Einde diesel bij Fiat
- Marco Polo
- Berichten: 27463
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Einde diesel bij Fiat
Utrecht maakt dat allemaal toch niet uit.
Vroeger kregen we als lokale werknemers nog wel eens mailtjes over wegafsluitingen onder de noemer Utrecht bereikbaar.
Maar sinds het op begon te vallen dat ook de alternatieven afgesloten werden zijn ze er maar mee gestopt.
Utrecht onbereikbaar
Zonde van de moeite om je daar druk over te maken
Zag overigens in promobiel dat Fiat het SCR loze tijdperk tot het einde rekt voor onder andere de camperchassis.
Minder gewicht
Minder kwetsbare componenten
Minder bouwkosten.
Scheelt alleen al 21 liter aan AdBlue bij een volle tank.
Vroeger kregen we als lokale werknemers nog wel eens mailtjes over wegafsluitingen onder de noemer Utrecht bereikbaar.
Maar sinds het op begon te vallen dat ook de alternatieven afgesloten werden zijn ze er maar mee gestopt.
Utrecht onbereikbaar
Zonde van de moeite om je daar druk over te maken
Zag overigens in promobiel dat Fiat het SCR loze tijdperk tot het einde rekt voor onder andere de camperchassis.
Minder gewicht
Minder kwetsbare componenten
Minder bouwkosten.
Scheelt alleen al 21 liter aan AdBlue bij een volle tank.
Re: Einde diesel bij Fiat
Ik ken Fiat zijn toekomstplannen niet en het blad ProMobiel zegt me ook weinig. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat er geen Ducato's met EURO-6 zullen (gaan) rondrijden. Dan graven ze toch echt hun eigen graf. Ik weet dat er de Ducato met als LNG uitvoering kan krijgen. De verplichte regelmatige keuring van de gasflesen, maakt die uitvoering niet populair. Als ze 5 jaar oud zijn, zie je deze massaal te koop staan (Italië).
Misschien zijn ze verder dan we denken en staat er al een waterstof-krachtbron klaar.
Pigion
Misschien zijn ze verder dan we denken en staat er al een waterstof-krachtbron klaar.
Pigion
- Bob Diesel
- Berichten: 31972
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Einde diesel bij Fiat
Ga je mij nu toch nog gelijk geven
Bob Diesel schreef: ↑vr 02 mar 2018, 14:01Als je hard genoeg wrijft
Heeeeeeeel misschien kom je iets te weten
- Marco Polo
- Berichten: 27463
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Einde diesel bij Fiat
Gewoon de “vakbladen” lezen.
Heb je geen glazen bol nodig.
Kan je die sparen voor het voorspellen van regeringsbeleid
Dit jaar zou Fiat overigens volledig overstappen naar technologie om aan de Euro 6 norm van 2020 te voldoen.
Sorry dat ik het verklapt heb
Heb je geen glazen bol nodig.
Kan je die sparen voor het voorspellen van regeringsbeleid
Dit jaar zou Fiat overigens volledig overstappen naar technologie om aan de Euro 6 norm van 2020 te voldoen.
Sorry dat ik het verklapt heb
- Bob Diesel
- Berichten: 31972
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Einde diesel bij Fiat
Al lezen wij ,normale mensen van alles
Is en blijft de toekomst een glazen bol
Sommigge voorspellingen uitvindingen komen uit en worden gebruikt
Andere ook goede ideen sterven een stille dood
Net als ooit en nog de electronica wereld
Je loopt met het laatste nieuwe snufje de deur uit
En sta je buiten is het achterhaald,
Veel is mogelijk ,niet alle mogelijkheden worden beschikbaar gesteld
Dus Bob diesel dieselt nog ff vervuilen door
Voor mij zit er niks anders op
Is en blijft de toekomst een glazen bol
Sommigge voorspellingen uitvindingen komen uit en worden gebruikt
Andere ook goede ideen sterven een stille dood
Net als ooit en nog de electronica wereld
Je loopt met het laatste nieuwe snufje de deur uit
En sta je buiten is het achterhaald,
Veel is mogelijk ,niet alle mogelijkheden worden beschikbaar gesteld
Dus Bob diesel dieselt nog ff vervuilen door
Voor mij zit er niks anders op
Re: Einde diesel bij Fiat
het is net als verf, als je de bus verf nog niet betaald hebt is het nog verf, zo gauw je betaald hebt is het chemisch afval .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marco Polo
- Berichten: 27463
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Einde diesel bij Fiat
Jat er maar eens 1 en lever hem
in op de stadswerf
Gaat dit keer eens niet om het geld maar waar je het op of heen brengt.
