Trumatic C6002

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
rienwatergroen3
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 9:15

Trumatic C6002



Bericht door rienwatergroen3 »

Hallo, ben nieuw hier.
Mijn trumatic C6002 wil niet verwarmen maar de boiler werkt prima.
Bougies en sensor vervangen op de brander.
De magnetische sproeier klikt aan en onmiddellijk weer uit.
Wat zou dit kunnen veroorzaken?
Groet , rienwatergroen3
Gebruikersavatar
JoVaMi
Berichten: 378
Lid geworden op: za 19 jun 2004, 7:54
Locatie: in de motorhome/camper

Re: Trumatic C6002



Bericht door JoVaMi »

Bij het opstarten van de kachel moet de grote ventilator gaan lopen op de kleinste snelheid. De lucht aan/afvoer ventilator ( omloop ventilator) gaat lopen en de magneetspoel gaat open(klikken) gas stroomt en je hoort een ontsteking. Vermits je boiler werkt is dit tot zo ver normaal met uitzondering van de grote ventilator. Deze vent zorgt voor de verdeling van de verwarmde lucht.
Jij zegt dat de magneetklep aan en uit slaat maar dat kan niet. Want dan is er ook geen warm water. Er zijn twee magneet kleppen maar dat is enkel klein en grote sproeier en is voor zowel de boiler als de verwarming dezelfde.
Natuurlijk moet je bediening op verwarmen staan. Zoniet zal de grote vent niet draaien en ook geen warme lucht rond sturen. Mogelijk is deze vent stuk maar dat kan je kontroleren met een spiegel.
Groetjes,
Jos

Mijn blog:http://blog.seniorennet.be/motorhomezwerver/

Wij waren in: B, NL, D, F, AT, D, N, I, SP, P, GB en Schotland.
Met: Peugeot bestelwagen, Renault Savieim, Pilote, Challenger 450, Autostar 421, 505, 525, aryal 1, MB 812 zelfbouw, MB 814 zelfbouw, MB 815 integraal.
Reizen reeds meer dan 30 jaar met de Motorhome.
rienwatergroen3
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 9:15

Re: Trumatic C6002



Bericht door rienwatergroen3 »

Hela, bedankt voor je reaktie.
heb alles open gehad en alle sensoren (2 op de ketel en een op de warme-lucht uitlaat) doorgemeten en verschillende Ohm waarden gemeten alsook de ruimte thermostaat open gehad(afgesoldeerd) en ok bevonden.
Spanning gemeten op de kleine injector en effectief, die opent en sluit ONMIDDELLIJK, dus géén gastoevoer.Het is nogthans dezelfde als voor de boiler.Dus...zou het aan de printplaat kunnen liggen en bij navraag bij een verkoper van Gim...kosten die nu 550€
Heb dit probleem al eerder meegemaakt met mijn vorige camper (1999 mobilvetta ) en had toen via Ebay een reserve printplaat gekocht. Dit blijkt een ander model te zijn (6001) maar de funkties zijn hetzelfde behalve dat de opschuif-strips anders zijn.
Ik ben dus druk aant'solderen om andere strips te monteren en dan te testen.
Ik laat iets weten als ik de tests doe.
O, ja mijn camper is een Euramobil C612-SB van 2002 (82000km) waarvan de verwarming dag en nacht, het hele jaar door opstaat
aan de paardenstallen omdat wij, mijn zonen en ik sportpaarden nu met veulens hebben en ik dan in de camper mijn bureau heb ge-
installeerd.Ik woon trouwens en dat zul je wel gemerkt hebben aan mijn taalgebruik, in Belgie.
Sorry voor het lang verhaal.
Groet Rien
rienwatergroen3
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 9:15

Re: Trumatic C6002



Bericht door rienwatergroen3 »

Ben al een tijd bezig met solderen van draadjes aan de reserve printplaat hetgeen niet zo simpel is , de printpl
heeft twee kanten dus de draadjes moeten ook dubbel zijn .Afin , dat zal wel lukken
Ondertussen toch nog eens geprobeerd en : hij heeft de hele dag warmte gegeven tot s'avonds en dan rood.
Zou het een micro relais kunnen zijn dat de ventilator in gang zet? Ik heb op een engelse post gelezen dat dit zou kunnen maar....dewelke, er zitten er een stuk of 6 op ! Hoe kom ik aan een uitleg van de print ?
Als iemand een tip kan geven , graag.
Rien
rienwatergroen3
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 02 feb 2018, 9:15

Re: Trumatic C6002



Bericht door rienwatergroen3 »

Heb eindelijk gevonden waarom de boiler wèl en de warme lucht af en toe niet werkte.Mijn mot draaide los wat ik uitprobeerde maar als hij warm is, ging het mot niet met gevolg ;rood !
Heb uiteindelijk het motortje volledig open gebroken ( had intussen een nieuw besteld in Duitsland en by the way much
cheaper as by de Dutch Gim...) en uitgevonden dat de koolborsteltjes een groef hadden geslepen waardoor het geheel een beetje méér weerstand had en startte pas op bij 4 volt !!!!.
Hopelijk leren de kampperders, die wat ik zoal heb gelezen graag zèlf kno, sorry; knutselen, dat niet alles wat de verkopers verklaren, waar is, o.a. dat het waarschijnlijk de printplaat is en die kost +- 500 €. In "D" 340 € voor het model D. !!!
Groet en afsluiten, R.
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Trumatic C6002



Bericht door Peter A7 »

Leuk om lezen én dat je zelf de oplossing gevonden hebt. :thumbup:.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie