Koken op zonnepanelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door 't Busje »

frank_h schreef:
wo 21 feb 2018, 22:23
Ik kook eigenlijk altijd buiten de camper op van die pitjes die in een koffer zitten met een gasflesje met de grootte van een spuitbus erin.
Liever niet: https://www.kampeerzaken.nl/koken-koffe ... evaarlijk/
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door Iveco4x4 »

"Uit eigen laboratoriumtesten is gebleken dat deze kooktoestellen kunnen ontploffen."
TV's kunnen net als wasmachines ontploffen, alles de deur uit.
Dat artikel is van 2014 en daarna is geleken dat er bij het steengrillen de gasfles werd gewisseld.
Auto rijden is ook gevaarlijk als je zit te bellen.
"De geteste modellen zijn representatief voor alle koffergastoestellen op de Nederlandse markt. De NVWA heeft echter niet alle koffergastoestellen getest. In theorie is het dus mogelijk dat sommige koffergastoestellen wél veilig zijn."
Vooral dat laatste: "in theorie zijn sommige toestellen wel veilig" is dus de escape van de NVWA. :bang:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door frank_h »

Ik ken die test maar ik vind het eerlijk gezegd nogal overdreven. Het busje kan te heet worden als je hem uren laat branden ja. Maar die pitjes werken gewoon ideaal. Als je ze een beetje met verstand gebruikt is er niets aan de hand. Ze worden overigens nog steeds verkocht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door henk en lila »

Met een magnetron zou je het wel eerder redden. 5 minuten magnetron van 800 watt kost je 6Ah. Omdat dat nu eenmaal een ander principe is.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door Peter A7 »

Een kleine magnetron heb ik ook nog overwogen, doch in de kleine ruimte van deze camper neemt dat in verhouding teveel plaats in.
Louter vanuit praktisch oogpunt zou het evenwel een mooie aanvulling zijn.

Op de volgende trip gaat er wel een klein wafelijzer mee, dat is ook leuk :-D
Beste groeten,

Peter :)
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door de Jonckheer »

Godfried Bomans vertelde eens dat een tante van hem zo zuinig was dat ze de pindakaas in Zuid Afrika haalde omdat die daar een dubbeltje goedkoper was en ja, als ze een dubbeltje kon besparen keek ze niet op een kwartje. :lol3:

Als ik topics als dit lees komt dat verhaal altijd bij mij bovendrijven, ik vraag mij af hoe dat toch komt . . :lol: :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door seth_space »

de Jonckheer schreef:
vr 23 feb 2018, 17:55
ik vraag mij af hoe dat toch komt . . :lol: :lol: :mrgreen:
Dat is de leeftijd :hug:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door Peter A7 »

Geweldig, die moet ik onthouden :lol3:
Beste groeten,

Peter :)
Jdbiggelaar
Berichten: 70
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 10:38
Locatie: Boxtel

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door Jdbiggelaar »

Peter A7 schreef:Ik kook elektrisch in de kleine camper.
Met een inductie kookplaat, meestal met één, maar soms met twee (ik heb twee losse kookplaten bij, dus buiten koken kan ook, gewoon met een verlengdraad, heel makkelijk :D).

Hiervoor heb ik natuurlijk een flinke accu, Lithium van 5000 Wh.
Ik heb 2 grote zonnepanelen op het dak, samen goed voor 600 Wp. Op een zonnige dag haal ik daar ca 45A laadstroom uit.
Koken kost wel wat energie, maar niet gedurende een hele lange tijd. Je moet gewoon zorgen dat je gedurende pakweg een half uur constant 80 a 120 A kan leveren. Met loodaccu's lukt dat pas als je een hele grote accubank hebt. Met Lithium kom je met een kleinere accu al goed terecht.
Lithium gaat bij dergelijke grote stromen ook niet door de knieën. De spanning blijft heel constant, wat ook weer resulteert in een lagere stroom (P = U x I).

Afgelopen zomer, in IJsland, had ik gedurende 3 van de 4 weken een positief energie budget, waarmee ik bedoel dat ik enkel met de lading via de zonnepanelen toekwam. Dus laden via de motor was overbodig. Ik kan dit laden via de motor overigens manueel inschakelen.

Ik heb de installatie zo gebouwd dat ik tijdens het rijden kan laden met een constante 50A (daar komt dan nog bovenop wat de zonnepanelen op dat moment leveren) en via de walstroom kan ik laden met maximaal 100A. Afhankelijk van de sterkte van de walaansluiting. Maar dat heb ik onderweg nog nooit moeten gebruiken :D .

Tijdens de wintermaanden brengen de zonnepanelen niks op, maak je daarover geen illusies. Voldoende om het verbruik van de standkachel en andere prutsen te compenseren maar meer niet.

Maar zodra de zon wat meewerkt dan kan het feest niet op.

Kostprijs ? Een flinke hoop euro's, zondermeer.
Als je het belangrijk vindt om te cijferen dan koop je best een flesje gas :lolno:
In mijn kleine 4x4 camper wilde ik absoluut geen gas, en ik speel graag met elektriciteit, dus voor mij was het een no-brainer.

Mensen die zeggen dat het niet kan lullen gewoon maar raak.
Goed verhaal! Laat wel zien dat je dit (nog) niet moet doen uit economische overwegingen. Wel mooi pionierswerk voor als we allemaal van het gas af moetenAfbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
RobertAmsterdam
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 20 jan 2019, 14:52

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door RobertAmsterdam »

Al nieuwe vorderingen geboekt?
Volg onze camperverbouwing op https://www.instagram.com/vantasticescape/

Mercedes Sprinter 2012 316CDI L2H2 7-tronic automaat
Showerloop wens
Armaflex geisoleerd
Inductie koken
off-grid
open haard :)
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door Charles Franconi »

Deze winter 6 maanden op de Peloponessos: autark kun je electrisch koken vergeten. Naast met staat een expeditiecamper met 1650 Watt aan solar. Met inductiekoken, een electrische oven, compressorkoelkast en TV: een no go.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Koken op zonnepanelen



Bericht door Bob Diesel »

Charles Franconi schreef:
di 29 jan 2019, 11:33

Naast met staat een expeditiecamper met 1650 Watt aan solar. Met inductiekoken, een electrische oven, compressorkoelkast en TV: een no go.



zo veel geld en nog armoe :lolno:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie