TPMS bandenspanningscontrolesysteem

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Mazzelaar
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 18:49
Locatie: Dalfsen

Re: TPMS



Bericht door Mazzelaar »

Iemand ervaring met dit systeem? Is demontage nodig om banden op spanning te brengen?

https://nl.aliexpress.com/item/New-TPMS ... autifyAB=0
Hans
Hymer 574
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: TPMS



Bericht door Marco Polo »

Irritant in de winter, komt ie er net even onder als de wagen een nachtje stilstaat.
Niks aan de hand verder maar toch weer een lampje.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: TPMS



Bericht door isoplus »

TPMS zit al en paar jaar op mijn camper, gewoon eenvoudig op de ventielen gedraaid en ja geen diefstalbeveiliging.
Werkt perfect als je tevreden bent met de signalering van alleen de druk, voor temperatuurbewaking hebben die doppen minder zin.
Wel is het zo dat bij een gezonde band door het oplopen van de temperatuur ook de druk toeneemt, dus gaat de druk bij een band plotseling omhoog ten opzichte van de rest, dan moet je even een P-plaats opzoeken en kijken wat de oorzaak is.
Je went snel eraan op het ding te vertrouwen en het is bovendien makkelijk, de meeste druk verlies je immers door een bandenspanningsmeter te gebruiken :wink:
Diefstalbeveiliging laak mij niet nodig, aan die doppen alleen heb je niets, beveiliging tegen vandalisme lijkt mij overbodig en ook niet helpen.
Doordat deze dingen op de camper zitten heb ik geleerd met een lagere aanvangs-bandenspanning te rijden in de zomer, dan rijdt de camper wat comfortabeler. In de zomer worden de banden door rijden wat warmer en hebben bij een stevige rit een hogere einddruk.
Overigens lees ik niet constant de drukken uit, het alarm staat ingesteld op een boven- en een ondergrens, voor vertrek lees ik de drukken uit per band en hetzelfde doe ik als we stoppen.
Als je dat een tijdje volhoudt kom je er vanzelf achter dat het eigenlijk goed is dat het bij nieuwe auto's verplicht is.
Overigens worden er nog steeds nieuwe campers uitgeleverd zonder TPMS systeem en dat is eigenlijk onaanvaardbaar omdat bandenpech bij een camper vaak grote en kostbare schade aan de koets oplevert en er ook campers rondrijden zonder reservewiel (gewichtsbesparing) of een reservewiel dat ergens onder de camper verstopt is en er bij een laag liggende camper met geen mogelijkheid onderuit te krijgen is.
Bandenpech met een camper dat wil je niet :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TPMS



Bericht door Kroppie »

met de externe sensors welke op de ventielen geschroefd zitten is demontage (afschroeven) noodzakelijk om banden op te pompen.
met de interne sensoren (zitten IN de velg) is demontage niet nodig, wel is het
bij de eerste montage van de interne sensors nodig om de band van de velg los te nemen (gedeeltelijk), dus bezoek aan je garage is noodzakelijk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: TPMS



Bericht door kampo »

Die is via Bluetooth
In de moderne personenwagens gaat de verbinding via 4G+internet
zit mee in het jaarabonnement


Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: TPMS



Bericht door Bob Diesel »

Heel leuk :thumbup:

Hoe ging dat nog niet zo lang geleden :?:

Ik weet het weer :DD zo gaat het bij nog steeds
Heb nooit beter geweten :shh:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TPMS



Bericht door Kroppie »

leuk , uw laatste rit, moet je voor of na die laatste rit de bestemming en datum invullen. :wtf:

en voor de juiste bandenspanning moet je dan op de tankklep kijken ,konden ze dat niet gelijk invoeren dan, of een tankklep met bt. :D

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 06 mar 2018, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: TPMS



Bericht door blizard »

Bij die interne sensors:
Moet je opnieuw uitbalanceren, of hebben ze hetzelfde gewicht als de oude doppen?
Zijn ze zo goed dat je ook druk van boven de 5 bar kan halen (ivm de stalen ventielen)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TPMS



Bericht door Kroppie »

dat zal per type en fabrikaat verschillen, ik heb interne , die tot 8 bar gaan fabrikaat en type????

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TPMS



Bericht door Camperic »

kampo schreef:
di 06 mar 2018, 7:56
Afbeelding
:DD Toch zeker na montage de wielen wel opnieuw laten balanceren? ;)

Ik heb een TireMoni TM-210 systeem. Wel wat duurder dan "een paar tientjes", maar ben daar tevreden over.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: TPMS



Bericht door Kroppie »

na een eerste ""bezichtiging" heeft een eventuele dief wel een doppie 8 bij zich.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: TPMS



Bericht door jurgenc »

blizard schreef:
di 06 mar 2018, 8:42
Dit TPMS systeem is wat anders dan de techniek dat nu standaard is ingebouwd.
Ik heb me door de dealer laten vertellen dat er wordt gekeken naar een afwijking van het aantal omwentelingen van het wiel, en dat dan een signaal afgaat.
Voor als je dat niet hebt, is TPMS een welkome alternatief.
En inderdaad, als je band langzaam leegloopt, kan je op tijd actie ondernemen, en mogelijk grote schade voorkomen.

Ik heb een mail teruggehad van de verkoper van dat Amazon ding, maar kan de (antwoord)mailfuntie in Amazon niet vinden.
Die BT dingen zijn ook wel mooi, maar ik zie wel dat ze vaak niet op Android gebaseerde navigaties/camerasytemen werken terwijl er wel BT op zit.
Om niet altijd naar wikipedia te linken, een uitleg over de werking van tpms en indirecte tpms (via de ecu/abs). https://www.autobandenmarkt.nl/TPMS-inf ... html#13297
H20
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: TPMS



Bericht door blizard »

Gelukkig vallen woonmobielen er ook onder :-B
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: TPMS



Bericht door Camperic »

..... maar een camper is toch een reismobiel? ;) :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Plaats reactie