Storing in inspuitsysteem Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Bob Diesel »

paul snip schreef:
vr 02 mar 2018, 22:28
Ik heb de laatste dagen ongeveer 10 auto's geholpen met een dichtgevlokt brandstoffilter. Dus het zou me niet verbazen dat dat er wat mee te maken heeft. Misschien niet met het direct aangaan van het storingslampje. Maar wel met het inhouden. Het is ook best frisjes buiten...
De nieuwste Ducato's schijnen bij extreme lage temperaturen hier last van te hebben. Zeker als de auto weinig rijdt. (Nog diesel van van 't zomer in de tank misschien?). Ik lees ook op een Duits forum. Daar zijn al meerdere nieuwe Ducato's naar de dealer gesleept. Een nachtje bij de kachel en klaar was het weer. Meestal wordt wel preventief het filter nog vervangen.
Het valt mij sowieso op dat tegenwoordig de filterverwarming wegbezuinigd is... Bij bijna alle auto's. Vroeger had je koelwaterverwarming van het filter, verwarming door de retourbrandstof (VW), of het filter zat gewoon op het motorblok gemonteerd en werd zo vanzelf warm. Tegenwoordig hangt ergens, een behoorlijk stuk van de motor af, een meestal plastic filterhuis met een aanvoer en een afvoer. That's it.
iSonic schreef:
wo 28 feb 2018, 14:56
Wanneer heb je voor het laatst getankt? Zomer diesel in de tank? Vlokken?
Isonic gaf dat ook al aan :idea:

Maar ja ,simpel kan het de laatste tijd nooit zijn :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1092
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Don Esteban »

Het bedrijf waar ik de camper (inmiddels 3 jaar) in onderhoud heb, geniet vooralsnog mijn volste vertrouwen. Je merkt dat ze kennis van zaken hebben en ze hanteren een eerlijk werkplaatstarief. Het is een allround bedrijf met allerlei campers in onderhoud. Ze hebben m.i. veel ervaring met Fiat Ducato. Ik ga zelf niet zoeken en experimenteren. Ik heb andere specialiteiten :wink:

Jos, als een brandstoffilter regelmatig afgetapt moet worden, zal de garage dat moeten doen. Ik zou niet weten waar dat ding zit. En brandstofdrukregelaar? De garage zal er wel achter komen. Ik ben niet gemakzuchtig maar ook geen automonteur.

Wat ik wél weet ik dat ik me voor het volgend jaar nog eens ga bedenken of ik de camper weer maandenlang niet meer laat lopen omdat hij geschorst is. Vaak komen er problemen na langere inactiviteit terwijl regelmatig laten tuffen eigenlijk veel beter is.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Toedeledoki

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Waarschijnlijk heb jij nog het plastic filterhuis. Die heeft een aftapschroef voor water maar ook een signalering. Zodra er iets van water in zit gaat er direct een lampje branden op het dashboard.
Dit fenomeen heeft overigens niks met water te maken. Maar gewoon de diesel zelf die parafine vlokken gaat vormen. Vroeger deden ze er 10% benzine door. Maar daar kunnen de moderne inspuitsystemen niet meer tegen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door travelscout »

"Vroeger deden ze er 10% benzine door. Maar daar kunnen de moderne inspuitsystemen niet meer tegen"



Vanaf november worden tankstations voorzien van winterdiesel, diesel met een antivlok(of eigenlijk een anti-parafine) middel.

Maar ja als je de camper weggezet hebt, vol met zomerdiesel (tegen bacterie groei, om condenswater te voorkomen in je diesel tank) kan dat wel eens problemen geven.

Inderdaad beter gewoon hele jaar door gebruiken, lijkt me bij ts allemaal niet aan de orde. Geeft een andere voutmelding.
Paul.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Kroppie »

als het filter niet regelmatig afgetapt is , kan er water in zitten, en dat kan bij de huidige temperaturen bevriezen, en de boel tijdelijk verstoppen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door ben19 »

ook vocht in het gasklep/smoorklep huis kan deze storing geven.
Het kan een voorbode zijn van water in het stappenmotortje met als gevolg roest en een niet juist reagerende klep.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door 't Busje »

Sinds wanneer heeft een dieselmotor een gasklep/smoorklep?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Kroppie »

al heel lang bij b.v. mercedes, en sinds de modernere commonrail uitvoeringen.
dus is tegenwoordig heel gewoon bij diessel.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door ben19 »

Dus Evert ook die van jou :bow:
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door travelscout »

Tuurlijk, het kan geen kwaad eerst diverse onderdelen visueel te controleren, kost immers helemaal niks behalve een beetje moeite. Maar het blijft allemaal vrij subjectief (de glazen bol) en dus speculatief.

Dat is wat anders als je met een objectieve foutcode komt.
Die P0089 wijst op onregelmatige druk, in de gezamenlijke rail (de commonrail dus).
- controleer de elektrische verbindingen.
- onvoldoende brandstoftoevoer (verstoppingen vanaf de tank tot aan de hoge drukpomp)
- lucht in de brandstof (controleer de aanzuigleidingen vanaf de tank tot de hogedrukpomp, m.n. bij brandstofilter)
- controleer de spoel van de drukregelaar op werking.
- viscositeit van de motorolie fout of olie verouderd, waardoor de (nokken-)pomp overmatig slijtage heeft.

Dat laatste is een vrij kostbare reparatie.
Maar suggereer de garage de raildruk eens na te meten, lijkt het net of je er ook verstand van hebt.


https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... L9vr2zEi4S
Paul.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Bob Diesel »

En als het in de loop vd week warmer word is die rail weer schoon, zonder parafinne in de dunne leidingen
Welke ook vrieskoud zijn geweest , en niet zo vlug warm worden als de watertemperatuur meter aangeeft

Blij dat ik geen alle storing opslaande regel unit heb

Waarom gelijk het ergste ,denken :roll:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Toedeledoki

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Toedeledoki »

Winterdiesel blijkt bij dit soort temperaturen dus ook te vlokken. Zeker als er bezuinigd is op een filterverwarming en het filter op een koude plek hangt. Rustig stationair laten lopen als dat nog wil met de motorkap dicht lost het vaak al op. En anders de haarföhn van moeders op het filter zetten.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door 't Busje »

ben19 schreef:
za 03 mar 2018, 9:40
Dus Evert ook die van jou :bow:
Een mens is nooit te oud om te leren. Ik zal nog eens wat beter onder de motorkap kijken. Hangt dat samen met het common rail systeem?
Ik weet haast zeker dat mijn eerste diesel (een Peugeot 304) geen gasklep had, maar dat is ook al bijna 40 jaar geleden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Kroppie »

mijn j5 van 29 jaar geleden heeft hem ook niet, kan ie niet stuk gaan ook.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie