Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Nieuwe situatie hier. Mijn vrouw loert voorzichtig naar een andere camper met een vast bed. We worden ouder en het gemak van niet elke avond de zithoek om te moeten bouwen naar een bed lonkt inmiddels bij haar.
Onze J5 van 1993 heeft de bekende 2.5TD (motorcode CRD93LS 70KW) uit de Citroën CX
De camper, die we op het oog hebben is een Citroën Jumper van 1995 met ook een 2.5TD (M.T8A/THZ 76KW)
De eerste Jumper/Boxer motor nog zonder injectie begrijp ik. Met 10 pk meer dan de J5. Maar ook weer 300kg. zwaarder.
Wat kan ik verwachten bij deze motor en versnellingsbak?
Degelijkheid, motorherrie enz.
Zo ook als auto zijnde. Beter weggedrag, vering?
Willart
Onze J5 van 1993 heeft de bekende 2.5TD (motorcode CRD93LS 70KW) uit de Citroën CX
De camper, die we op het oog hebben is een Citroën Jumper van 1995 met ook een 2.5TD (M.T8A/THZ 76KW)
De eerste Jumper/Boxer motor nog zonder injectie begrijp ik. Met 10 pk meer dan de J5. Maar ook weer 300kg. zwaarder.
Wat kan ik verwachten bij deze motor en versnellingsbak?
Degelijkheid, motorherrie enz.
Zo ook als auto zijnde. Beter weggedrag, vering?
Willart
- annoh
- Berichten: 1875
- Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
- Locatie: St. Jacobiparochie
- Contacteer:
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
@TS,
Je vraagt wat je kan verwachten wat betreft wegligging.
Je praat over een auto van bijna diep vorige eeuw.
De wegligging wordt mede bepaald door allerlei spelingen in stuurhuis. En, in welke staat verkeren schokbrekers en veren?
Kortom, om een antwoord te verkrijgen op gebied van wegligging is mijn advies om een uitvoerige proefrit te maken. Dan weet je meteen hoeveel herrie betreffende camper maakt.
Je vraagt wat je kan verwachten wat betreft wegligging.
Je praat over een auto van bijna diep vorige eeuw.
De wegligging wordt mede bepaald door allerlei spelingen in stuurhuis. En, in welke staat verkeren schokbrekers en veren?
Kortom, om een antwoord te verkrijgen op gebied van wegligging is mijn advies om een uitvoerige proefrit te maken. Dan weet je meteen hoeveel herrie betreffende camper maakt.
(mede) eigenaar van http://www.camperfixx.nl
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Mijn T5 ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 13&t=50501
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Hoi, camper staat 320km verderop. Dus niet eventjes er naar toe.
Dat de staat van onderhoud mede bepalend is voor de rij eigenschappen is mij bekend. Echter is dat allemaal weer te brengen naar het oorspronkelijke niveau. Gaat me louter om het verschil tussen de twee bussen. De Jumper is de opvolger en zal hopelijk toch wat modernisering kennen.
Dat de staat van onderhoud mede bepalend is voor de rij eigenschappen is mij bekend. Echter is dat allemaal weer te brengen naar het oorspronkelijke niveau. Gaat me louter om het verschil tussen de twee bussen. De Jumper is de opvolger en zal hopelijk toch wat modernisering kennen.
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Hoe weet je zo zeker dat het een PSA THX motor is (indirect/12kleppen/76kw) en niet de
PSA THZ motor (direct/8kleppen/79kW)?
PSA THZ motor (direct/8kleppen/79kW)?
Paul.
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Op basis van het bouwjaar en vermogens opgave verkoper.
De Injectie uitvoering is pas vanaf 1997 geleverd volgens H-base.
De Injectie uitvoering is pas vanaf 1997 geleverd volgens H-base.
- Bas vd laar
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Ik heb net een Jumper met deze motor gekocht,een halfintegraal met maar 103.000 km
Hij rijdt prima, maar een Ducato 2.5 TDI is ietsje sneller, er stond flink wat wind vandaag en dan valt ie wel iets terug op top.
De camper weegt wel rond de 3000 kg dus een racemonster zal het sowieso niet worden.
Je merkt wel dat dit type wat fijner rijdt dan de voorganger, hij stuurt wat prettiger en is stiller dus comfortabeler binnen.
Hij rijdt prima, maar een Ducato 2.5 TDI is ietsje sneller, er stond flink wat wind vandaag en dan valt ie wel iets terug op top.
De camper weegt wel rond de 3000 kg dus een racemonster zal het sowieso niet worden.
Je merkt wel dat dit type wat fijner rijdt dan de voorganger, hij stuurt wat prettiger en is stiller dus comfortabeler binnen.
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Jumper en Boxer hadden:
2.5 TD, PSA T8A, 2,446 cc SOHC 12v, Indirect injection, 103 Pk @ 4,200 rpm, 230 N⋅m @ 2,200 rpm, 1994–1998 of
2.5 TD, PSA THX, 2,446 cc SOHC 8v, Direct injection, 107 Pk @ 4,000 rpm, 235 N⋅m @ 2,250 rpm 1998–1999
en Ducato
2.5 TDI, Iveco 8140.47, 2,500 cc, SOHC 8v, Direct injection, 116 Pk @ 3,800 rpm, 245 N⋅m @ 2,000 rpm. 1994–1998 of
2.5 TDI cat, Iveco 8140.47R, 2,500 cc. SOHC 8v. Direct injection, 109 Pk @ 3,800 rpm, 256 N⋅m @ 2,200 rpm, 1994–1998
2.5 TD, PSA T8A, 2,446 cc SOHC 12v, Indirect injection, 103 Pk @ 4,200 rpm, 230 N⋅m @ 2,200 rpm, 1994–1998 of
2.5 TD, PSA THX, 2,446 cc SOHC 8v, Direct injection, 107 Pk @ 4,000 rpm, 235 N⋅m @ 2,250 rpm 1998–1999
en Ducato
2.5 TDI, Iveco 8140.47, 2,500 cc, SOHC 8v, Direct injection, 116 Pk @ 3,800 rpm, 245 N⋅m @ 2,000 rpm. 1994–1998 of
2.5 TDI cat, Iveco 8140.47R, 2,500 cc. SOHC 8v. Direct injection, 109 Pk @ 3,800 rpm, 256 N⋅m @ 2,200 rpm, 1994–1998
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Hallo Bas, gefeliciteerd met de aankoop. Wat was de reden om voor een modernere te gaan bij jou?Bas vd laar schreef: ↑ma 26 feb 2018, 16:35Ik heb net een Jumper met deze motor gekocht,een halfintegraal met maar 103.000 km
Hij rijdt prima, maar een Ducato 2.5 TDI is ietsje sneller, er stond flink wat wind vandaag en dan valt ie wel iets terug op top.
De camper weegt wel rond de 3000 kg dus een racemonster zal het sowieso niet worden.
Je merkt wel dat dit type wat fijner rijdt dan de voorganger, hij stuurt wat prettiger en is stiller dus comfortabeler binnen.
Ik heb inmiddels proef gereden en ervoer eveneens die verschillen. Rijdt allemaal toch iets soepeler en makkelijker. De herrie afname was ook bij deze groot. Komt vnl. door het verschil vol integraal of niet denk ik. Bij onze J5 is het alleen maar een plastic kap en een dunne laag isolatie, die de motor van het zitgedeelte scheidt.
Het wordt hem niet trouwens. Dit omdat het bed te klein was. Ben ruim boven de 1m90.
@Easybee het was duidelijk een motor zonder injectie en gezien de leeftijd de eerste uit jouw opsomming.
Overigens houden we de J5 wel. Kinderen die er mee weg willen en mocht er een nieuwe komen, dan wordt het toch eerst weer een hobbyproject. Voordeel van op het platte land wonen. Genoeg ruimte gelukkig.
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
Met de uitspraak van de rechtbank in Duitsland binnenkort maar eens serieus over de grens kijken
- Bas vd laar
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
De ene camper is gewoon de andere niet, ook al zijn ze hetzelfde met dezelfde motor, geen twee rijden er precies gelijk.
Mijn broer heeft een Boxer 2.5 TDI en dat ding is hartstikke snel, veel sneller dan andere Boxers/Jumpers die ik reed, en die van hem heeft ook nog eens 350.000 km gereden.
De een kan getuned zijn, de ander een probleempje hebben, weer een ander is altijd langzaam bereden, de volgende heeft een luchtfilter die al jaren niet vervangen is enz enz.
Mijn Hymer houdt ik gewoon en daar rijd ik ook mee, die loopt ook goed en snel t.o.v. andere gelijkwaardige versies die ik gehad heb.
Die Jumper had ik gekocht omdat ik het een bijzonder model vond en omdat hij pas een ton had gelopen. Die verkoop ik in het voorjaar wel weer.
Mijn broer heeft een Boxer 2.5 TDI en dat ding is hartstikke snel, veel sneller dan andere Boxers/Jumpers die ik reed, en die van hem heeft ook nog eens 350.000 km gereden.
De een kan getuned zijn, de ander een probleempje hebben, weer een ander is altijd langzaam bereden, de volgende heeft een luchtfilter die al jaren niet vervangen is enz enz.
Mijn Hymer houdt ik gewoon en daar rijd ik ook mee, die loopt ook goed en snel t.o.v. andere gelijkwaardige versies die ik gehad heb.
Die Jumper had ik gekocht omdat ik het een bijzonder model vond en omdat hij pas een ton had gelopen. Die verkoop ik in het voorjaar wel weer.
- Bob Diesel
- Berichten: 31973
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Verschil J5/C25 2.5TD en Jumper/Boxer 2.5TD
350.000km
Het lijkt veel ,en voor de rest v,d camper is het ook veel
Meestal ook veel jaren al het andere al versleten
Maar een beetje bedrijfsdiesel is bij die km stand goed ingereden
1.000.000 km is gewoon mogelijk
Hier bij de voedselbank hebben ze laatst een 20 jr oude lichte vrachtwagen weggedaan met 2.000.000km
Dus 2 miljoen km
En nog meer ,ook mogelijk
Het lijkt veel ,en voor de rest v,d camper is het ook veel
Meestal ook veel jaren al het andere al versleten
Maar een beetje bedrijfsdiesel is bij die km stand goed ingereden
1.000.000 km is gewoon mogelijk
Hier bij de voedselbank hebben ze laatst een 20 jr oude lichte vrachtwagen weggedaan met 2.000.000km
Dus 2 miljoen km
En nog meer ,ook mogelijk
- Bas vd laar
- Berichten: 6319
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant