Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Op vakantie in Nederland. Camper loopt zoals altijd als een zonnetje. Is ja ook normaal, heeft net 90.000 km gelopen. Aangekomen op een camperplaats. De volgende ochtend starten, maar de motor slaat niet aan. Wegenwacht gebeld, kunnen probleem niet vinden. Afgesleept naar Ford garage. Aan de diagnosecomputer, het is de nokkenassensor. Nieuwe sensor ingebouwd, is het niet. Naar huis met leenauto. Na 5 dagen bericht, het is de distributieketting die een tandje versprongen is. Reparatie kost 2500 euro. Na nog een week bericht, de reparatie is doorgevoerd, en bij het starten rookt de motor enorm en is in puin gedraaid. Kleppen kapot, misschien zuigers ook. Advies een ruilmotor van 4300 euro incl, inbouw. Maakt totaal 6800 euro.
Wat kan ik doen? Ik laat de motor inbouwen.
Wat kan ik doen? Ik laat de motor inbouwen.
leven en laten leven
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Lijkt mij een gevalletje voor een rechtsbijstandverzekering. Het lijkt, (is haast wel zeker), alsof bij 1e reparatie (2500 euro) iets niet goed beoordeeld is door de garage. Een ketting die een tandje versprongen is had een waarschuwingssignaal moeten zijn voor mogelijke schade aan kleppen. Ruilmotor is acceptabel, maar wel voor geraamde 4300 euro.
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Da,s balen
Maar de gehele som voor die nieuwe motor
Die 2500 is denk al de helft te veel geweest voor de reparatie
Ik hoop dat je een goede rechtsbijstand verzekering hebt
Voor het geval dat een goed gesprek ivm aansprakelijkheid v,d garage
Hun hebben na reparatie jou motor in puin laten draaien
Maar de gehele som voor die nieuwe motor
Die 2500 is denk al de helft te veel geweest voor de reparatie
Ik hoop dat je een goede rechtsbijstand verzekering hebt
Voor het geval dat een goed gesprek ivm aansprakelijkheid v,d garage
Hun hebben na reparatie jou motor in puin laten draaien
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Het is heel moeilijk om je verhaal van op afstand te volgen en te begrijpen wat er gebeurd is.
In welke volgorde is het allemaal, wat is de staat van het voertuig, de historiek en gedane onderhoud ?
Wat wil je van ons bereiken zonder dat we het zelf kunnen of mogen zien ?
Een bevestiging dat iemand fout of schuld heeft ? Wie dan ?
Maar toegegeven ... leuk is het niet als dit je overkomt.
In welke volgorde is het allemaal, wat is de staat van het voertuig, de historiek en gedane onderhoud ?
Wat wil je van ons bereiken zonder dat we het zelf kunnen of mogen zien ?
Een bevestiging dat iemand fout of schuld heeft ? Wie dan ?
Maar toegegeven ... leuk is het niet als dit je overkomt.
Groeten Kampo
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Meer info of hoe, wat en waarom de garage de distributieketting vervangt zou beter zijn voor een goed oordeel.
Hebben ze compressie getest, klepspeling gemeten of met een inspectiecamera in de cilinders gekeken?
Enkel de ketting gewisseld of ook de cilinderkop gedemonteerd?
Zou ze eerst die vragen eens stellen en voor de zekerheid alvast de rechtsbijstandpolis eens bekijken.
Het is in ieder geval geen goed nieuws.
Hebben ze compressie getest, klepspeling gemeten of met een inspectiecamera in de cilinders gekeken?
Enkel de ketting gewisseld of ook de cilinderkop gedemonteerd?
Zou ze eerst die vragen eens stellen en voor de zekerheid alvast de rechtsbijstandpolis eens bekijken.
Het is in ieder geval geen goed nieuws.
Groeten Peter
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Compressie meten kun je pas als de ketting al vervangen is en weer op tijd staat. Dus dat kan geen garage van tevoren.
Hoe gaat zoiets in de praktijk? De distributieketting of riem is van tijd af of gebroken. Soms besluit een garage dan om er gewoon een nieuwe riem of ketting op te zetten. Als je geluk hebt, zeker als hij maar een paar tandjes van tijd af is, is er verder geen motorschade en kun je weer gewoon rijden. Heb je pech, dan hebben de kleppen de zuiger wel geraakt. Hier kan de garage niks aan doen en ze hebben hem zeker niet stuk gemaakt. Dat is al gebeurd bij het verspringen of breken van de ketting.
Zonde van de kosten van de nieuwe ketting of riem. Maar het blijft een dilemma. Gelijk de hele motor lostrekken of toch wat proberen....
Soms kun je het kleppendeksel eraf halen en kun je aan de stoters zien dat de kleppen krom zijn. Dan heeft een nieuwe ketting of riem plaatsen geen zin.
Het irriteert mij een beetje dat hier gelijk weer met de beschuldigende vinger naar de garage gewezen wordt. Er komt een moment dan wil geen garage meer werken aan campers van camperaars met teveel tijd...
