TPMS bandenspanningscontrolesysteem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TPMS



Bericht door Kroppie »

:thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: TPMS



Bericht door Going »

Ik heb zoals hierboven eerder beschreven 7 jaar 2 sets Tiremoni gehad. Een set ging 2 jaar geleden bij het verwisselen van de tweede batterij stuk. Op de printplaat kwamen de tracks af. De andere set gaf vorig jaar gewoon op voor geen reden. Typisch beide waren rechtsachter. Volgens mij moet er een speciale setup programma ergens in de display zitten om vervanging te programmeren. Ben ik echter nog niet mee bezig geweest.
De Tiramoni modellen van meer dan twee jaar geleden voor personen auto's kunnen niet meer dan 3.5 bar instellen. Eerst dacht ik dat goedkoop (deze waren goedkoper dan de hoge bar modellen) is duurkoop. Maar toen ik de instellingen op PSI zette, gaat het naar 99 PSI. Dus ruim voldoende voor de 5.5 bar mijn banden aankunnen. Effen wennen in PSI te denken. Ik ben dan ook altijd zeer tevreden geweest met het systeem. Het heeft me 3 x voor een band aan gort rijden behoed.
Op het moment heb ik geen TPMS want een stukkende sensor geeft steeds alarm. We missen het gewoon, want het veilige gevoel van een alarm bij een leeglopende band hebben we nu niet.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TPMS



Bericht door Camperic »

Bij mijn Tiremoni systeem heb ik inmiddels van meerdere sensoren de batterij al een keer moeten vervangen, maar voor de rest doet het prima wat het moet doen en geeft het daarmee veilig(er) gevoel.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: TPMS



Bericht door Cee Pee »

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat is ongeveer de toename van de bandenspanning als de druk bij koude banden 5,5 bar is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TPMS



Bericht door Camperic »

Dat is uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, maar kan bij snelwegritten en/of hogere buitentemperaturen wel oplopen tot + 1 bar zover ik me herinner.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

Normaal is de toename ongeveer 0,5 bar tot 1,0 bar als het echt warm weer is.
Maar extreem meen ik me te herinneren ging hij al eens van koud 5,5bar naar warm 6,9bar
Bij een startdruk van 2,0 bar zal je dat wel niet bereiken...
Groeten Kampo
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: TPMS



Bericht door jurgenc »

Bij tiremoni heb je ook een versie die hogere drukken aankan en je kan ook zeer eenvoudig een sensor wisselen. Vervang bv sensor 4 door een andere sensor 4 en dan werkt dat. Kunnen gewoon los besteld worden. Zo kan je ook achteraf sensoren bijbestellen voor een tandemasser of aanhangwagen. Mijn set is nu ongeveer 5 jaar oud en heb 2 sensoren na een jaar moeten vervangen, omdat die batterijen vraten.
H20
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: TPMS



Bericht door dieseltje+ »

@Kampo.

Ik heb een setje van ongeveer €50 gekocht, gaat bij mij om zijn doel. Afwerking, uiterlijk o.i.d. dergelijks maakt mij weinig uit. Kwaliteit? Geen beoordeling. Pas een aantal dagen in bezit. Display is goed afleesbaar. Knopjes voor instellingen zijn wat klein voor mijn vingers. Nagels zijn handig :-B Alarmen zijn in te stellen voor hoge temp, hoge en lage druk. Heb een voorkeur voor GEEN alarmen. Bepaal dat zelf. (nog ff en het alarm krijgt de schuld van een klapband) Gaat mij er voornamelijk om dat ik zelf kan zien lezen of de spanning teveel verandert. Met name naar beneden.
Vandaag ruim 45 min gereden, alles lekker warm voor het verversen. Druk in de banden begin en eind verschil van 0.6 bar. Temp was max 27 graden.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: TPMS



Bericht door Huub56 »

Als je banden met stikstof gevuld zijn zullen ze niet zo veel oplopen als ze warm zijn.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: TPMS



Bericht door PaulBng »

De vulling van de band is nu al 80% stikstof. Zou dat laatste beetje dan zoveel uitmaken?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TPMS



Bericht door Kroppie »

:-B :-B natuurlijk, .... als je het geloofd.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: TPMS



Bericht door Huub56 »

Nee dan niet meer maar er zijn er legio die gewoon lucht in de banden hebben.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TPMS



Bericht door Kroppie »

en gewone aardse lucht bestaat dus uit 80% stikstof. :shock: :shock:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: TPMS



Bericht door @3 »

Huub56 schreef:Als je banden met stikstof gevuld zijn zullen ze niet zo veel oplopen als ze warm zijn.
Helaas, dat is een fabeltje.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie