Ervaringen met scooterdrager?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Ervaringen met scooterdrager?



Bericht door Toemke »

Na een aantal jaren met de caravan rond te trekken (met 160kg aan Vespa achter in de Fiat Scudo), hebben wij pas een camper gekocht.
Ik weet dat er veel bij komt kijken maar voor deze camper is het volgens de formule mogelijk een motor-drager te monteren. De extra aslast met drager en Vespa komt op 340kg. Dus bij een huidige aslast van 1510kg en een maximum van 2000kg kan het dus. (bij volle watertank, 2 volle gasflessen, volle dieseltank en chauffeur. MTM is 3500kg.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die eentje gemonteerd hebben op een +/- 7m Semi Integraal met MTM 3500kg.
Is het rijgedrag veranderd of voel je er niets van? Voor en nadelen?

Nu hebben wij nog de keuze tussen een trekhaak of de drager. Ondanks de limieten van de drager geef ik er toch de voorkeur aan omdat ik graag trailer-vrij wil reizen. Maar, gezien de hoge prijs van die dingen ga ik liever niet te snel beslissen. Ik zou niet graag de hele handel na één reis afbouwen om alsnog een trekhaak te moeten monteren..

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/raad.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Cee Pee »

Mijn gevoel zegt dat een motor van 160kg plus het gewicht van de drager achterop een semi integraal van 7 meter tot problemen gaat leiden.

Het is normaliter al een hele sport om deze lengte campers onder de 3500kg te houden zonder een motor achterop.

Zet hem maar eens op de weegbrug als hij "vakantieklaar" is, ook alle passagiers meewegen hè, je zal versteld staan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door EasyBee »

Geen ervaring, wel een simpele vraag. Denk je dat je onder de MTM blijft?
"een +/- 7m Semi Integraal met MTM 3500kg." en "een huidige aslast van 1510kg en een maximum van 2000kg "
Blijkbaar heb je de camper gewogen, of hoe weet je de huidige achteraslast?
Zet die hele camper leeg of juist met alles er op en er aan (incl de passagiers) eens op de weegbrug of nog beter per as of nog beter per wiel.
Tel daarbij op de drager en de Vespa. Zit je nog steeds onder die MTM? Anders weet je het antwoord al en zal het een trekhaak en een trailer moeten worden.

Oeps, CeePee was me al voor. :oops:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door ellan vannin »

Ervaring met het rijden ermee heb ik niet, maar toen ik mijn camper kocht was hij wel voorzien van een dergelijke scooter/motordrager. Zou je dus overwegen er een aan te schaffen kun je wellicht de mijne overnemen. Er zit tevens een Thule fietsen drager op gemonteerd. Het ''frame'' waarin de twee draagprofielen van van de motordrager geschoven dienen te worden en welk onder de camper geschroefd moet worden is er niet bij. Mocht je verder interesse hebben kan ik je evt. foto's mailen.
All4dogs
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Toemke »

Bedankt voor de reacties.

De Belgische keuring voorziet dat je de Camper moet laten keuren met 90% gevulde watertank, 90% gevulde Dieseltank en 90% gevulde gasflessen of lpg tank.
Dat heb ik gedaan en het resultaat is dat ik nog 470kg mag laden (Tarra 2955). Dwz passagier en vakantiespullen want de chauffeur is inbegrepen aan 75kg.
Als je nu 200kg voor Vespa en Aluminium drager rekent, 158 + 35kg rekent en naar boven afrondt kom ik aan 200kg, ik zit dus nog 270kg onder MTM. 200kg voor bagage en mijn vrouw van 60kg zou moeten volstaan. In de caravan mochten wij ongeveer hetzelfde laden en daar zat dan geen water of gasflessen bij.

De achteras en vooras worden inderdaad op de keuring gewogen en bij mij gaf dat, met bovenstaande 90% ladingen, 1510kg. Als ik dan de formule toepas: totaalgewicht (Vespa/Drager) x afstand vooras tot helft bagagedrager deel door wielbasis kom ik aan een asbelasting van 340kg.

Ik blijf dus onder de MTM en volgens mij ook onder de Max aslast want hetgeen nog extra geladen wordt van bagage en passagier komt niet alleen op de achteras terecht. Exact weet je dat inderdaad pas als ie volledig vakantie klaar staat. Dat het dicht bij de limiet zal zijn is duidelijk maar mijn vraag is vooral, rijdt het dan nog aangenaam of echt niet aan te raden omdat..?

Als ik verkeerd gerekend heb hoor ik het ook graag want dan is de keuze meteen makkelijker gemaakt 8-)

@ellan vannin, bedankt voor het aanbod maar zoiets monteer ik liever niet zelf. Een installateur van dergelijke dragers gaat mij waarschijnlijk niet graag zien komen met iets wat niet bij hem is gekocht. Anders zou ik het meteen doen want de prijzen zijn behoorlijk voor die dingen.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door mama »

Als dat deze is : FIAT DUCATO P.L.A. S701
Afbeelding
Dan ga je dat héél goed merken dat er zoveel gewicht achteraan staat .(zeker met een voorwiel aangedreven voertuig )
De overhang alléén al is enorm van die camper , tel daar nog eens de scooter bij dan stijg je op zoals een F16 .
Je stuurgevoel zal ook héél licht worden .
Je max achteraslast zal overschreden worden .
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door kampo »

Met de scooter + steun van samen 200kg
krijg je op de achteras een meergewicht van ongeveer 350kg
en op de vooras een "lift" met ongeveer 150kg
Hoe is je gewichtsverdeling voor/achteraan momenteel in beladen toestand?
En wat is technisch maximum.
Daarvoor moet je ons de 4 gewichten geven.

Hoeveel reserve wens je over te houden, en kan je voertuig überhaupt zo een zware belasting aan ?
Die zijn poep ziet er niet uit alsof je daar 200kg kan aanhangen.
Meestal ga je slecht weggedrag en veel slijtage krijgen.
Daarna achteroverbouw en veren versterken.
Je kan het nu al voorspellen, conclussie is hier snel te maken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Toemke »

Klopt allemaal wat jullie zeggen en het is inderdaad die camper @mama maar ben ik dan fout door de aslast te berekenen zoals ik heb gedaan? H = G x a / r
G = gewicht van scooter + drager in kg.
H = achterasbelasting in kg
r = wielbasis in cm
a = afstand midden scooterdrager tot vooras
Bron https://www.memo-europe.nl/draagsystemen/

Mijn wielbasis is 3.80m en de afstand van vooras tot het midden vd drager 6.20m met die data blijf ik onder de maximum waarden. MTM is zeker geen probleem, het zijn de aslasten die volgens mij wel binnen de limieten blijven maar kort bij de maximale waarden als hij vakantie klaar staat.

Maar ok, ik begin wel door te hebben dat het een "tricky" gegeven is en dat een trekhaak een betere keuze zal zijn.

@kampo De achterbouw moet inderdaad een chassisverlenging krijgen maar dat geldt ook voor de trekhaak want de verlenging voor de opbouw is niet gedacht voor trekhaak of drager. Dat is blijkbaar voor de meeste campers zo? De vering zou geen probleem mogen zijn als mijn berekening correct is want het totaal blijft onder de toegelaten 2T.

Momenteel ziet dat er zo uit
IMG_9563.JPG
IMG_9563.JPG (119.46 KiB) 4237 keer bekeken
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
mama
Berichten: 1847
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door mama »

oei oei oei oei
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Toemke »

mama schreef:
zo 18 feb 2018, 12:10
oei oei oei oei
Euh..?
Ik zeg toch dat bij de trekhaak of drager een chassisverlenging hoort..
De set bestaat uit de verlenging zelf die de huidige overbouw verlenging vervangt, een torsieplaat en een kabelset, alles van Al-Ko, niets abnormaal hoor.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Bob Diesel »

Toemke schreef:
za 17 feb 2018, 20:36

Is het rijgedrag veranderd of voel je er niets van? Voor en nadelen

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/raad.
Geen scooter
Maar e,bike,s op fietsen rek 48kg en Alko breedspoor chassis

Het maakt in mijn beleving dag en nacht verschil ,met of zonder de fietsen, mn het stuur gedrag
Geloof me alles gaat ,soms gaat het fout, ik zou er niet graag nog 100kg bij willen hebben
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Toemke
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 09 feb 2018, 16:53
Locatie: België of onderweg

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Toemke »

Bob Diesel schreef:
zo 18 feb 2018, 12:55
Toemke schreef:
za 17 feb 2018, 20:36

Is het rijgedrag veranderd of voel je er niets van? Voor en nadelen

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/raad.
Geen scooter
Maar e,bike,s op fietsen rek 48kg en Alko breedspoor chassis

Het maakt in mijn beleving dag en nacht verschil ,met of zonder de fietsen, mn het stuur gedrag
Geloof me alles gaat ,soms gaat het fout, ik zou er niet graag nog 100kg bij willen hebben
Wow, kijk dat bedoel ik nu, niet zozeer of het technisch kan want behalve mijn berekening zou ik het natuurlijk ook laten bevestigen door een vakman. Maar als een paar e-bikes al voelbaar zijn ga ik ook geen gekke dingen doen en er 200kg aan hangen, dan maar een lichte en kleine aanhanger voor de Vespa..
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Bob Diesel »

Als ze eenmaal hangen en je bent 100 km verder ,dan weet je niet beter

Maar nemen we ze niet mee , dan rijd de camper toch strakker

En mn bergje op voor een stoplicht, en dan wegrijden ,, of op natte ondergrond
Merk ik echt wel of ik de fietsen mee heb of niet
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Ervaringen met Scooterdrager



Bericht door Cee Pee »

Als je een paar e-bikes al goed merkt dan hoeven wij jou toch niet te vertellen wat een zware Vespa doet hè. :wink:
Ik denk dat een kleine motor trailer een goede oplossing is. :thumbup:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie