Storing in inspuitsysteem Ducato 250

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1090
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Don Esteban »

Binnenkort gaat onze Hymer met Fiat Ducato 250 (2008) naar de garage voor een APK beurt met gelijktijdig een kleine beurt. De motor heeft een maandje niet meer gelopen en met de huidige kou wilde ik even testen of ik straks probleemloos naar de garage kan rijden. Vanacht was het bijv. -11 graden hier. De startmotor draaide prima rond want die is met de druppelaar in het electroblok goed op peil gehouden. De motor wilde echter in eerste instantie niet starten. Oh jeeh...wat nu? Na wat geduld en meerdere vrij lange startpogingen ging het plots van 'ruh ruh ruh' en uiteindelijk sloeg hij aan.
Het viel me direct op dat een geel controlelampje bleef branden wat na aanspringen van de motor direct uit behoort te gaan. Het betreft een geel lampje in de vorm van het motorblok. Ik ben een rondje gaan rijden om de motor warm te krijgen en hoopte dat het controlelampje zou doven. Echter helaas.

De handleiding zegt bij de verklaring van dat lampje:
STORING IN INSPUITSYSTEEM.
Als u onder normale omstandigheden de contactsleutel in stand MAR zet, dan gaat het lampje branden. Het lampje moet doven als de motor is aangeslagen.
Als het lampje blijft branden of tijdens het rijden gaat branden, dan duidt dit op een storing in het inspuitsysteem.

Daarna nog wat relevante tekst dat ik er wel mee mag rijden maar toch de raad om direct een Fiat Servicenetwerk op te zoeken.
De camper gaat binnenkort voor een beurt dus ik zal er natuurlijk melding van maken.
Maar vóór het zover is, zou ik toch willen weten wat hier aan de hand is en waar ik me qua reparatie op moet voorbereiden. Iemand die dit probleem bekend voorkomt en een tip van de sluier kan oplichten? BVD voor een verhelderend antwoord.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door 't Busje »

Daar kom je alleen maar achter door het (laten) uitlezen van de computer. Bij ons was het een defecte sensor. Hier op het forum zijn ook andere oorzaken gemeld.
Die sensor van ons is in Frankrijk onder garantie vervangen. Ik heb geen idee wat dat gekost heeft.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Going »

Ik heb nu hetzelfde probleem. Soms gaat het vanzelf uit. Meestal blijft het aan na starten. Bij starten moet ik wat gas geven. Ik vermoed dat het ziet dat ik dat doe en het dus als een fout ziet. Vorige maand ging ik naar de dealer in Sevilla. Toen die startte ging het niet aan. Hij zij dat die fout niet in het log kwam. Alleen als het brand dan kan de computer uitlezen wat de fout is. Ik heb nu een 1000 km sinds eerste keer mee gereden. Alles werkt, zelfde verbruik, zelfde rijgedrag. Ik weet niet wat er van te denken. Alleen hrt is gevoelsmatig niet fijn dat lampje te zien.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door iSonic »

Wanneer heb je voor het laatst getankt? Zomer diesel in de tank? Vlokken?
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1090
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Don Esteban »

Ik heb begin november voor het laatst getankt. Vol tot aan de dop omdat direct daarna de camper te kunnen laten overwinteren op de oprit. Begin januari heb ik nog een rondje gereden en dat verliep uitstekend zonder brandende controlelampjes.
Ik heb wat gegoogeld en lees over een ERG klep, een ERG magneet-ventiel ontluchtingslang enz. Allemaal Chinees voor me. In de map onderhoudsrekeningen die ik eind 2015 van de vorige eigenaar kreeg, zie ik dat in juli 2014 de gasklep is vernieuwd.
Als de garage het probleem adequaat heeft weten op te lossen laat ik het hier weten zodat anderen er eventueel ook profijt van kunnen hebben.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Bas vd laar »

Volgende keer maar binnen overwinteren in vorstvrije stalling?
Dan heb je dit soort zaken niet zo snel het is veel beter voor je camper, daar ben ik van overtuigd.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Bob Diesel »

Daar zijn die luxe bedrijfswagens voor gebouwd
Om buiten te staan en rijden en dus niet voor in de stalling
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door henk en lila »

Kan van alles zijn. Bij mij wees het de laatste keer naar de turboklep. Na twee langere ritten bleef het de volgende morgen vanzelf uit.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Hans Geertse »

Denk meer aan defecte gloeibougies of gloeidraad, dus het voorgloeien verloopt niet correct.
Als deze niet of bijna niet meer functioneren is het ook gelijk een APK afkeurpunt.
Motor moet altijd binnen een paar seconden aanslaan.
Het zijn bougies die aan de voorkant van de motor zitten. Radiateur verwijderen.
Zijn door de fabriek er zo droog ingedraaid en kunnen erg vast zitten.
Proberen met warme motor. M8 x 1 en 151 mm lang.
Als hij afbreekt zijn er firma ,s die gespecialiseerd zijn in het verwijderen.
Kosten tussen de 10 en 20 € per stuk.
Geadviseerd wordt ze om de 3 jr. of 60.000 km te vervangen.
De praktijk is meestal 100.000 km.

Hans Geertse
Laatst gewijzigd door Hans Geertse op vr 02 mar 2018, 9:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Bas vd laar »

Als deze niet of bijna niet meer functioneren is het ook gelijk een APK afkeurpunt.
Dat lijkt me sterk...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Kroppie »

niet loeren in een gazen bol, uitlezen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door isoplus »

Ik heb dat ook enkele malen gehad, toen dat lampje bleef oplichten ging het mij storen.
Uitlaatgassen recirculatieklep gangbaar gemaakt en weg was het lampje, later kwam het geregeld terug.
Uitlaatgassen recirculatieklep vervangen en nu blijft het ...lampje uit :thumbup:
Je moet niet zo gauw de injectoren verdenken als de motor verder prima loopt en niet overmatig rookt.
Bij fouten aan de injectoren blijft het lampje in de regel regel constant branden.
Dus uitlezen op het moment dat het lampje brandt en de motor bij de garage niet uitzetten maar eerst uit laten lezen.
Wat was het leven toch eenvoudig met die oude dieseltjes, met een Bosch-pomp en een stel echte verstuivers :cheers:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door Kroppie »

das war einmal.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
rob2
Berichten: 2481
Lid geworden op: di 25 jul 2006, 8:44
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Storing in inspuitsysteem Ducato 250



Bericht door rob2 »

Het blijft wel een Fiat .....
Dat is ook vaak S.H.I.T :-B
Self
Healing
Italian
Technologie

Het blijft spaghetti electronica .... :lol3:

Ook die van ons af en toe een raar lampje, maar bij uitlezen niks te zien....shit dus !
Groet,
Rob
Plaats reactie