Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Nu het koud is heb ik startproblemen met onze camper en voordat ik naar een garage afreis wilde ik de vraag eerst hier stellen om onderzoek bij een garage te verkorten.
Het betreft een fiat ducato 2.8 jtd van 2005.
De motor is voorzien van vlamstart inrichting.
Ik heb het forum al afgezocht maar kon hier geen oplossing vinden.
Een start boven het vriespunt gaat prima maar onder vriespunt niet.
Als ik het contact aanzet gaat de motor ongeveer 30 sec. voorgloeien en dit zal goed zijn met vlamstart, maar na deze gloeifase zou deze moeten knipperen heb ik gelezen hier en dat doet hij dus niet en ook hoor ik geen tikend geluid daarna.
Dus probeer je de motor na die 30 sec. te starten maar de startmotor geeft geen teken van leven en de motor draait dus niet rond.
2 , 3, de poging proberen geeft dezelde diagnose dus start ik terwijl het voorgloeien bezig is en dan gaat de motor moeizaam op gang komen.
Boven het vriespunt is geen probleem en licht het gloeilampje een seconde op en start hij direct.
Dingen die ik heb gecontroleerd zijn dat de accu goed is en de zekering boven de accu is goed en gloeibougie doorgemeten en is ook goed.
Wie weet hier raad mee. ?
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door Huub56 »

Zou kunnen dat hij doordat hij 30 seconden gloeit de accu zo ver leeg trekt dat de startmotor te weinig spanning krijgt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door 't Busje »

Ik zou het houden op een slechte accu. De prestaties van een accu nemen af naarmate het kouder wordt.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Iveco4x4
Berichten: 735
Lid geworden op: wo 23 dec 2015, 19:43
Locatie: Haaglanden

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door Iveco4x4 »

Is de accu met een accu tester of een multimeter 'getest'
Vriendelijke groet, Berry

Iveco 40.10 WM/1, 4x4, 1990, 2500cc turbo, max. 4450kg
De reis is het leukst, niet het doel.
Rijbewijs AM,A1,A2,A,B,C1,C,D1,D,BE,C1E,CE,D1E,DE,T. (wat een onzin)
NL,A,AND,B,BG,BIH,BOL,BZ,CH,CND,CO,CR,CZ,D,DK,E,EC,ES,EST,ET,F,FIN,
FL,FO,GB,GCA,GR,H,HN,HR,I,IRL,IS,KZ,L,LAR,LT,LV,MA,MC,MEX,MGL,MNE,
N,NIC,P,PA,PE,PL,RA,RCH,RKS,RO,ROU,RUS,S,SK,SLO,SRB,TN,TR,UA,USA,V,VL
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door javanes »

Sieberen schreef: Dus probeer je de motor na die 30 sec. te starten maar de startmotor geeft geen teken van leven en de motor draait dus niet rond.
Dan lijkt die accu toch niet zo gezond.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door Sieberen »

De accu heb ik laten testen met een accutester en is goed, en ik heb de camper aan de stroompaal en acculader werkt ook goed.
Vanmiddag nog even de gloeirelais laten testen en deze is ook goed.
Het meest vreemde vind ik dat de startmotor niet rond wil na die 30 sec. ( als het vriest) en als de camper binnen staat zoals nu( ook 4 graden) start deze vlot.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door Sieberen »

Ik heb ook al zitten denken dat misschien de startblokering in werking komt als je te lang op contact staat maar daar wil ik bijna niet aan.
En zoals ik hier lees op het forum zou met een vlamstarter na die 30 sec het lampje moeten knipperen en tikkend geluid moeten horen en dat doet hij dus niet.
Zeer vreemd.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door travelscout »

Simpelste is: gebruik een ander accu middels startkabels.
Paul.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door Sieberen »