Is net als met de camper.
Ga je naar het einde van de wereld ben je een avonturier en kom je in het centrum van een grote stad ben je een “milieu crimineel”
Wat beide ook weer logisch is
in op de stadswerf
Gaat dit keer eens niet om het geld maar waar je het op of heen brengt.
Is net als met de camper.
Ga je naar het einde van de wereld ben je een avonturier en kom je in het centrum van een grote stad ben je een “milieu crimineel”
Wat beide ook weer logisch is
Re: Einde diesel bij Fiat
Hallo milieu freaks,
Waarom heb ik met een elektrische auto dit plaatje in mijn hoofd?
Dat we wat aan het milieu MOETEN doen is duidelijk en behoeft ook geen discussie.
Maar zolang WIJ dat nog steeds als een druppeltje in deze hele grote wereld doen heeft het geen zin.
Ik rijd een:
VW Golf 7 1,6TDI EURO6
VW Crafter 2,5TDI EURO5
Haije.
Waarom heb ik met een elektrische auto dit plaatje in mijn hoofd?
Dat we wat aan het milieu MOETEN doen is duidelijk en behoeft ook geen discussie.
Maar zolang WIJ dat nog steeds als een druppeltje in deze hele grote wereld doen heeft het geen zin.
Ik rijd een:
VW Golf 7 1,6TDI EURO6
VW Crafter 2,5TDI EURO5
Haije.
FIAT DUCATO WEINSBERG CARA-COMPACT 600MF (PEPPER)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
VW GOLF 8 1,0ltr TSI, bj 2021
SUZUKI GT750 L bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 M bj 1975 (gereed)
SUZUKI GT750 A bj 1975 (gereed)
- Bob Diesel
- Berichten: 31972
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Einde diesel bij Fiat
Volgens Henrik Fisker gaan zijn nieuwe auto's over 5 jaar over op accu's met grafiet ipv. lithium accu's, lichter van gewicht, meer opslag capaciteit, grotere reikwijdte, en jawel in 1 minuut vol, op youtube kom je veel filmpjes tegen over grafietaccu's, dus er is nog hoop voor ons als milieuvriendelijke camperaars. Paar zonnepanelen op het dak en je "tankt" al je accu's vol, incl. de huishoud accu's.
Gr.Bert
Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
festina lente (haast je langzaam)
- seth_space
- Berichten: 8684
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Einde diesel bij Fiat
@Bokkie
Simpel gesteld.. een liter brandstof omgezet in electra in een geoptimaliseerde omgeving geeft aanzienlijk meer power dan diezelfde liter omgezet in je auto.
Rijden op opgewekte stroom is dus inderdaad minder fossiele brandstof verbruiken voor eenzelfde afstand.
De electrische auto moet zichzelf nog bewijzen en het verzet van de gevestige orde is langzaam aan het afnemen. Ze moeten wel want electrisch rijden is tenslotte de toekomst. Los van de vraag hoe je die electra opwekt.
Dat soort plaatjes komt door verkeerde info die vooral de autoindustrie maar wat graag voerde.Waarom heb ik met een elektrische auto dit plaatje in mijn hoofd?
Simpel gesteld.. een liter brandstof omgezet in electra in een geoptimaliseerde omgeving geeft aanzienlijk meer power dan diezelfde liter omgezet in je auto.
Rijden op opgewekte stroom is dus inderdaad minder fossiele brandstof verbruiken voor eenzelfde afstand.
De electrische auto moet zichzelf nog bewijzen en het verzet van de gevestige orde is langzaam aan het afnemen. Ze moeten wel want electrisch rijden is tenslotte de toekomst. Los van de vraag hoe je die electra opwekt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Einde diesel bij Fiat
Maar voorlopig komt de meeste elektriciteit in NL nog gewoon uit fossiele bronnen. En dan hebben we het over een rendement van maar net iets meer dan 40% (bron). Dan moet het nog je accu in, en er weer uit, en omgezet worden in kracht. Dan blijft er niet veel meer over van die "aanzienlijk meer power". Die plaatjes zijn zo onrealistisch nog niet.seth_space schreef: ↑wo 14 mar 2018, 19:18@BokkieDat soort plaatjes komt door verkeerde info die vooral de autoindustrie maar wat graag voerde.Waarom heb ik met een elektrische auto dit plaatje in mijn hoofd?
Simpel gesteld.. een liter brandstof omgezet in electra in een geoptimaliseerde omgeving geeft aanzienlijk meer power dan diezelfde liter omgezet in je auto.
Rijden op opgewekte stroom is dus inderdaad minder fossiele brandstof verbruiken voor eenzelfde afstand.
De electrische auto moet zichzelf nog bewijzen en het verzet van de gevestige orde is langzaam aan het afnemen. Ze moeten wel want electrisch rijden is tenslotte de toekomst. Los van de vraag hoe je die electra opwekt.
Groet,
Ronald
Re: Einde diesel bij Fiat
Keep on dreaming. Het marktrijp maken van een nieuwe batterijtechnologie kost wel meer dan 5 jaar. Er zijn de afgelopen decennia op batterijgebied veel uitvindingen aangekondigd, maar het aantal typen oplaadbare batterijen dat commercieel verkrijgbaar is, is op één hand te tellen. En met een paar zonnecellen op je dak je autoaccu weer opladen? Dat worden lange vakanties. Reken even mee. Je hebt een camper met een motor van zeg, voor het gemak, 100 kW. Dat gebruik je niet continue voluit, houd het op 25 kW gemiddeld. Dan rijd je wel vooraan in de file, overigens . Met 4 uurtjes rijden is dat 100 kWh. Je hebt op je camperdak 500 Wp aan panelen weten te proppen. Dat ligt allemaal niet ideaal op de zon gericht, en het is niet altijd even zonnig. Zeg dat ze 250W produceren, dat is 0,25kW. Na 400 uur daglicht, zeg zo'n maandje vakantie, heb je je verbruik gecompenseerd en kun je weer doorrijden, als je tenminste ondertussen geen elektriciteit hebt afgenomen...kever71 schreef: ↑wo 14 mar 2018, 13:33Volgens Henrik Fisker gaan zijn nieuwe auto's over 5 jaar over op accu's met grafiet ipv. lithium accu's, lichter van gewicht, meer opslag capaciteit, grotere reikwijdte, en jawel in 1 minuut vol, op youtube kom je veel filmpjes tegen over grafietaccu's, dus er is nog hoop voor ons als milieuvriendelijke camperaars. Paar zonnepanelen op het dak en je "tankt" al je accu's vol, incl. de huishoud accu's.
Gr.Bert
Aan de paal opladen dan maar? Wil je na 12 uur weer verder kunnen, dan heb je een 36A aansluiting nodig. Een paar van die aansluitingen op het camperveld en je hebt een heerlijk warme grasmat.
En nou niet zeggen dat dit opgelost gaan worden met betere batterijen en zonnecellen.
Laat die brandstofcellen maar komen.
Groet,
Ronald
- seth_space
- Berichten: 8684
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Einde diesel bij Fiat
De ontwikkelingen op accu gebied gaan snel en er zijn diverse veelbelovende technologien en systemen die op vrij korte tijd productierijp gemaakt kunnen worden.Fossiele centrales hebben globaal een rendement van 40 tot 50%. Er gaat onderweg in het netwerk ook nog 5% verloren. En tenslotte verliezen we aan opslag en ontladen via de accu’s, omzetten stroom naar kinetische energie nog eens 20%. Al met al is het rendement van deze keten 28% tot 36%. Dit noem we het wegrendement. (Van brandstof tot energie op de wielen)
Gemiddeld hebben voertuigen op benzine een wegrendement van 22% en diesel voertuigen 27%. Rijden op stroom heeft dus een gunstig effect op het milieu.
Hier nog een voorbeeld: https://www.autoweek.nl/nieuws/doorbraa ... uwe-accus/
Dus over 5 jaar kijken we tegen veel zaken heel anders aan. Dat maakt de huidige diesel niet ineens overbodig, maar wel minder belangrijk.
Er zijn ook interessante nieuwe benaderingen zoals deze:
https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/0 ... ge-ritten/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”