dan maar wachten tot er weer zin is, aan die 300km zal het niet liggen.
jos
Geen generator maar een extra dynamo?
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
8 mtr, dan moet het minstens 25 mm2 zijn om een behoorlijke lading te kunnen verkrijgen.
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
als ik reken met laden 20 ampere,(20%van 100Ah) en een dikte kabel van 20mm2 dan heb je bij een afstand tussen de start en de hh accu,s van 8 meter al een verlies van 0,4 volt, dan blift er van 28 volt van de dynamo nog maar 27,6 over daar raakt een 24 voltaccu niet erg snel vol van zelfs 25mm2 is nog eigenlijk te dun,(0,25 volt verlies) ik zou naar 35mm2 gaan(0,15 volt verlies) , want ook de div verbindingen geven een verlies.
en al die verliezen tellen bij elkaar op
meet bij draaiende motor eens het spannings verschil tussen start en hh accu,s, gemeten op de polen van de accu,s
en vrachtwagen ? met een afkoppelbare bak of een vaste, een afkoppelbare heeft meer verliezen door de stekkers in de kabels naar achter
ruw geschat 25mm2 is incl isolatie vinger dik
35 mm2 duimdik
jos
edit: laadstroom veranderd naar waarde voor 24 volt 100Ah
en al die verliezen tellen bij elkaar op
meet bij draaiende motor eens het spannings verschil tussen start en hh accu,s, gemeten op de polen van de accu,s
en vrachtwagen ? met een afkoppelbare bak of een vaste, een afkoppelbare heeft meer verliezen door de stekkers in de kabels naar achter
ruw geschat 25mm2 is incl isolatie vinger dik
35 mm2 duimdik
jos
edit: laadstroom veranderd naar waarde voor 24 volt 100Ah
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 12 feb 2018, 20:32, 3 keer totaal gewijzigd.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
Ik ga dit allemaal voorleggen aan De Bouwers, Twiga in Ooij. Zij bouwden deze wagen en doen het onderhoud. Maar dan weet ik nu een beetje waar het over gaat,
Dank voor de info, het geduld en de vragen.
Bert.
Dank voor de info, het geduld en de vragen.
Bert.
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
succes
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
Al eens eraan gedacht een absorptie koelkast te plaatsen? Dan heb je het stroomverbruik niet of nauwelijks meer als je hem wanneer je langer vrij staat op gas zet.
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
dan laden nog steeds de accu,s niet goed op en 8 meter kabel is goedkoper dan een absorptie kk, en een compressor kk op 24 volt gebruikt in de zomer zo,n 26 Ah per dag in de winter veel minder.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Geen generator maar een extra dynamo?
Het blijkt nogmaals dat het juist formuleren van een vraag of een probleem niet zo eenvoudig is.
Je hebt nu eenmaal veel gegevens nodig om mee te denken.
Gelukkig is het ons niet verboden van veronderstellingen te doen...en je er niet bij opwinden is een oefening
Het gebruik is ondertussen bekend maar info wordt hier in hele kleine schuifjes vrijgegeven.
Allemaal nog steeds niet bekend na het stellen van 2 pagina's met vragen:
- wat is het dynamovermogen
- wat is het voltage van de leefcel
- hoe, met welk systeem, werd de scheiding tussen HH accu en startaccu uitgevoerd
- wat is de capaciteit van de startaccu's
- hoe groot zijn de solarpanelen
- de power kabeldikte wordt hier in vraag gesteld maar er werd nergens iets over vermeld
- Hoe monitor je de inhoud van de accu's (BMV?)
Ook valt me op dat je enerzijds wel dagelijks in de camper kan leven.
En deze zaken niet van buiten kent maar dat zal dus wel aan mezelf liggen.
Wat wel bekend is:
MAN L2000 uit 1997 type (?)
Opbouwer en electrische installatie professioneel uitgevoerd door Twiga campers
Rijdt dagelijks 300km
Permanente bewoning.
Bewoners zijn heel zuinig in verbruik, zonder tv en slagen er al jaren in met dit piep kleine systeem om te gaan.
Er is nu wel de vraag naar meer stroom (waarom dan ?)
100Ah/24V HH accu's
Accu kabels van 8meter enkele weg tussen HH en startaccu, dus totaal 16 meter ?
heeft solarsysteem op zowel HH als startaccu's
heeft compressor koelkast
Je hebt nu eenmaal veel gegevens nodig om mee te denken.
Gelukkig is het ons niet verboden van veronderstellingen te doen...en je er niet bij opwinden is een oefening
Het gebruik is ondertussen bekend maar info wordt hier in hele kleine schuifjes vrijgegeven.
Allemaal nog steeds niet bekend na het stellen van 2 pagina's met vragen:
- wat is het dynamovermogen
- wat is het voltage van de leefcel
- hoe, met welk systeem, werd de scheiding tussen HH accu en startaccu uitgevoerd
- wat is de capaciteit van de startaccu's
- hoe groot zijn de solarpanelen
- de power kabeldikte wordt hier in vraag gesteld maar er werd nergens iets over vermeld
- Hoe monitor je de inhoud van de accu's (BMV?)
Ook valt me op dat je enerzijds wel dagelijks in de camper kan leven.
En deze zaken niet van buiten kent maar dat zal dus wel aan mezelf liggen.
Wat wel bekend is:
MAN L2000 uit 1997 type (?)
Opbouwer en electrische installatie professioneel uitgevoerd door Twiga campers
Rijdt dagelijks 300km
Permanente bewoning.
Bewoners zijn heel zuinig in verbruik, zonder tv en slagen er al jaren in met dit piep kleine systeem om te gaan.
Er is nu wel de vraag naar meer stroom (waarom dan ?)
100Ah/24V HH accu's
Accu kabels van 8meter enkele weg tussen HH en startaccu, dus totaal 16 meter ?
heeft solarsysteem op zowel HH als startaccu's
heeft compressor koelkast
Groeten Kampo