Welke mini cirkelzaag?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door gjvonk »

Dank voor alle tips. Nog een vraag: als de maximale zaagdiepte van de zaag niet voldoende is voor de plank, zaagde mijn vader de plank aan 1 kant in, draaide hem om en zaagde vanaf de andere kant de plank ook in. Dat deed hij met een ouderwetse en zware elektrische handcirkelzaag. Kan dat met de lichtere cirkelzagen van deze tijd ook of leidt dat tot warmlopen van het zaagblad bij de eerste zaagsnede (inzagen)?
Buscamper fan
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door VAN-tastique »

Als je de tweede zaagsnede precies in de andere laat vallen (secuur uitmeten), dan is dat geen probleem, dat lukt natuurlijk het best... als je een geleiderail gebruikt.

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door gjvonk »

Dank voor je heldere antwoord. Omdat ik geen grote zware cirkelzaag wil, maar wel 1 waar ik alle klusjes die ik voor ogen heb mee kan doen (binnendeuren een stukje inkorten, laminaat zagen en wat kleine klusjes voor de camper), denk ik dat deze https://www.toolnation.nl/scheppach-pl2 ... 89-mm.html een betere keus zou kunnen zijn? Langsgeleider en verstekhulpstuk worden meegeleverd...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door gjvonk »

Knoop doorgehakt, geluisterd naar jullie adviezen (dank) en een machine van Scheppach met een langsgeleider en een verstekbak besteld. Ik laat nog weten wat de prestaties zijn; 1e klus wordt het inkorten van 4 binnen deuren in huis (ongeveer 10 mm per deur ivm dikte laminaat vloer).

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door VAN-tastique »

Een deur is doorgaans ca 40 mm dik.
Zet de zaagdiepte op 21 mm en pak de deur van twee kanten met de zelfde zaagdiepte.
Dat voorkomt dat de zaag voor de eerste zaagsnede idioot hard aan het werk moet.
Je kunt ook de weg van de geleidelijkheid nemen enmeerdere keren met een steeds grotere diepte door dezelfde zaagsnede gaan, zolang je de geleiderail maar niet verschuift.

Succes!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
VAN-tastique
Berichten: 751
Lid geworden op: ma 20 okt 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door VAN-tastique »

Een deur is doorgaans ca 40 mm dik.
Zet de zaagdiepte op 21 mm en pak de deur van twee kanten met de zelfde zaagdiepte.
Dat voorkomt dat de zaag voor de eerste zaagsnede idioot hard aan het werk moet.
Je kunt ook de weg van de geleidelijkheid nemen enmeerdere keren met een steeds grotere diepte door dezelfde zaagsnede gaan, zolang je de geleiderail maar niet verschuift.

Succes!

Teake
http://vantastique.bekijknu.nl/

In de wereld van ambitie zit ik fluitend op mijn fietsie en zingend in mijn bussie!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door gjvonk »

@Taeke: dank voor het advies. De in te korten deuren zíjn 38mm. Zo iets als jij adviseert had ik zelf ook in gedachten. De eerste snede in de opdekkant, ben ik daar op een diepte van 20 mm, deur omdraaien, met de zaag uitgeschakeld op de geleidereail het geheel uitlijnen op het dan goed zichtbare begin van de zaagsnede door de opdek rand. De deuren zijn overigens opdek boarddeuren met een mdf frame, dus ik verwacht dat dat wel goed te zagen is met een wat kleinere kans op overbelasting, of zie ik dat verkeerd?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke mini cirkelzaag?



Bericht door gjvonk »

Woensdag de zaagmachine besteld, vandaag ontvangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Plaats reactie