Absorptiekoelkast relais

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Absorptiekoelkast relais



Bericht door Jonathanl »

Hey,

In mijn Rimor superbrig 679 van 1996 zit een absorptiekoelkast met een 18A 12v element(grote koelkast met aparte vriezer). Nu heb ik een scheidingsrelais met koelkast aansluiting. Dit ziet er zo uit: http://www.cbe.it/en/csb40-s/

Nu had ik gemerkt dat bij gebruik van de koelkast op 12v deze scheidingsrelais heel warm werd bij de zekering van de koelkast. Door slecht contact (corrosie) tussen zekering en zekeringhouder.

Nu heb ik 2 opties om dit op te lossen:
1. scheidingsrelais vervangen door hetzelfde type
2. koelkast op aparte relais plaatsen met zekering.

De kabels naar de koelkast zijn 6 of 10mm2, staat er niet op. Dit zijn de standaard kabels. Ik krijg +-13.5v bij draaiende motor bij het 12v element. Meer dan 14v aan de batterij. Om deze kabels aan te sluiten op een relais heb ik het probleem dat er geen kabelschoenen passen op die kabels om aan het relais te koppelen en aan de accu(met zekering ertussen).

Welke optie zouden jullie kiezen? Ik denk dat de 2de optie veiliger is maar is dat ook zo?
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Absorptiekoelkast relais



Bericht door awaza »

Hallo,
hoezo passen er geen kabelschoenen op?
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Absorptiekoelkast relais



Bericht door Cee Pee »

Die blauwe kabelschoentjes misschien niet maar dan pak je die gele dat gaat zeker passen.:wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Absorptiekoelkast relais



Bericht door Kroppie »

die gele gaan tot 6mm2, maar er zijn er ook voor veel dikker , ja maar die krijg je op de hobby manier niet goed vast, maar passende kabelschoenen zijn er , zitten er nu toch ook op.!

www.rdae.nl

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie