GasStop in plaats van Crash Sensor?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Escharen
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 23:02

GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Escharen »

Hoewel ik rijdend geen gasapparaten gebruik (koelkast op 12V en evtl verwarming via dieselkachel), is het omslachtig om telkens de LPG fles te sluiten voor vertrek. Een crashsensor installeren is een optie, maar ik lees regelmatig dat daar vaak (technische) problemen mee zijn. Bovendien heb ik niet veel plaats beschikbaar in mijn gaskast. Nu is er ook de Gasstop, verkrijgbaar o.a. via de ANWB, waarvan geclaimd wordt dat hij de gastoevoer onmiddellijk afsluit zodra er een groot lek of anderszins falend systeem optreedt. Dat is precies ook waarvoor de crashsensor bedoeld is. Omdat de Gasstop rechtstreeks op de fles wordt aangesloten treedt hij ook in werking bij een eventuele slangbreuk. Alleen bij kleine lekkages komt hij niet in werking, maar de kans daarop bij een serieuze "crash" is maar heel erg klein lijkt mij.

Graag hoor ik ervaringen, aanbevelingen en opmerkingen van mede-camperaars over het gebruik van Gasstop.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5693
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Camperic »

Ik gebruik de GasStop en ben daar tevreden over, maar het is géén vervanger voor een crashsensor en mag ook niet als zodanig worden gebruikt!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Cee Pee »

Een crashsensor is niet verplicht dus ik zie niet in waarom je zo'n GasStop niet als noodafsluiter kunt gebruiken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door eef van baal »

die werkt precies het zelfde, als er ineens meer gas afname is slaat hij dicht.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door blizard »

Je moet niet alles geloven wat die Smits zegt (uit het nieuwe NKC blad)
Laatst gewijzigd door blizard op do 15 feb 2018, 10:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door travelscout »

Zolang crash sensoren niet getest worden, is de werking ervan op het moment dat het nodig onzeker.
Daarnaast is de meetwijze van de resterende hoeveelheid gas, onzinnig.
De hoeveelheid gas, kun je nu eenmaal niet serieus meten op basis van druk.
Nauwkeuriger is op basis van gewicht. Of eventueel middels een ultrasoon systeempje.

Je kunt voor het bedienen op afstand, een 12V magneet afsluiter aan je gasfles monteren?
Neemt minder ruimte in en met wat moeite kun je daarmee voor weinig geld, meer veiligheid realiseren.
Paul.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Cee Pee »

Daarnaast is de meetwijze van de resterende hoeveelheid gas, onzinnig
in de meeste beschrijvingen lees ik ook alleen maar dat je kunt zien dat de fles leeg of bijna leeg is en ook wordt er vaak verteld dat als de inhoud wil weten je de fles moet wegen.
Daar lijkt mij niets mis mee en eerlijke voorlichting.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Going »

Ik heb 2 flessen met duocontrol. Beide met die groene crash sensoren op kraan toevoerslang. Afgelopen dinsdag geen gas meer. Hoe vaak ik de knoppen indrukte, geen toevoer kreeg ik. Ook de duocontrol knop op alle standen gehad. Op het laatst de slangen per fles verwisseld en ik had toevoer. Lijkt dus dat de ene crash sensor niet meer open gaat. Voor nu zal ik de slang verwisselen bij lege fles tot ik volgende maand thuis ben. Heeft iemand ervaring met een crashsensor defect?
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18168
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Cee Pee »

Die groene knop tussen gasfles en gasslang is geen crash sensor maar een slangbreukbeveiliging.
Eigenlijk het zelfde als die GasStop maar dan zonder meter.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Houwe468
Berichten: 255
Lid geworden op: ma 14 nov 2011, 9:52
Locatie: Montfoort

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Houwe468 »

Een gasStop is geen crashsensor!!. Een crashsensor wordt geactiveerd tijdens een aanrijding d.m.v een bewegingsensor.(kogeltje in de regelaar) Komt in werking bij een beweging van ongeveer 3.5 G ( komt overeeen bij een gemiddeld voertuiggewicht met een botssnelheid van 15-20km/h).Een gasStop blijft dan nog gewoon functioneren.
Een gasdrukregelaar met crashsensor moet worden voorzien van een gasfilter op de inlaatzijde.Bij het crashsensor systeem moet de verbindingsslang zijn voorzien van een slangbreukbeveiliging. Mits voorzien van het juiste gasfilter en juist gemonteerd is het een probleemloze installatie. Indien de gasinstallatie bestaat uit LPG gasflessen bij het vullen altijd eerst de afname kraan dichtdraaien waarmee voorkomen wordt dat verontreinigingen, door de hogere vuldruk,in de gasslang / gasfilter/gasdrukregelaar worden geperst.
Alle campers/caravans geregistreerd na 01 01 2007 moeten indien met geopende gasflessen gereden wordt, voorzien zijn van een crashsensor. Campers/caravans van voor 01 01 2007 hoeven dat niet. Het is natuurlijk altijd veiliger ook dan een crashsensor te monteren.

Groet Ton
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Iveco4x4 »

Beste Ton,
Een crashsensor stopt de gastoevoer na een botsing van 3,5G zeg je. Er hoeft dus geen breuk in de leiding te zijn.
Wat is dan het grote voordeel van deze 'sensor' tov een slangbreukbeveiliging?
Zonder slang/leidingbreuk hoeft van mij de gastoevoer niet gestopt te worden.
Als het om veiligheid gaat doet een slangbreukbeveiliging precies wat hij moet doen, hij stopt de gastoevoer als je gastoestel of gasfles een paar meter verder ligt dan je camper. :eh:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6072
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door TestCase »

Van jou hoeft het niet maar de wetgever heeft het verplicht in een aantal landen wanneer je rijdt met gas open. Dus wil je aan die wet voldoen dan....

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Iveco4x4 »

.........dan rijdt er niemand in het (buiten)land met overgewicht :wink: Mag wel persoonlijk maar niet voor de camper.
En vult niemand zijn dampgastank aan de pomp. :bang:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: GasStop in plaats van Crash Sensor?



Bericht door Iveco4x4 »

nkc.nl/advies/techniek/gasinstallatie-gasgebruik-tijdens-het-rijden schrijft:

...........Deze kampeerauto's voldoen aan de voorschriften van de EG-richtlijn 2001/56/EG met de aanvullingen van de richtlijnen 2004/78/EG en 2006/119/EG.
Volgens deze Europese richtlijnen is een veiligheidsinrichting nodig die bij het afbreken van een gasleiding, als gevolg van een ongeval, verhindert dat ongewild gas kan wegstromen.

Kampeerauto's die zijn uitgerust met:
een Duo- of MonoControl CS met crashsensor, of
de SecuMotion, allen van Truma of
de Crash Protection van Topron
voldoen aan de norm, onder voorwaarde van vakkundige installatie.............

De vraag is; Is een Europesche richtlijn een WET of een richtlijn zonder waarde? :eh:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Plaats reactie