Geen generator maar een extra dynamo?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Geen generator maar een extra dynamo?



Bericht door NAWM »

Wat haal ik mij allemaal op mijn hals als ik een extra dynamo laat plaatsen?
In deze donkere dagen redden we het niet zonder stopcontact. En een generator erbij wil ik niet.

We staan vaak in het wild, dus als we de motor laten draaien om de accu's wat te vullen heeft niemand er last van.

We hebben 2x100W huishoud accu's. Ook belangrijk:, hoelang moet ik de motor laten draaien om de accu's enigszins te vullen :-)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door 309T16 »

Een hoop mechanisch gedonder is het antwoord. Beter is om de dynamo te vervangen door een sterkere, lees grotere laadstroom.

Maar waarschijnlijk is de dynamo nu al groot genoeg. 2 x 100Ah accucapaciteit is niet bijzonder veel. Een uitbreiding van je accucapaciteit is wellicht een betere keuze.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door dieseltje+ »

Waarschijnlijk bedoel je 2 x 100Ah?!
Hoelang de motor laten draaien? Dat zal afhankelijk zijn van de capaciteit van de te extra plaatsen dynamo.
Gezien je duidelijk bent in wat je niet wilt ben ik erg benieuwd naar de komende reactie`s en het vervolg.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
reiziger
Berichten: 233
Lid geworden op: vr 20 okt 2006, 19:35
Locatie: Heeten

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door reiziger »

als je de motor stationair laat lopen zal de laadstroom niet erg hoog zijn hji zal dan uren moeten lopen om de accu's enigszins op te laden.
Of je moet een heel systeem plaatsen dus met extra poelie en riemschijf waarbij de bij te plaatsen dynamo al veel toeren draait bij stationair draaiende motor . Je moet de dynamo dan wel af kunnen koppelen als je gaat rijden ,anders draait de dynamo te snel . Dit kan je doen met een electro magneet. Vergelijkbaar met de in-uitschakeling van de airco.
Veel makkelijker lijkt mij een extra accu eventueel uit te breiden met enkele zonnepanelen .
Wij camperen met buscamper fiat ducato 2.3 jtd
2004 met tricano inbouw.

Ook wij hebben een camperplaats.
Stroom op10 plekken,water,lozen, internet.
Hele jaar open totaal 25 plaatsen
Speelmansweg 8 (schoon)Heeten
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door blizard »

Bij bootjes is het heel gebruikelijk een extra alternator te plaatsen, maar vaak ontbreekt de ruimte en de bedrading zal ook lastig worden.
Je kan er een Sterling alternator regulator tussen gooien, https://sterling-power.com/collections/ ... reg-d-pdar en die naar de HH accu leiden.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou ook zeggen, een extra accu en extra paneel.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door JoopBrekken »

reiziger schreef:als je de motor stationair laat lopen zal de laadstroom niet erg hoog zijn hji zal dan uren moeten lopen om de accu's enigszins op te laden.
Een moderne dynamo kan bij stationair draaien al een flinke laadstroom leveren, alleen de verbinding naar de HH accu is meestal te dun om daar profeit van te hebben.
Dikkere verbinding tussen start en HH accu dus.
Let wel op dat de dynamo bij stilstaande auto, bij laag toerental, weinig koeling krijgt en dus te heet kan worden.
Let ook op de max laadstroom van de accu,s.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door Peter LMC »

Om wat voor voertuig gaat het met wat voor dynamo (merk type) :?: :?:
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door de Jonckheer »

Een dynamo heeft een schoepenwiel waardoor ie gekoeld wordt, daar hoef je dus niet over in te zitten. 200Ah is uiteraard veel te weinig, zeker als je vrij staat, minimaal het dubbele is al niet overbemeten. Om die grote motor urenlang te laten tokkelen is ook weer zoiets. Je wilt geen aggregaat maar waarom eigenlijk niet? Lijkt mij een betere oplossing als de camper motor.
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Geen generator maar een extra Dynamo?



Bericht door myway »

@NAWM er zal toch al een dynamo op de motor zitten.
Hoeveel kan die laden?
Dat 200ah niet voldoende zou zijn, hoe zo?
Is toch helemaal afhankelijk wat het verbruik is van NAWM.
Ik heb jaren gedaan met 115ah en nu 180ah.
Daarbij moet je dan ook nog weten dat 180ah is als je met 9 Amp per uur afneemt is dat minder is dat misschien wel 195ah
Een en ander is dus gerelateerd aan het verbruik van NAWM en daar heeft hij het niet over gehad.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Geen generator maar een extra dynamo?



Bericht door 309T16 »

Dat TS zijn accucapaciteit niet voldoende is, staat duidelijk in de opening van het topic. De vraag is dan of de accu's wel vol komen.
Extra zonnepanelen voegt weinig toe bij de genoemde donkere dagen.

Ik zou primair gaan voor vergroting accucapaciteit met in het achterhoofd de door Joop genoemde controle of alles wel goed gedimensioneerd en functioneel is. Dikte kabel, dynamo spanning versus type accu enz.

Zelfs mijn oude J5 dynamo levert stationair voldoende stroom om 300Ah te laden.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Geen generator maar een extra dynamo?



Bericht door Kroppie »

die van mijn j5 ook.
11jaar 460Ah geladen met de 70 ampere dynamo
ik zou zeggen begin eens met dikkere draden vanaf de dynamo naar de accu,s, ik heb bij de mijne 25mm2

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Geen generator maar een extra dynamo?



Bericht door pwhooftman »

Maar dan even de vraag hoe lang het duurt om 2x 100Ah te laden. Stel dat de accu's half leeg zijn, en de dynamo stationair 40 ampere laadt bij stationair toerental (m.i. wel reëel), dan duurt het ... 2,5 uur. Mi. absurd lang om de motor zolang stationair te laten draaien. Ik denk: Efoy., https://www.efoy-comfort.com/nl/werking
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Geen generator maar een extra dynamo?



Bericht door helex »

Die accu's zullen nooit 100 A ontladen zijn denk ik. Dan heb je een ander probleem.

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
Plaats reactie