Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Het ging over aanslepen, dat is wat anders dan slepen.
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
2.2 HDI aanslepen is mij al 2 keer goed gelukt zonder problemen. (Starter stuk)
Distributieketting van 2.2 is veel korter dan 2.4 en kettingspanner is klik systeem, kan enkel uitgaande beweging maken (zonder geweld/prutsen)
2.4TDCI ik zou ook denken dat dit klik systeem is... blijkbaar niet als ik het zo lees.
Distributieketting van 2.2 is veel korter dan 2.4 en kettingspanner is klik systeem, kan enkel uitgaande beweging maken (zonder geweld/prutsen)
2.4TDCI ik zou ook denken dat dit klik systeem is... blijkbaar niet als ik het zo lees.
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
ik zie voor welke motor dan ook geen verschil in het starten met de startmotor of aanslepen , in beide gevallen begint het voor de motor met het draaien van de krukas.
voor een auto met automaat kan het wel uitmaken, maar slepen is dan meestal beperkt tot een max aantal km,s, en aanslepen lukt bij de oudere types automaat dan meestal niet .
jos
voor een auto met automaat kan het wel uitmaken, maar slepen is dan meestal beperkt tot een max aantal km,s, en aanslepen lukt bij de oudere types automaat dan meestal niet .
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 1808
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Dat zou je zeker zeggen Jos, en met precies dit argument ben ik daar ook wel eens een discussie gestart, maar toch blijft men bij dat standpunt. Bij aanslepen kan ik me voorstellen dat als de motor start, en je de koppeling niet op tijd intrapt, de motor enorm gaat bokken door het te lage toerental waardoor de distributieketting klappert.Kroppie schreef: ↑ma 05 mar 2018, 19:11ik zie voor welke motor dan ook geen verschil in het starten met de startmotor of aanslepen , in beide gevallen begint het voor de motor met het draaien van de krukas.
voor een auto met automaat kan het wel uitmaken, maar slepen is dan meestal beperkt tot een max aantal km,s, en aanslepen lukt bij de oudere types automaat dan meestal niet .
jos
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
je moet natuurlijk wel weten wat je doet, hetzelfde kan gebeuren als je bij het stoplicht staat, en je laat de koppeling te snel los.
bij sommige ducato,s ook een probleem geweest met de dist. riem als de stuurbekrachtiging bij laag toerental max moest werken, dan kon ie wel eens een tandje verspringen, stuurpomp werd via de dist. riem aangedreven.
jos
bij sommige ducato,s ook een probleem geweest met de dist. riem als de stuurbekrachtiging bij laag toerental max moest werken, dan kon ie wel eens een tandje verspringen, stuurpomp werd via de dist. riem aangedreven.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
ik hoop maar dat de 2.4 nou niet aan de beurt is qua pech ,wij hebben ook zo,n torretje . groetjes
lmc 638a lyberty dubbellucht uit de lemmer
lmc 638a lyberty dubbellucht uit de lemmer
- LMC591A28JTD
- Berichten: 936
- Lid geworden op: do 23 aug 2012, 7:21
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
natuurlijk niet. Elk, maar dan ook echt, elk merk heeft zijn problemen.
Ook de Duitse premiummerken en ook Ford.
Je leest de pechgevallen, maar de tienduizenden motoren die gewoon hun ding doen, dus probleemloos honderdduizenden kilometers rijden, daar hoor je niets over.
Ook de Duitse premiummerken en ook Ford.
Je leest de pechgevallen, maar de tienduizenden motoren die gewoon hun ding doen, dus probleemloos honderdduizenden kilometers rijden, daar hoor je niets over.
Mercedes-Benz V-220 Marco Polo 163 pk 06-2019 Type 447 klik voor foto's
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Met dit verschil dat er dan wél oliedruk is om de ketting te spannen en bij het aanslepen niet.Kroppie schreef:hetzelfde kan gebeuren als je bij het stoplicht staat, en je laat de koppeling te snel los.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Leesvoer over ketting spanner:
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=109532
http://fordtransit.org/forum/viewtopic.php?f=5&t=109532
Paul.
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
En wat is jouw conclusie daaruit?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Het is een misvatting om te denken dat een distributieketting onderhoudsvrij is. Sommige personenauto motortjes doen nog geen 100.000 km met een ketting.
Op het moment dat een distributieketting hoorbaar begint te functioneren moet hij vervangen worden. Dat is bij een lawaaiige diesel natuurlijk wat minder goed te horen dan bij een benzine motor, maar bovenstaand verhaal bevestigt de noodzaak van deze geluidscheck.
