TPMS bandenspanningscontrolesysteem
Re: TPMS
Ik heb ergens bij de beschrijving van een van die 'chinese' tpms' en gelezen dat de initieele waarde soms de eindwaarde van de dag ervoor is?
Scheelt van merk tot merk denk ik?
Het is mijnsinziens ook wel logisch dat die sensoren in een slaapstand komen om de batterij te sparen.
Ik wil niet beweren dat bovenstaande voor ieder type geldt maar denk er eens over na.
//Kees.
Scheelt van merk tot merk denk ik?
Het is mijnsinziens ook wel logisch dat die sensoren in een slaapstand komen om de batterij te sparen.
Ik wil niet beweren dat bovenstaande voor ieder type geldt maar denk er eens over na.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: TPMS
hoi TPMS van mij geeft de laatst gemeten spanning aan na het rijden, bij stilstand valt hij in slaap,maar als de camper beweegt ligt het scherm op maar geeft de laatst gemeten spanning op,als je weer gaat rijden geeft hij de actuele bandenspanning/temperatuur aan.
Theo
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: TPMS
@Kees
Hoogstwaarschijnlijk is het wel zoiets.
Kom vanmorge bij de camper en de display geeft wel de waardes weer. Weer geen slaapstand dus?! Vaag.
Alle waar naar zijn geld waarschijnlijk.
Hoogstwaarschijnlijk is het wel zoiets.
Kom vanmorge bij de camper en de display geeft wel de waardes weer. Weer geen slaapstand dus?! Vaag.
Alle waar naar zijn geld waarschijnlijk.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: TPMS
Mijn Tiremoni geeft inderdaad na het aanzetten de laatst gemeten waarden weer en de wielen moeten eerst een weer aantal omwentelingen hebben gedraaid om de sensoren te activeren en de actuele waarden weer te geven.
Ik had eerst EcoCaps waarmee je direct (voor vertrek) kunt zien of er sprake is van bandenspanningsverlies. Daarmee kun je het echter niet tijdens het rijden zien en dat vind ik belangrijker. Een combinatie zou fijner zijn inderdaad.
Ik had eerst EcoCaps waarmee je direct (voor vertrek) kunt zien of er sprake is van bandenspanningsverlies. Daarmee kun je het echter niet tijdens het rijden zien en dat vind ik belangrijker. Een combinatie zou fijner zijn inderdaad.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: TPMS
Tiremoni werkt op druk verschil.
Ik heb hem wel eens te laat aangezet en deed het eerste uur niets omdat er geen druk verschil optrad t.o.v. de vorige dag.
Geen probleem overigens want zou hij b.v. 0,2 bar druk verliezen geeft hij het direct aan.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Re: TPMS
Ook Tiremoni werkt uiteraard op drukverschil, want dat is de functionaliteit van een TPMS
Het systeem wordt echter geactiveerd door beweging. Uit de manual:
The display unit automatically establishes connections in the entire system, as soon as the vehicle gets started. It is normal that the individual pressure values are not immediately updated when the pressure inside the respectivetyres has not changed
Of:
Das Anzeigegerät stellt automatisch die Verbindungen im ganzen System her, sobald das Fahrzeug anfährt. Es ist normal, dass die einzelnen Druckwerte nicht sofort aktualisiert werden, wenn sich der Druck in den entsprechenden Reifen nicht verändert hat.
Het systeem wordt echter geactiveerd door beweging. Uit de manual:
The display unit automatically establishes connections in the entire system, as soon as the vehicle gets started. It is normal that the individual pressure values are not immediately updated when the pressure inside the respectivetyres has not changed
Of:
Das Anzeigegerät stellt automatisch die Verbindungen im ganzen System her, sobald das Fahrzeug anfährt. Es ist normal, dass die einzelnen Druckwerte nicht sofort aktualisiert werden, wenn sich der Druck in den entsprechenden Reifen nicht verändert hat.
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: TPMS
Het systeem wordt niet geactiveerd volgens de vertaling (zie onder) uit het manual maar maakt verbinding als het voertuig wordt gestart.
En wordt dus pas geactiveerd als de druk veranderd.
Hoe dan ook hij werkt gewoon.
"Het display maakt automatisch verbindingen in het hele systeem, zodra het voertuig wordt gestart. Het is normaal dat de individuele drukwaarden niet onmiddellijk worden bijgewerkt wanneer de druk binnen de respectivelijkheid niet is veranderd".
En wordt dus pas geactiveerd als de druk veranderd.
Hoe dan ook hij werkt gewoon.
"Het display maakt automatisch verbindingen in het hele systeem, zodra het voertuig wordt gestart. Het is normaal dat de individuele drukwaarden niet onmiddellijk worden bijgewerkt wanneer de druk binnen de respectivelijkheid niet is veranderd".
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Re: TPMS
Sorry hoor, maar een Nederlandse vertaling van een manual is vaak misleidend zoals blijkbaar ook in dit geval. Een slechte vertaling “gets started” of “anfahren”!
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: TPMS
Nou ja jullie bespreken erg mooi de inschakeling en spaar mogelijkheden van de batterijtjes. Bij mij werkt het al 4 jaar met de eerste set.
Zelf ben ik meer geïnteresseerd in jullie beoordeling van de afwerking, de kwaliteit van het display, de bediening, de steun, …
En ook of de ventielsensoren voldoende stevig zijn. Die zitten in weer en wind.
