thuis gebruikt, als ook grootkeuken spul) en dat zat toch nog aardig in elkaar. Dit in tegenstelling tot dit gebakje. En ja, gecertificeerd met de bijbehorende gawalo en vev opleidingen. Daar gaan we:

1: veel schroeven draaien al dol als je ernaar kijkt. Voordeel: het uitboren van de kop stelt dan ook niets voor, die is zo zacht als boter. (Schroeven op het gasblokje) De schroeven waarmee het omhulsel vastzit draaien 1x in en uit en dan is het schroefgat voor veel schroefjes dol.
2; de meeste stekkers zitten met hotgleu vastgelijmd. Prima idee, dan rammelt het ook niet los. Ware het niet dat onderhoud plegen aan het ding een onmogelijkheid is geworden voor sommige zaken. De meest simpele schakelaar is zo niet te vervangen voor een ander generiek ding (er zit niet echt iets speciaals in wat uniek is voor dit merk)
3; de stekker van de piezo aansturing zat niet vastgelijmd en de stekker is van dermate flut kwaliteit dat die in 2 stukjes gaat als je er naar kijkt. En dat bleek ook zo te zijn in de praktijk.
3: om rammelen te voorkomen zitten er piepschuim blokjes onder het bovendeksel. Die dan ook spontaan in de fik vliegen als er ook maar iets mis gaat. In dit geval siste het gasblokje als een hitsige slang en had ik de gaskraan dicht voordat het hele ding verder in vlammen op ging. Die piepschuim blokjes hebben het niet overleefd, want die gingen als een raket!
4: elektrische bedrading is minimaal uitgevoerd. Die dikke kabel die je aanlegt naar je koelkast om te voeden? Die word in de koelkast zelf direct omgezet in apenhaar. (Iets dikker)
5: de bedrading die uit de koelkast komt wordt minimaal mechanisch beschermd tegen mechanische slijtage. 1 van de O ringen was al zo hard dat die in stukken eruit kwam vallen.
6: de stekkers aan de binnenkant zijn “auto” steekvoetjes. Leuk spul, maar mi niet voor dit doel.
7: de gasknop (die je moet indrukken om tot ontsteking te komen) gaat niet diep genoeg naar binnen / de draaistang aan het gasblokje is te kort. Dit was opgelost door in de knop....een los schroefje te stoppen...

Enz enz enz. Wat een troep en mi levensgevaarlijk. Of je het laat aanleggen door een erkende installateur of niet, de binnenkant is ronduit gevaarlijk. Daar doet die installateur niets aan.

Al met al gasblokje gesmeerd met spul wat er wel voor bedoeld is, stekker van piezo eraan gesoldeerd en weer met krimpkous geïsoleerd, het stoffelijk overschot van de piepschuim blokjes in de container gegooid en vervangen door iets wat niet kan branden, elektrische bedrading vervangen waar mogelijk voor een dikkere variant, gat in de bus geboord om een brandblusser in te kunnen legen achter de koelkast als het mis gaat. Voor de te korte draaistang van het gasblokje heb ik geen betere oplossing kunnen vinden.
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door helex »

Hallo Martin, bedankt voor deze info. Zou je misschien het type kunnen vermelden? Dan kunnen we controleren of wij ook aan deze gevaren bloot staan? Of is dit bij alle types van dit merk standaard

Foto's zou natuurlijk nog mooier zijn.

Lex


Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door Kroppie »

gaat dus wel over een gas(absorptie) koelkast, niet over de 230 volt hh kompressorkoelkast

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door helex »

Dat lijkt me logisch als ik het verhaal lees

Lex

Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door Kroppie »

mij ook.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door isoplus »

Typisch camperspul, gaat alleen lang mee als je het niet of weinig gebruikt.
Hoewel onze koelkast werkt al tien jaar(per jaar ongeveer 4 maanden), de kranen gaan minder lang mee :wink:
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door martinb007 »

Gaat om een Exquisit FA60G.

Nog iets fascinerend: in de handl staat het volgende:

Afbeelding

Heel benieuwd hoeveel van die dingen er inmiddels in campers en caravans zitten...voor het luttele bedrag van €418 euro. Overal en nergens worden ze aangeboden expliciet voor caravan, auto en camper...
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door travelscout »

Bovengenoemde waarschuwing kunnen wij rustig negeren.
Immers, wij gebruiken allemaal gelukkig gasvormig gas.
Paul.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door Cee Pee »

Butaan/Propaan en LPG zijn allemaal vloeibare gassen, dat wij het in dampvorm gebruiken staat daar los van.

