Einde diesel bij Fiat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ronald53
Berichten: 113
Lid geworden op: do 13 okt 2016, 20:46

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Ronald53 » do 15 mar 2018, 15:07

seth_space schreef:
wo 14 mar 2018, 23:15
De ontwikkelingen op accu gebied gaan snel en er zijn diverse veelbelovende technologien en systemen die op vrij korte tijd productierijp gemaakt kunnen worden.
Hier nog een voorbeeld: https://www.autoweek.nl/nieuws/doorbraa ... uwe-accus/
Tja, als je een redactioneel stukje in Autoweek gaat opvoeren als deskundige bron, dan wordt alles ineens mogelijk. De samensteller van dit bericht weet duidelijk niet waar hij/zij het over heeft, getuige de opmerking "kan er met deze technologie een drie keer zo grote hoeveelheid stroom worden opgeslagen". Ben je een beetje in de materie ingevoerd, dan weet je dat je stroom niet kunt opslaan.
seth_space schreef:
wo 14 mar 2018, 23:15
Er zijn ook interessante nieuwe benaderingen zoals deze:
https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/0 ... ge-ritten/
De techniek van brandstofcellen die met mierenzuur werken is meer dan 10 jaar oud. Ze vallen een beetje in dezelfde categorie als de directe methanol brandstofcel die sommige camperaars wel kennen (EFOY). De studenten van Eindhoven pakken het anders aan: die zetten de koolwaterstof (mierenzuur in dit geval) in een reformer om in H2 en CO2. Dit proces is overigens ook al minimaal 10 jaar oud (Bron). Voorlopig heb je voor een bus nog wel een aanhanger nodig om de boel op te slaan (Bron). En, er is nog geen pomp waar je mierenzuur kunt tanken. Naast de opbouw van een netwerk van laadpalen wordt er internationaal ook ingezet op waterstof, links en rechts is er al infrastructuur in ontwikkeling. Als er daarnaast nóg een brandstof geintroduceerd moet worden, dan pleit ik voor DME (DiMethylEther). Daar kan een diesel heel schoon op lopen, en je kunt het met een reformer omzetten in H2 voor de brandstofcel. Mogelijk kan het zelfs rechtstreeks in een brandstofcel worden gebruikt, bijvoorbeeld net als de methanol in de EFOY. Dat een diesel daar veel schoner op kan draaien weten we al zeker zo'n 15 jaar. Zo oud zijn de eerste publicaties daarover. Hadden we daar toen maar gebruik van gemaakt, dan hadden we nu geen PM probleem. En geen algen in je dieseltank vanwege de biodiesel.
Meer lezen over DME: Hier, en hier.
Ronald

Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 1494
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door seth_space » do 15 mar 2018, 20:01

als je een redactioneel stukje in Autoweek gaat opvoeren als deskundige bron,
Ik geef het aan als een van de vele ontwikkelingen die gaande zijn. Wat zoeken zorgt voor nog meer zaken. In china zie je bijv een giganische toename van electrische voertuigen, varierend van een brommer ( verplicht electrisch in sommige chinese steden zelfs) tot vrachtwagens.
En natuurlijk kun je "stroom opslaan" ik vermoed dat je hier een definitie verschil wilt opvoeren.
Accu's maar bijv ook hooggelegen stuwmeren worden gebruikt voor het opslaan van energie. Omgezette stroom naar energie en weer terug. En ja daarbij ontstaan verliezen. Niet zoveel als in een verbrandigsmotor maar toch aanzienlijk.
Electrisch rijden is en blijft de toekomst.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 20931
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Kroppie » do 15 mar 2018, 20:05

.
Electrisch rijden is en blijft de toekomst.
als ze genoeg zeldzame aarde kunnen blijven vinden om de magneten van te maken wel ja

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Burnerchief
Berichten: 11
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Burnerchief » di 27 mar 2018, 21:51