Het allerbelangrijkste is of je tijdens het gebruik ook wegval van signaal hebt, is de druk juist, werken de alarmen en hoe lang gaat het toestel goed werken ?
Zelf ben ik meer geïnteresseerd in jullie beoordeling van de afwerking, de kwaliteit van het display, de bediening, de steun, …
En ook of de ventielsensoren voldoende stevig zijn. Die zitten in weer en wind.
Het allerbelangrijkste is of je tijdens het gebruik ook wegval van signaal hebt, is de druk juist, werken de alarmen en hoe lang gaat het toestel goed werken ?
Groeten Kampo
Re: TPMS
hoelang iets goed gaat werken kun je alleen beoordelen als je het zelf in gebruik hebt.
want de een zal zeggen , na 1 jaar stuk, en een ander zal zeggen, al 5 jaar prima.
ik b.v. heb een tiremoni die het al 4 jaar goed doet, met dezelfde batterijtjes, en wat er s,morgens op het scherm staat interesseerd me niet , alleen datgene wat er onderweg aangegeven word en dat werkt goed .
en dat ik een alarmpie wat wel werkt maar ik niet hoor, ligt niet aan het apparaat maar aan mijn oren, maar het display is duidelijk genoeg.
jos
want de een zal zeggen , na 1 jaar stuk, en een ander zal zeggen, al 5 jaar prima.
ik b.v. heb een tiremoni die het al 4 jaar goed doet, met dezelfde batterijtjes, en wat er s,morgens op het scherm staat interesseerd me niet , alleen datgene wat er onderweg aangegeven word en dat werkt goed .
en dat ik een alarmpie wat wel werkt maar ik niet hoor, ligt niet aan het apparaat maar aan mijn oren, maar het display is duidelijk genoeg.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: TPMS
O ja nog iets.
De hoogste bandentemperaturen waren tussen 80 en 90*C
Maar meestal is dat zo een 10°tot 15°C boven de omgevingstemperatuur.
De temperatuur loopt langzaam op met de lengte van de rit.
De hoogste bandentemperaturen waren tussen 80 en 90*C
Maar meestal is dat zo een 10°tot 15°C boven de omgevingstemperatuur.
De temperatuur loopt langzaam op met de lengte van de rit.
Groeten Kampo
Re: TPMS
mijn hoogst gemeten temperatuur was 57 gradenC, nu rij ik nooit hard en altijd op eigenlijk iets te harde banden.
en of de druk juist is of exact word aangegeven zal me een worst wezen, mij gaat het om vroegtijdig in de gaten te hebben dat er een band langzaam/plotseling leegloopt, meer niet.
spanning controleren doe ik thuis met een gecontroleerde meter voor ik wegga, en blijft tot nu toe de hele reis goed
jos
en of de druk juist is of exact word aangegeven zal me een worst wezen, mij gaat het om vroegtijdig in de gaten te hebben dat er een band langzaam/plotseling leegloopt, meer niet.
spanning controleren doe ik thuis met een gecontroleerde meter voor ik wegga, en blijft tot nu toe de hele reis goed
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: TPMS
Al vier jaar met dezelfde batterijen, wij gebruiken de camper bijna dagelijks.
Met de op de ventielen geschroefde sensoren nog nooit een probleem gehad, wij hebben stalen ventielen.
Het ding geeft een signaal als de druk boven of beneden de ingestelde marge komt, als ik de druk wil uitlezen moet ik op een toets drukken.
Tijdens het rijden licht er een groene led op als de drukken in orde zijn, ik hoef dus niet nog weer een metertje in de gaten te houden
De dingen zitten er nu ongeveer 60.000 kilometer op, terwijl wij vaak in de winter rijden dus ook met pekel en slecht weer.
Wij hebben het spul, destijds, bij de Fiatbedrijfsautodealer gekocht en ook laten inbouwen, kosten ongeveer 350,00 euro dus niet goedkoop maar wel goed en dat is ook wat waard. Net als Jos stel ik verder geen belang in alle mogelijkheden van zo'n display, de reistijden en alle andere informatie haal je uit de boordcomputer.
Omdat de dingen op de ventielen geschroefd zitten is de temperatuur maar indicatief, ik loop altijd bij, elke stop, even om de auto heen en voel gewoon met de hand aan de banden, nog nooit de handen gebrand.
Met de op de ventielen geschroefde sensoren nog nooit een probleem gehad, wij hebben stalen ventielen.
Het ding geeft een signaal als de druk boven of beneden de ingestelde marge komt, als ik de druk wil uitlezen moet ik op een toets drukken.
Tijdens het rijden licht er een groene led op als de drukken in orde zijn, ik hoef dus niet nog weer een metertje in de gaten te houden
De dingen zitten er nu ongeveer 60.000 kilometer op, terwijl wij vaak in de winter rijden dus ook met pekel en slecht weer.
Wij hebben het spul, destijds, bij de Fiatbedrijfsautodealer gekocht en ook laten inbouwen, kosten ongeveer 350,00 euro dus niet goedkoop maar wel goed en dat is ook wat waard. Net als Jos stel ik verder geen belang in alle mogelijkheden van zo'n display, de reistijden en alle andere informatie haal je uit de boordcomputer.
Omdat de dingen op de ventielen geschroefd zitten is de temperatuur maar indicatief, ik loop altijd bij, elke stop, even om de auto heen en voel gewoon met de hand aan de banden, nog nooit de handen gebrand.