Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door javanes »

Als de thermostarter wel gloeit, dan maak je toch een omleiding naar de klep.
Een 12v draadje met een schakelaar met gloeilampje naar de klep.
Zodra het gele lampje wacht je ongeveer 10seconden en schakel je de magneetklep handmatig in.
Als de motor loopt niet vergeten om de schakelaar uit te zetten.
Of je monteert na de schakelaar een relais wat na 10 seconden uitschakelt.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Die ingreep zal je dan wel op uitkomen want die regelunit zal wel een moeilijk onderdeel zijn.
Ik zie een unit zitten aan de bestuurderszijde tegen het zijbord , deze zal het wel zijn.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door travelscout »

Het lijkt me het handigste om eerst de thermostaat te vinden die bepaald of er wel gevlamd moet worden of niet.
Op het schema zie ik hem niet voorkomen, dus vermoed ik dat die in de regeleenheid zelf zit.
Door een contact hiervan te overbruggen kun je hem ook testen zonder dat het kouder is dan genoemde +2C.

Als je die regeleenheid openmaakt moet er volgens het schema, tussen A en B een relaiscontact zitten.
Staat er wel op het juiste moment spanning over het spoeltje ervan?

Je kunt natuurlijk ook overwegen de hele regeleenheid te vervangen door een andere uit een slopert.
In de hoop dat die wel doet, wat die hoort te doen.
Paul.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Dank je wel Paul, ik ga vandaag weer wat dingetjes testen en kom erop terug.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Het is niet koud genoeg om de boel te testen en laat het eerst zoals het is.
Ga eerst eens uitzoeken wat er met die unit aan de hand kan zijn en of dit vaker voorkomt.
Iedereen bedankt voor reacties.
Driezer
Berichten: 15
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 8:23

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Driezer »

Hoi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum en rijd met een fiat ducato 2.8jtd van 2001 met exact hetzelfde probleem. Ook mijn fiatdealer krijgt het niet opgelost. Ik ben zelf op zoek naar het mankement, dus ik volg hier mee en, moest ik het euvel opgelost krijgen deel ik dat met jullie!

Groetjes, Dries
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Iveco4x4 »

Sieberen schreef:
za 17 feb 2018, 15:48
Het is niet koud genoeg om de boel te testen en laat het eerst zoals het is.
Is het nu wel koud genoeg om te testen :wink:
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
vanHooltje
Berichten: 2696
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 17:46
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door vanHooltje »

Ik had dit probleem ook met mijn 2,8 td blok, deze is dus niet voorzien van een regelbox zoals die van jullie maar gaf het zelfde effect.
Bij vriezend weer dus blok te langzaam rond draaiend, ondanks dat het gloeispiraal rood gloeiend stond.
Wat bleek, in het anker van de start motor zat vocht, dus dat word ijs bij vorst.
Hierdoor wil de start motor niet het juiste vermogen geven om vlot rond te draaien.
Had de startmotor laten testen, was goed (als ie warm was) maar bij na kijken bleek dat door vocht het anker verroest was.
Na nieuwe startmotor heeft dit probleem zich niet meer voor gedaan.
Sieberen schreef:
za 10 feb 2018, 16:05
Dus probeer je de motor na die 30 sec. te starten maar de startmotor geeft geen teken van leven en de motor draait dus niet rond.
2 , 3, de poging proberen geeft dezelde diagnose dus start ik terwijl het voorgloeien bezig is en dan gaat de motor moeizaam op gang komen.
Boven het vriespunt is geen probleem en licht het gloeilampje een seconde op en start hij direct.
Dingen die ik heb gecontroleerd zijn dat de accu goed is en de zekering boven de accu is goed en gloeibougie doorgemeten en is ook goed.
Wie weet hier raad mee. ?
Laatst gewijzigd door vanHooltje op do 01 mar 2018, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie! vernieuwd op 05-09-09. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJTvernieuwd op :28-12-10
Techniek is altijd logisch, daarom snappen helaas de meeste mensen er niets van.
spelling fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :-) vanHool Fiat 625 N3P
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Dank je wel Dries.
Ik hoop dat je het startprobleem opgelost krijg, want die flamstart van mij doet het nog steeds niet goed en wacht je bericht wel af.
Driezer
Berichten: 15
Lid geworden op: do 01 mar 2018, 8:23

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Driezer »

Ik had blijkbaar je originele post niet helemaal correct gelezen.. Het probleem bij mijn Ducato is toch net iets anders. Wanneer de buitentemperatuur onder de 2 graden gaat, richting vriespunt dus, start hij niet meer. Maar in vergelijking met jouw ducato gaan mijn startmotor en motor wel rond, hij slaat simpelweg niet aan. Ik kan wanneer het zo koud is eeuwig voorgloeien, het lampje gaat niet uit. Wanneer ik dan de sleutel toch doordraai gaat de motor rond maar slaat niet aan. Met een beetje startpilot slaat hij wel aan. Wanneer het mindet koud is (en de vlamstart niet nodig is) gloeit hij kort voor en start normaal.

Groetjes
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door travelscout »

Als zowel de magneetklep als de vlamstarter spanning krijgen op het moment dat het boven de 2 gr celsius is, lijkt het er sterk op dat er draden verwisselt zijn (meten). Met name de bedrading aan de regelbox. Het hoort immers precies andersom te werken.
Paul.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Bedankt Paul voor je bericht.
Ik heb vanmorgen wat meetverrichtingen gedaan.
Camper staat hier in de loods en daar was het -2 dus komt de vlamstarter aan de beurt.
Op contact en gloeilampje blijft branden, de vlamstart bougie krijgt spanning en wordt heet en dat klopt dus.
Gloeilampje gaat na ongeveer 30 sec uit maar begint niet te knipperen zoals in de omschrijving staat maar bij het uitgaan van het gloeilampje heb ik nog steeds spanning op de vlamstart bougie en deze is heet en dat klopt dus ook volgens de beschrijving.
De Tweede persoon heeft na het uitgaan van het gloeilampje (wat dus niet begint te knipperen) de motor gestart en heb toen gemeten of er spanning op de magneetklep komt die de brandstof moet doorlaten.
Er stond op de magneetklep ongeveer 14 volt spanning op bij het starten en dit zal de dynamo spanning wel zijn.
De magneetklep krijgt dus wel spanning bij het starten en dit klopt dus volgens de beschrijving maar ik weet niet of deze wel brandstof doorlaat,en dat moet de volgende test worden.
De motor kwam nu wel snel opgestart maar staat ook binnen.
Om te kijken of er diesel op de bougie komt wil ik de inlaatslang dicht bij die vkamstart bougie verwijderen zodat je in de luchtinlaat op de bougie kan kijken of er diesel op komt en ontbrandt, maar ik weet niet of dit bij het starten wel gaat lukken zonder slang.
Weet iemand ook of dit problemen kan opleveren met deze start.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

De start motor gaat nu wel rond zoals het eerste probleem was, na het schoonmaken van de bedrading op de startmotor.
Het grote verschil in de beschrijving van de vlamstart is bij mij dat het voorgloeilampje na 30 sec. niet begint te knipperen, maar misschien is dit alleen bij een ander type motor of unit.
ton en evelien
Berichten: 434
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 11:46

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door ton en evelien »

Ik heb ook een 2.8 jtd 2005 maar mijn lamp blijft ook uit na het voorgloeien geen problemen met starten
Plaats reactie