Voeding autoradio

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3067
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Voeding autoradio



Bericht door rijschoollucassen »

Wil je toch de radio via de startaccu aansturen, kan dat natuurlijk wel via een relais.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Voeding autoradio



Bericht door KTManiac »

Ook nooit begrepen waarom het allemaal 'origineel' moet blijven.
Geldt niet voor alles, maar soms staat origineel synoniem voor inferieur/goedkoop.
Zeker in dit voorbeeld.
Er is maar een reden waarom die autoradio bij een camper nog steeds op de startaccu zit aangesloten: Het moet allemaal zo snel en goedkoop mogelijk gefabriceerd worden.
Die camperfabrikant weet echt wel dat radio op startaccu bij een camper in feite gewoon prutswerk is (vroeg of laat trek je de startaccu een keer leeg), maar 't is die bouwer te veel moeite om 't even op de juiste manier aan te sluiten.

Als je 't dan zelf aanpast is het idd (gelukkig) niet meer origineel.
Het is dan namelijk beter dan origineel, je hebt dan een van de slordigheden van de bouwer opgelost, juist om problemen te voorkomen.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Voeding autoradio



Bericht door 't Busje »

KTManiac schreef:Er is maar een reden waarom die autoradio bij een camper nog steeds op de startaccu zit aangesloten: Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk gefabriceerd worden.
Bij ons is de radio(voorbereiding) af fabriek op de huishoudaccu aangesloten. De radio wordt geschakeld via het contactslot en/of via het controlepaneel.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Voeding autoradio



Bericht door KTManiac »

:thumbup: Da's dan een bouwer die 't begrepen heeft.
myway
Berichten: 15537
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Voeding autoradio



Bericht door myway »

Tja Jos als je twijfelt over het verplaatsen van een draadje kun je het beter zo laten


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voeding autoradio



Bericht door gsm »

KTManiac schreef:Ook nooit begrepen waarom het allemaal 'origineel' moet blijven.
Dat schreef ik al : zo ben ik en zo wil ik het. Ieder zijn mening en mijn mening en gevoel is in mijn bus het belangrijkste.

Geldt niet voor alles, maar soms staat origineel synoniem voor inferieur/goedkoop.
Inferieur of goedkoop heeft daar niets mee te maken

Er is maar een reden waarom die autoradio bij een camper nog steeds op de startaccu zit aangesloten: Het moet allemaal zo snel en goedkoop mogelijk gefabriceerd worden.
Praten we hier nu over een fabriekscamper of ombouw ? Bij ombouw zoals die van mij zit de standaard radio altijd aangesloten op de start accu want er zit nog geen HHaccu in.
Dan nog even mijn grootste reden om alles origineel te laten :
Ik heb ooit met een benzine T4, geen camper, een ecu storing gehad en dat begon in Zweden en ze kwamen er niet uit dus terug gereden naar NL
Onderweg enkele keren moeten stoppen omdat die in noodloop ging.
In NL naar mijn garage gebracht en ook die kwam er na 4 weken niet uit dus naar de VW dealer en daar heeft die ruim 2 maanden gestaan om tot de conclusie te komen dat de bedrading was gewijzigd. Na reparatie had ik er niet veel vertrouwen meer in en heb hem toen verkocht.
Hoe dan ook ik heb slechte ervaring gehad waardoor mijn vakantie in het water viel en dat alleen maar door de bedrading dus mijn motto is, wat goed werkt niets aan doen.

Nee myway, het is niet de twijfel maar een uitgangspunt
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Camper_01

Re: Voeding autoradio



Bericht door Camper_01 »

Het bekende verhaal,

In NL naar mijn garage gebracht en ook die kwam er na 4 weken niet uit dus naar de VW dealer en daar heeft die ruim 2 maanden gestaan om tot de conclusie te komen dat de bedrading was gewijzigd. Na reparatie had ik er niet veel vertrouwen meer in en heb hem toen verkocht.
Hoe dan ook ik heb slechte ervaring gehad waardoor mijn vakantie in het water viel en dat alleen maar door de bedrading dus mijn motto is, wat goed werkt niets aan doen.



Kennelijk is het nogal moeilijk voor een garagebedrijf (vaak ook merkdealers) of hoe deze vakmensen ook moge heten om "normaal" werk af te leveren. Het is ook zo eenvoudig om wat aan de bedrading te prutsen, niets op een normale manier te isoleren, en om een goede connectors te gebruiken. Connectors gekocht "meestal" van verre oosten makelaardij en als je geluk hebt met een echte krimp-tang gekrompen en niet in elkaar gedraaid en geen krimpkous gebruiken maar een stukje cellotape (is veel goedkoper toch) en werkt net zo goed. Dit antwoord van mij zal door een aantal gasten wel niet in dank worden afgenomen, maar is helaas de naakte waarheid. Heb dit in de loop der jaren al zo vaak meegemaakt en de fout licht altijd bij de fabrikant of importeur want die weten niet wat ze doen. De wegenwacht lost dit onderweg toch altijd wel even op.

Om terug te komen op standaard radio aansluitingen, waarom een echt kabelharnas kopen met een schakelaar of een relais ertussen. Niet nodig veel te duur en niemand kan dit uit voorraad leveren. jammer dan, we prutsen wel even iets.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voeding autoradio



Bericht door gsm »

Hele discussie om wat :?: Is het fout dat ik het origineel laat :?: Live and let live :cheers:
Ik ben trots op de manier zoals ik het gedaan heb en gaat doen :-B en heb daar een heel goed gevoel bij. :clap:
Als ik iets fout doe dan neem ik jullie raad zeer ter harte, ik heb zeker geen hoogmoed om te leren van ervaren mensen zoals jullie en ook niet om te vragen :bow:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie