decarbonizeren

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: decarbonizeren



Bericht door Marco Polo »

Volgens mij juich je te vroeg Paul.
Volgens mij is het een en en verhaal
De HD EGR zit er ook nog in.
https://www.fiatcamper.com/en/news/euro6
Zie het laatste schematische plaatje.
Toedeledoki

Re: decarbonizeren



Bericht door Toedeledoki »

Ik zie het!

Dan maar weer wat meer gas geven, of even naar de chiptuner :shh:
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: decarbonizeren



Bericht door blizard »

Da's een andere discussie Paul, kan dit een heel lang draadje worden
leonxtx
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 sep 2016, 9:05

Re: decarbonizeren



Bericht door leonxtx »

Waterstof lost alle aangekoekte koolstof zo op.
DMV een waterstof generator kun je waterstof aan de inlaatzijde toevoegen zodat de verbanding binnen de motorruimte optimaal verloopt en al het aanwezige koolafzetting smelt als sneeuw voor de zon.

Pak bijvoorbeeld maar eens een oude verkoolde klep, zuiger of bougie: laat hier waterstof overheen stromen en je zult zien dat alle koolaanslag verdwijnt.

Verder heeft waterstof nog veel meer leuke toepassingen, maar daar zal ik hier verder maar niet op ingaan.

Groeten uit mol
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: decarbonizeren



Bericht door Kroppie »

dus gewoon naar de supermarkt?, flesje waterstof halen en over die verkoolde klep laten lopen? , zal gelijk wat meenemen moet toch nog boodschappen doen, bedankt voor de tip.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
leonxtx
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 sep 2016, 9:05

Re: decarbonizeren



Bericht door leonxtx »

@kroppie

Een waterstof generator maakt waterstof en zuurstof door middel van de platen die in de generator zitten, deze “trekken” dmv elektriciteit DC/pwmDC als het ware de watermoleculen uit elkaar in hun twee bestanddelen: waterstof 2 delen en zuurstof 1 deel. Nadat dit waterstof en zuurstof mengsel is gemaakt laat je deze twee stoffen in de inlaat van je motor gaan, bij voorkeur nog voor het luchtfilter, en dan kun je dmv de motor een uur te laten lopen op afwisselend, verhoogd toerental en stationair lopen. Dit zorgt ervoor dat alle koolresten verdwijnen. Mocht je zin hebben om dit eens te testen, koop of maak zelf een waterstofgenerator, pak dan een oude verkoolde klep of bougie of spruitstuk oid, en bekijk het resultaat dan zelf, ik denk dat je versteld zult staan,

En met jou technisch inzicht en kwaliteiten moet het voor jou een “eitje” zijn om een waterstof generator te maken.

Ook vooral leuk voor mensen met de hedendaagse tfsi motoren waarvan de wervelkleppen in de inlaat na zeer weinig kilometers niet meer functioneren door koolafzetting.

Zoals jij het hierboven zegt heb ik het nog niet geprobeerd, ik weet dus niet of dit gaat werken op die manier, maar het is iig leuk om het eens te proberen of het werkt, wel even proberen op een oude klep of bougie in dat geval en niet op een lopende wagen. Dit zou namelijk een nog veel simpelere manier zijn als degene die ik vertelde.

Groetjes.
Laatst gewijzigd door leonxtx op za 17 mar 2018, 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: decarbonizeren



Bericht door FJM »

Kroppie schreef:
za 17 mar 2018, 14:10
dus gewoon naar de supermarkt?, flesje waterstof halen en over die verkoolde klep laten lopen? , zal gelijk wat meenemen moet toch nog boodschappen doen, bedankt voor de tip.

jos
“flesje waterstof halen?” Lijkt me onmogelijk. En zeker in de supermarkt :D
Waterstof (H2) is een gas. H2O2, ook wel waterstofperoxide genoemd, bedoelt men waarschijnlijk. En kijk daarmee uit, is geen goedje waar je gemakzuchtig mee om moet gaan.