Op het moment dat een distributieketting hoorbaar begint te functioneren moet hij vervangen worden. Dat is bij een lawaaiige diesel natuurlijk wat minder goed te horen dan bij een benzine motor, maar bovenstaand verhaal bevestigt de noodzaak van deze geluidscheck.
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Na de start mag de ketting even hoorbaar zijn. Dat is bij heel veel motoren zo. Paar seconden dan moet hij stil zijn.
Wat ik uit het topic op het Transit Forum opmaak is dat de kettingspanner zonder oliedruk behoorlijk wat speling heeft. Er zit een soort ratelmechanisme in dat de ketting ook zonder oliedruk op spanning zou moeten houden.
Daarnaast zijn er volgens dat forum aftermarket spanners te koop die niet goed functioneren en overspringen van de ketting kunnen veroorzaken.
Vroeger waren kettingen inderdaad onderhoudsvrij. Tegenwoordig valt dat bij veel motoren behoorlijk tegen. Ik heb laatst het kleppendeksel van onze BMW E39 afgehaald vanwege een lekke pakking. Daar zit een distributieketting op dat lijkt wel een dubbele motorfietsketting. Lijkt voor de eeuwigheid gemaakt.
De moderne distributiekettingen zijn veel lichter van opbouw en blijken in de praktijk niet onderhoudsvrij. Die van de VW tsi motor begeeft het soms al voor de 100.000km. De 1.6thp van Peugeot en BMW heeft ook serieuze issues met de ketting. En de Fiat 1.3 jtd wordt ook vanaf een 150.000km geplaagd door gebroken kettingen.
Er zit op zich geen verschil in aanslepen van de motor en starten met de startmotor. Afhankelijk van de snelheid en de gekozen versnelling zou het toerental bij aanslepen hoger kunnen liggen. Maar het principe is hetzelfde. De krukas wordt in beide gevallen in beweging gebracht en moet via de distributieketting de rest van de motor meenemen. Ook de oliepomp gaat in beide gevallen gelijk draaien. Dus er wordt oliedruk opgebouwd.
Wat ik uit het topic op het Transit Forum opmaak is dat de kettingspanner zonder oliedruk behoorlijk wat speling heeft. Er zit een soort ratelmechanisme in dat de ketting ook zonder oliedruk op spanning zou moeten houden.
Daarnaast zijn er volgens dat forum aftermarket spanners te koop die niet goed functioneren en overspringen van de ketting kunnen veroorzaken.
Vroeger waren kettingen inderdaad onderhoudsvrij. Tegenwoordig valt dat bij veel motoren behoorlijk tegen. Ik heb laatst het kleppendeksel van onze BMW E39 afgehaald vanwege een lekke pakking. Daar zit een distributieketting op dat lijkt wel een dubbele motorfietsketting. Lijkt voor de eeuwigheid gemaakt.
De moderne distributiekettingen zijn veel lichter van opbouw en blijken in de praktijk niet onderhoudsvrij. Die van de VW tsi motor begeeft het soms al voor de 100.000km. De 1.6thp van Peugeot en BMW heeft ook serieuze issues met de ketting. En de Fiat 1.3 jtd wordt ook vanaf een 150.000km geplaagd door gebroken kettingen.
Er zit op zich geen verschil in aanslepen van de motor en starten met de startmotor. Afhankelijk van de snelheid en de gekozen versnelling zou het toerental bij aanslepen hoger kunnen liggen. Maar het principe is hetzelfde. De krukas wordt in beide gevallen in beweging gebracht en moet via de distributieketting de rest van de motor meenemen. Ook de oliepomp gaat in beide gevallen gelijk draaien. Dus er wordt oliedruk opgebouwd.
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
dat een distributie ketting bijna eeuwig mee ging , das war einmal, net als een riem moeten ze bij de moderne motoren af en toe gecontroleerd cq vervangen worden, of het is niet voorgeschreven en dan gaan ze gewoon stuk.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Ford Transit 2.4 TDci motor ligt helemaal in puin
Ik maak er uit op dat bij het vervangen van de d-ketting er een gemodificeerde spanner wordt geleverd.
Ik vraag me af welke reden daartoe is.
Maar ook lees ik over een "veer".
Dus ik vraag me af wat de functie van de motor olie druk hier is.
Nix conclusies dus.
Ik vraag me af welke reden daartoe is.
Maar ook lees ik over een "veer".
Dus ik vraag me af wat de functie van de motor olie druk hier is.
Nix conclusies dus.
Paul.