Ga ik dat maandag eens proberen Paul.
Maar heeft ook weinig zin want Maandag is het niet koud genoeg en start deze zonder vlamstart en dat gaat prima.
Weet ook iemand waar die regeléénheid zit van de voorgloei want zie op de tekening dat er ook een zekering tussen de magneetklep van de thermostarter moet zitten.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24457
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door javanes »

Sieberen schreef:Ik heb ook al zitten denken dat misschien de startblokering in werking komt als je te lang op contact staat maar daar wil ik bijna niet aan.
En zoals ik hier lees op het forum zou met een vlamstarter na die 30 sec het lampje moeten knipperen en tikkend geluid moeten horen en dat doet hij dus niet.
Zeer vreemd.
Zit er toevallig bij de startaccu niet een beveiliging op de accupool die de de startaccu onderbreekt als de spanning te ver daalt.
De ANWB heeft vroeger ook zoiets vekocht en ik had ook het probleem dat de boel uitgeschakeld werd als er lang werd voorgegloeid.

Als bij lage temperaturen de vlamstart in werking komt kun je de spanning even meten bij de magneetklep in de diesellleiding.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem fiat ducato 2.8jtd 2005.



Bericht door Sieberen »

Bedankt voor je bericht
Heb gelijk even gekeken maar ik zie geen extra inrichting op de accu die de boel zou moeten uitschakelen.
Hoop op een winterse periode dan kan ik de boel doormeten.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Om even terug te komen op mijn storing
Het de volgende test gedaan met de motor.
Vlamstart gloeibougie met startkabel getest en werkt goed, heb de inlaatslang hierbij verwijderd en dan zie je deze gloeien.
Relais is goed.
Accu aann oplader en is goed.
Gisteravond camper buiten gezet en vanochtend was het behoorlijk koud dus moest de vlamstart bijspringen.
Tweede man heeft de auto op contact gezet en zelf heb ik met de multimeter gemeten en er kwam spanning op de bougie, ongeveer 30 sec. en nadat het lampje op dasboord uit ging bleef er nog 10 sec. spanning op de bougie staan en deze kon je daarna niet aanraken door de warmte.
Maar hierna gaat het lampje niet knipperen en er komt ook geen spanning op de magneetklep en dus ook geen brandstof.
Nu begin ik de magneetklep te verdenken op een storing of de regelunit en weet iemand hoe ik deze moet testen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door travelscout »

Een magneetklep heeft een spoel met 2 draadjes; een plus en een min.
Simuleren wordt dan wel eenvoudig met een accu zo dicht in de buurt.
Doe dit dan zonder te gloeien en zie of er druppels komen bij/op de gloeispiraal.

Maar als ik je verhaal goed begrijp krijg je geen spanning op de die magneetklep.
Conclusie van mij zou dan zijn dat er iets niet in orde is aan de regeleenheid en dus niet aan de magneetklep.

Testen van die eenheid zou ik niet weten maar wel kan ik je (dankzij medeforummer marius) helpen aan info:
Bijlagen
vlamstart 2.8 n1v6s3.jpg
vlamstart 2.8 n1v6s3.jpg (168.81 KiB) 1395 keer bekeken
vlamstart 2.8 351cmdi.jpg
vlamstart 2.8 351cmdi.jpg (56.13 KiB) 1395 keer bekeken
Paul.
Sieberen
Berichten: 18
Lid geworden op: za 10 feb 2018, 10:17

Re: Koude startprobleem Fiat Ducato 2.8JTD (2005)



Bericht door Sieberen »

Dank je wel voor je bericht.
Dan ga ik die magneetklep proberen , maar ik geloof ook meer in de regelunit omdat er geen stroom op komt.
Of toch het relais, maar heb ik geprobeerd met een stuurstroom via de accu, maar schakeld deze ook de magneetklep, volgens de tekening gaat alles via de regelunit.
Ik heb vandaag ook een fiat garage gebeld maar deze kwan het euvel niet bekend voor en vondt het al vreemd dat op 2.8 jtd een vlamstart zit wat volgens hem weinig voorkomt.
Plaats reactie