Maar de koelkasten die normaliter in campers en caravans gebruikt worden hebben een uitlaat naar buiten en zijn met het verbrandings gedeelte luchtdicht afgesloten van het leefgedeelte.

Dus die waarschuwing is correct en bij juiste inbouw gebruik je hem dus op een goed geventileerde plaats en voldoe je helemaal aan die eis.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Bij goed onderhoud geven deze kasten geen probleem. Onze koelkast is 23 jaar oud, wordt alleen maar op gas gebruikt, wordt elk jaar door mijzelf uitgebouwd en brander etc. schoongemaakt. De camper wordt bij elkaar 6 mnd per jaar gebruikt. koelkast werkt prefect, ook bij ruim 30 graden buitentemperatuur nog steeds ijsblokjes in het vrieskastje. Ik heb echter wel de luchtcirculatie achter de kast verbeterd door een gat van 10cm in de bodem achter de kast te maken. Uiteraard voorzien van muggengaas. Alle schroefjes, boutjes, moertjes etc heb ik vervangen door rvs versies en alle draai/schroefdelen worden met kopervet behandeld. Ook alle stekkertjes worden met kopervet vastgezet. Groet Eric
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Brandgevaarlijke koelkast op gas



Bericht door travelscout »

Maar alleen op vloeibaar gas (instructies fabrikant!), is niet geschikt voor inbouw.
Is deze kast volgens jullie dan soms wel geschikt voor inbouw?
Want dat gaat ts nu vervolgens doen.
Of heb ik het niet goed gelezen?
Paul.
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Brandgevaarlijke gas koelkast



Bericht door Iveco4x4 »

Cee Pee schreef:
do 15 mar 2018, 8:33
Butaan/Propaan en LPG zijn allemaal vloeibare gassen, dat wij het in dampvorm gebruiken staat daar los van.
Fout. :problem:
Butaan/Propaan en LPG zijn gassen. Deze producten worden pas vloeibaar bij afkoeling en/of hoge druk. :eh:
Wel zo makkelijk voor transport, verder is het alleen maar in gasvorm te gebruiken. Het is dus onzin om over "vloeibare gassen" te spreken. :crazy:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
martinb007
Berichten: 443
Lid geworden op: zo 16 apr 2017, 20:00

Re: Brandgevaarlijke koelkast op gas



Bericht door martinb007 »

travelscout schreef:Maar alleen op vloeibaar gas (instructies fabrikant!), is niet geschikt voor inbouw.
Is deze kast volgens jullie dan soms wel geschikt voor inbouw?
Want dat gaat ts nu vervolgens doen.
Of heb ik het niet goed gelezen?
Die kasten zie ik echt overal en ergens ingebouwd staan en word zo ook in de winkel verkocht. Voor camper en caravan. En daar bouwt bijna iedereen ze gewoon vast in. (Nog nooit een losse kast gezien in een camper of caravan) En dat weet een fabrikant ook dondersgoed. Of die dat wil weten is een andere vraag....

Er gaat een standaard campingfles op, maar wat nu het verschil is tussen “vloeibaar gas” en “gas” blijft mij een raadsel. Er gaat een verdamper op dus vloeibaar komt het nooit aan bij de verbruikers.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Brandgevaarlijke koelkast op gas



Bericht door travelscout »

Dampvormig LPG komt boven uit een tank.
Vloeibaar LPG komt onderuit een tank.
Zo heb je geen verdamper nodig maar wel zorgen voor een 80% vulbeveiliging.
En natuurlijk de juiste reduceers (van 20Bar naar 30 of 50 mBar).

En geen aanvoer van verse lucht én afvoer van verbrande lucht in een goed afgesloten ruimte?
Hét klassiek recept voor een korter leven....Tja, je moet het uiteraard allemaal zelf weten.

Maar wel stel ik het op prijs als je niet bij mij in de buurt komt staan.
Laatst gewijzigd door travelscout op vr 16 mar 2018, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul.
Plaats reactie