Pigion schreef:
za 03 mar 2018, 13:44
Helaas ook weer veel Azijnpissers bij dit onderwerp. Laten we het daarom maar bij de techniek houden.
In het nieuwste nummer van AutoMotor und Sport (Ik heb niet de indruk dat dit gezaghebbende auto-tijdschrift door Bob Diesel en andere Azijnpissers wordt gelezen) staat op pag 20 /21 een samenvating van de resultaten van een ombouwoperatie in opdracht van de ADAC van 4 EU-5 diesels naar EU-6 door 4 fabrikanten van katalysatoren/ad blue/software. Daaruit blijkt dat dit zeer wel mogelijk is tegen overzienbare kosten. Onder de proefkonijnen is een Fiat Ducato 2,3 D, bj 2016. De autofabrikanten willen er liever niet aan beginnen, verkopen liever een nieuwe auto of bus. De medewerking van de autofabrikanten is onontbeerlijk om type goedkeuring te behouden. Er staan er vaak zeer lezenswaardige technische artikelen in dit tijdschrift. Dan moet je de Duitse taal wel beheersen, waarschijnlijk te hoog gegrepen voor een niet nader aan te duiden groep op het camperforum. Ook op ander fora kom je helaas deze groep tegen, overal kommentaar op en weinig kennis van zaken.
Pigion
Over azijnpissers gesproken addblue is ureum een bestanddeel van urine 😜
Gelukkig heb ik niet altijd gelijk, die anderen hebben gelukkig altijd wél ongelijk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 20931
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Kroppie » di 27 mar 2018, 21:57

moeten we in de toekomst flink doorzeiken denk ik. :-B

jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in zit.

eu , maakt meer kapot dan u lief is

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 68204
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Dafluc » di 27 mar 2018, 22:03

Tot zover weer de humor. Dank u.
Afbeelding

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 9634
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout
Contact:

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door de Jonckheer » wo 28 mar 2018, 7:20

Dus als ik het goed begrijp is het een minpunt als je de Duitse taal niet beheerst en ben je uiteraard een zeldzame dombo als je het technisch Duis niet helemaal in de vingers hebt. Tja, dan toch maar terug naar de schoolbanken voor een cursus Duits! :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 15655
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contact:

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Bob Diesel » wo 28 mar 2018, 21:18

En dat alleen omdat iemand denkt :bang:
Ik lees een duits motorblaadje
Dus spreekt verder niemand een mondje over de grens
Ich sage , :lol: LMAA, auf wiedersehen :wave: :cheers:
Ich pinkel essig :mrgreen:
Groetje's
Bob

Afbeelding

Reisverslagen ed
http://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today,is
Yesterday,s
Tomorrow

nicolasfirst
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Nijkerk

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door nicolasfirst » wo 28 mar 2018, 21:55

Laat ik vooropstellen dat ik op motortechniek compleet atechnisch ben. Wel zie ik de trend naar steeds meer elektrisch gaan. Of het nou 5 of 25 jaar gaat duren, de fossiele brandstof motoren hebben hun langste tijd gehad.

Jammer, zonder fossiele brandstoffen zouden de Mad Max films er heel anders uitzien :)

Fossiele groet,
Nico
Wij overwegen om zo nu en dan het zachte tentdoek te verwisselen voor het stevige omhulsel van een camper. Onderzoeken, ondernemen en ervaren is nu het devies.

Gebruikersavatar
ikkemijnnaam
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 15 jan 2018, 22:35

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door ikkemijnnaam » wo 28 mar 2018, 22:50

Laten we dan nog ff genieten van mijn dieseltje die het koud heeft . :-D
https://www.youtube.com/watch?v=nuODhAHVEjw&t=1s
1ste camper mb100 2.4 liter 68 pk! uit 1993 met een zelfgemaakte opbouw ( niet door mij)
2de camper peugeot FFB europe 650 2.5 td 93 pk uit 1990

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 68204
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Dafluc » wo 28 mar 2018, 23:18

Als nu nóg iemand niet snapt waarom het einde van de diesel nabij is......
Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 328
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: emmeloord

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door dieseltje+ » wo 28 mar 2018, 23:51

En de volgende stap is geen vuurwerk meer met oud en nieuw?!

Heerlijk filmpje :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Kijk eens verder op youtube, cold start diesel. Heerlijk, zou niet zonder willen, kippevel van het geluid. Onbetaalbaar!

https://www.youtube.com/watch?v=_lJyaAhn2gA
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op wo 28 mar 2018, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.

Vaak ben je te bang.

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 68204
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door Dafluc » wo 28 mar 2018, 23:54

Nee, volgende stap is de cv-ketel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 328
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: emmeloord

Re: Einde diesel bij Fiat

Bericht door dieseltje+ » wo 28 mar 2018, 23:58

Dat word fris, nog ff en de houtkachel mag ook niet meer
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.

Vaak ben je te bang.

Plaats reactie