Gr frank
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51282
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: decarbonizeren



Bericht door Kroppie »

er staat laat er waterstof overlopen en het word schoon, nu is het erg lastig om een gas ergens over te laten lopen, lastiger dan het maken, en om het vloeibaar te krijgen is een heel hoge druk nodig(+300bar).
ik denk net als FJM dat er waterstofperoxide bedoelt word, wat de dames gebruikten om haren wat blonder te maken, dat spul kun je ergens over laten lopen.
en de zelf opgewekte waterstof, wat overigens erg simpel te doen is blijft altijd gasvormig, en zou je toe kunnen voegen aan de inlaatlucht, heeft iemand hier met een aannemers bedrijf bij 1 van zijn auto,s geprobeerd, is bij een keer proberen gebleven, bracht buiten een hoop werk(ook elektrisch) ,niets tot heel weinig.
verder geen aandacht aan besteed, spul ligt ergens in een hoek

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
leonxtx
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 sep 2016, 9:05

Re: decarbonizeren



Bericht door leonxtx »

:cheers:
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: decarbonizeren



Bericht door iSonic »

martinelke schreef:
di 06 mar 2018, 10:06
Of alles werkt wat Ed China daar in zijn werkplaats doet dat weet ik zo net nog niet ,bij hem zitten er ook nooit bouten vast of andere tegenslag die ik best wel eens meemaak :-B :-B
Ach sinds ik een slagmoersleutel heb gaat er bij mij ook zelden iets moeilijk los!
martinelke
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 01 sep 2014, 18:59
Locatie: Geesteren
Contacteer:

Re: decarbonizeren



Bericht door martinelke »

Ach sinds ik een slagmoersleutel heb gaat er bij mij ook zelden iets moeilijk los!
I know, heb de elektrische versie van 450nm omdat die op lucht maar 250 heeft , en ja dan zit er nog genoeg vast of knap af. :-B :-B
Fiat Ducato 2,8,Citroen Jumpy 2,0 hdi, Peugeot 206 2.0 hdi, Chevrolet El Camino 6,6L.

https://www.martin-elke.com/
Ronald53
Berichten: 276
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: decarbonizeren



Bericht door Ronald53 »

Dat verhaal om waterstof te gebruiken om koolaanslag op te lossen, lijkt mij een broodje aap. Of de spreekwoordelijke klok waarvan de klepel etc...
Waterstof wil eigenlijk niet met koolstof reageren, daar moet je nogal wat moeite voor doen (hoge temperatuur, druk, katalysator). En ten tweede zal waterstof veel makkelijker reageren met de bij het splitsen van water ook ontstane zuurstof, welke kennelijk ook wordt ingeblazen. Of met de overmaat zuurstof bij dieselmotoren. Dus koolstof oplossen met watersof? Vergeet het maar.
Wat ik niet kan uitsluiten is dat er zoveel knalgas (want dat is het) wordt aangemaakt en ingeblazen dat door de verbranding daarvan de temperatuur in de motor zo ver oploopt dat de afgezette koolstof alsnog verbrandt.
En verder als reactie op hetgeen hierboven ook wordt vermeld: waterstof wordt bij kamertemperatuur nooit vloeibaar, hoe hoog je de druk ook opvoert, en ik raad het experimenteren met het zelf maken van knalgas ten zeerste af. Het heet niet voor niets knalgas. Het mengsel ontsteekt heel makkelijk, wat statische elktriciteit is al voldoende, en doordat er detonatie kan optreden kan de explosie knap vernietigend zijn.
Groet,
Ronald
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: decarbonizeren



Bericht door seth_space »

Waterstof voor automotoren genereren.. een leuk idee. Hier meer daarover: (beetje saai, maar wetenschappelijk correct)
https://www.youtube.com/watch?v=s2t11GR6jFc

Voor een meer practische benadering kijk dan deze ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wxfo-w0ptEo
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Plaats reactie