Hoe gaat zoiets in de praktijk? De distributieketting of riem is van tijd af of gebroken. Soms besluit een garage dan om er gewoon een nieuwe riem of ketting op te zetten. Als je geluk hebt, zeker als hij maar een paar tandjes van tijd af is, is er verder geen motorschade en kun je weer gewoon rijden. Heb je pech, dan hebben de kleppen de zuiger wel geraakt. Hier kan de garage niks aan doen en ze hebben hem zeker niet stuk gemaakt. Dat is al gebeurd bij het verspringen of breken van de ketting.
Zonde van de kosten van de nieuwe ketting of riem. Maar het blijft een dilemma. Gelijk de hele motor lostrekken of toch wat proberen....
Soms kun je het kleppendeksel eraf halen en kun je aan de stoters zien dat de kleppen krom zijn. Dan heeft een nieuwe ketting of riem plaatsen geen zin.
Het irriteert mij een beetje dat hier gelijk weer met de beschuldigende vinger naar de garage gewezen wordt. Er komt een moment dan wil geen garage meer werken aan campers van camperaars met teveel tijd...
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
I.c.m. met de klepspeling kun je toch al wel een redelijke inschatting maken of het zin heeft om een ketting te vervangen.
Bij een motor met een riem van €30,- en een uurtje werk dan neem je de gok en probeer je dat eerst.
Als alleen een ketting vervangen €2500,- kost dan mag ik hopen dat de monteur toch eerst verder heeft gekeken.
We zijn er geen van allen bij geweest dus wijzen naar wie dan ook heeft totaal geen zin.
Groeten Peter
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Maar van een goed lopende, dan niet starten
Naar een een rekening van €6800 voor een nieuwe motor
Daar klopt iets niet
Naar een een rekening van €6800 voor een nieuwe motor
Daar klopt iets niet
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Ook mijn idee.
We lezen alleen een korte samenvatting van 1 kant van 't verhaal.
Geen idee wat er afgesproken is met de garage en wat er gecommuniceerd is. Ik waag me dus niet aan het aanwijzen van een 'schuldige'.
Begrijp ook niet helemaal wat de vraag is of wat 't doel van dit topic is...
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Hier is inderdaad meer aan de hand.Bob Diesel schreef: ↑za 03 mar 2018, 23:30Maar van een goed lopende, dan niet starten
Naar een een rekening van €6800 voor een nieuwe motor
Daar klopt iets niet
Een technisch expert inschakelen lijkt mij verstandig om daarin wat meer duidelijkheid te krijgen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Ik vermoed dat het wisselen van een distributieketting geen €2500 zal kosten, daar klopt op zeker iets niet aan! En waarom er altijd meteen een nieuw blok uit het rek moet komen ontgaat mij al helemaal. Nooit van reviseren gehoord zeker? En als dat al niet mogelijk is of te duur dan koop je toch een goed blok in de handel? Daar zijn er genoeg van want de 2.4 Transit is nou niet bepaald een zeldzame auto. Wel zeldzaam is dat zo'n blok stuk gaat dus een goede vinden zal geen probleem zijn.
-
- Berichten: 1823
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Toen ik nog een Transit 2.4 tddi had, verkeerde ik dagelijks op het forum van fordtransit.org, en daar was het verspringen van de distributieketting bij de 2.4 een bekend probleem. De ketting wordt op spanning gehouden met oliedruk, maar wat is er (nog) niet bij starten...?, oliedruk
Daarom mochten deze types ook niet aangesleept worden, het toerental was dan te laag om de ketting op spanning te houden.
De schade bestaat vaak uit een gebarsten 'cam carrier', een nokkenas lagerkap. Een ruil cilinderkop (met bijpassende nokkenas, de kop en nokkenas worden per paar op elkaar pas gemaakt) zou voldoende moeten zijn.
Daarom mochten deze types ook niet aangesleept worden, het toerental was dan te laag om de ketting op spanning te houden.
De schade bestaat vaak uit een gebarsten 'cam carrier', een nokkenas lagerkap. Een ruil cilinderkop (met bijpassende nokkenas, de kop en nokkenas worden per paar op elkaar pas gemaakt) zou voldoende moeten zijn.
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Hier een aardige indicatie van de verschillende soorten smeerolie bij een lage temperatuur.
Helaas wordt niet vermeld bij welke temperatuur, maar het brengt toch duidelijk de verschillen in beeld.
https://www.facebook.com/BPSRacingOffic ... tion=group
Helaas wordt niet vermeld bij welke temperatuur, maar het brengt toch duidelijk de verschillen in beeld.
https://www.facebook.com/BPSRacingOffic ... tion=group
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Re: Ford Transit 2.4 tdci motor ligt helemaal in puin
Vraagje hierop aansluitend, mag de 2.2.H.D.I met 120 p.k. die in de boxer van 2009 ligt wel gesleept worden?
G.r. Toon
G.r. Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.
Mudanishinai de
Mudanishinai de