TPMS bandenspanningscontrolesysteem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: TPMS



Bericht door de Jonckheer »

Als banden regelmatig op druk gezet moeten worden is er iets niet in orde. Visueel kijk ik er regelmatig naar en dat zegt veel want de wangen worden breder als de druk daalt. Controle na 3 (!) jaar van de oude bus banden leerde mij dat ze gemiddeld van 8 naar 7,5 ato waren gegaan wat nog altijd goed is. En dat terwijl ze met gewone lucht waren opgepompt i.p.v. stikstof onzin. :lol:
De reden dat ik TPMS heb aangeschaft ligt in het feit dat ik achter binnenkant een lekke band heb gehad zonder dat te weten. Vrij uitzonderlijk, maar toch. Ook 4 extra sensoren op de aanhanger is uiteraard goed.
Een uitgebreid controle systeem waar kampo zo vol van is hoeft voor mij niet, controleren kan ik zelf wel. En privacy? Die bestaat allang niet meer en ook dat zal mij een zorg zijn. :mrgreen:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
zo 08 apr 2018, 10:05
...Een uitgebreid controle systeem waar kampo zo vol van is hoeft voor mij niet, controleren kan ik zelf wel. ...
Ho even.
Ik doe een poging om vooraan mee te volgen. Moderne technieken. Trendwatcher mag je me noemen.
Daar bericht ik over. Ook probeer ik wat meer uit als de gemiddelde camperaar, in de mate van het mogelijke want
alle nieuwtjes ken ik niet en kan ik ook niet betalen.
Beschouw dus een groot deel van wat ik post als informatief. Ik heb dat niet allemaal op mijn eigen camper staan.
Situeer me misschien tussen de 2 zoals nog vele anderen hier...
Ik heb automatisch inparkeren op mijn auto staan maar ouderwetse AGM accu's op mijn camper.
IoT doe ik de eerste test. Ik volg/stuur irrigatieprojecten in Ghana, en ga zo maar verder.
Voor mijn eigen (TPMS) ben ik best wel conservatief. Zelfs als ik veel uitprobeer. Regelmatig lekke band ook. :bang:
Anders zou ik als vele anderen hier enkel berichten over....ik heb dat al jaren op mijn camper staan, het werkt en dus is het goed.
.... saai toch ? En geloof me, die blonde is er niet. Ik moet meestal zelf mijn banden oppompen :lol:


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: TPMS



Bericht door Hoofdnoorman »

kampo schreef:
zo 08 apr 2018, 9:29
nee het laatste waar ik aan zou denken is dat jij die gepensioneerd camperaar zou zijn :-B
Ik dacht daarbij meer aan een mooie, aangename, zachte lieve blonde ...
Beeld je in dat ze dan in de toekomst niet enkel mijn bandenspanning maar ook mijn bloedwaarden zou komen verzorgen...

Maar je hebt gelijk ik had er een smiley moeten bijzetten in mijn tekstje want het was wel met humor bedoeld.
Bij deze even rechtzetten :-B :-B :-B :-B
:lol3: :lol3: :lol3: :lol3: :-B

Ik zie het al, hij kent jou dus zeker niet, Guido.
Doe de groetjes aan jouw mooie, aangename en zachte lieve blonde echtgenote. :hug:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: TPMS



Bericht door de Jonckheer »

Nu we dan weer op reis zijn zie ik pas hoe fijn zo'n TPMS is en wil zeker niet meer zonder. Mijn systeem (met repeater) geeft elke 15 seconden de druk en temperatuur aan van een ander wiel, in mijn geval 10 stuks, de bus + aanhanger. Wat opvalt is dat de druk wel wil oplopen al rijdend met minstens 1 bar van 8 naar 9 bij de bus en een 0.3 tot 0.4 bij de aanhanger. De aanhanger heb ik op 3,5 bar gezet en het alarm van de TPMS op 2,5 bar.
De repeater plaatsen was nog wel een dingetje want die moet in het midden van alle wielen. De bus is te laag om daar goed onder te komen en dus bedacht ik een plek binnen en wel in de badkamer in het kastje van de geiser, Die zit even vóór de achteras en leek wel een goede plek. En inderdaad, het werkt perfect.

Afbeelding
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

Ja die afstand tot en met de aanhanger is wel extreem.

Bij mij net zo. Eerst werkte het allemaal met goede ontvangst.
De meegeleverde antenne had ik boven aan de vooruit gezet.
Na een paar ritten kwamen er connectiviteitsproblemen.
Een repeater, dat wou ik vermijden, nog meer straling en stroomverbruik.
Dan heb ik naar de producent gebeld en een bekabelde buitenantenne geplaatst.
Onder de wagen. Sindsdien heb ik geen problemen meer.
Behalve heel occassioneel alarm links voor.
Doet zich zelden voor maar ik schrik wel van die luide biep-biep.
Moet eens kijken of dat accu'tje misschien op is.

Hier zie je de antenne midden op de foto.
@Jonckheere: hier zie je nog een voordeel van wat hoger op je wielen te staan :-B

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: TPMS



Bericht door de Jonckheer »

Tja, dat is waar maar een bus staat nu eenmaal niet hoog op de poten. Het nadeel van een repeater zie ik niet zo want het stroomverbruik zal minimaal zijn en bovendien is hoofdschakelaar uit = repeater uit en omgekeerd. Het ding werd meegeleverd dus ook gebruikt. Ik vermoed omdat deze TPMS een truckversie is en dan heb je nu eenmaal met grotere afstanden te maken. Een Amerikaan die TPMS problemen had met zijn fifth wheel heb ik een repeater aanbevolen. Die heeft hij geplaatst en sindsdien is alles okay. Weer iemand blij gemaakt, haha.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: TPMS



Bericht door Going »

Chinees TPMS ventielen gemonteerd. De TPMS is een Bluetooth Android systeem. Het werkt op mijn telefoon. Nu het programma nog op de boordradio zetten. Tenminste één minder display op het dashboard met dit systeem.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: TPMS



Bericht door de Jonckheer »

Had ik ook kunnen doen maar gelukkig kijk ik niet op een schermpje meer of minder . . :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: TPMS



Bericht door henk en lila »

Ik denk dat je foto op "privé" staat Jonckheer.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: TPMS



Bericht door gsm »

Ik sta op punt om ook een tpms setje te kopen en twijfel tussen Careud U906C- WI en Carchet 7M527C
Heeft iemand ervaring met één van deze of met de merken ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
pitje
Berichten: 736
Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 9:25
Locatie: Maasgouw

Re: TPMS



Bericht door pitje »

Volgens mij heeft dieseltj+ er een staat op pagina 4 ff scrollen.

Zelf ga ik deze bestellen heeft nog een forum lid hier, let wel dat je de juiste druk tot +/- 6 bar kan instellen.

https://nl.aliexpress.com/item/Solar-Po ... 0.0.mFUKqx
Fiat Ducato 2.8 idtd Weinsberg meteor mq 690
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: TPMS



Bericht door gsm »

Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TPMS



Bericht door Camperic »

Ik heb binnenkort een Tiremoni set te koop. Heb nu een TM-210 en een TM-240 (beiden tot 11 bar) en twijfel welke te houden. Wordt vervolgd ...
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TPMS



Bericht door Camperic »

..... de beslissing is genomen en de TM-210 inmiddels verkocht :wink: :D
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie