De beste dieselmotor t/m 3 liter

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door de Jonckheer »

De meest betrouwbare dieselmotor t/m 3 liter ooit gebouwd is zonder twijfel de MB OM617. Deze 5 cilinder motor kon 1 miljoen km halen zonder revisie. Ze werden gebruikt in de jaren 70 en 80. De vermogens liepen van 80 t/m 125 pk.

Afbeelding
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door @3 »

Met een verbruik van veel op weinig. ;)
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door Aloys »

Nieuw thema? Technische geschiedenisles?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Toedeledoki

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door Toedeledoki »

Klopt (bijna), zijn opvolgers de OM 601,602 en 603 waren nog beter!

Afbeelding

In mijn tijd bij de Mercedes dealer meerder taxi's in onderhoud waarvan de teller een keer rondgeweest was. Meer dan een miljoen kilometer dus. Bijna allemaal turboloze 250's (5 cylinder).
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door Saviemeke »

Dit lees in ik Autoweek...Mercedes rijdt met Renault diesels....

Renault mag dan een aantal dramatische jaren hebben beleefd met de Laguna (de versie die in 2001 verscheen, verbetering volgde later), vandaag gaat het in Nederland heel goed met het merk. Niet in het laatst vanwege het succes met de 14%-versies van de Mégane en de Clio. En dat dankzij de zuinige dieselmotor in het vooronder. Dat blokje gaat niet alleen spaarzaam met brandstof om, hij behoort ook nog eens tot de categorie beschaafde, gecultiveerde diesels. Stil en soepel, zo kennen we de 1.5 dCi.

Gaan we hier nu Renault zitten ophemelen? Een beetje misschien, maar dat is niet de insteek. De dieselmotor van Renault komen we tegenwoordig namelijk ook tegen in auto's van Mercedes-Benz. Wie had dat ooit gedacht? Zeker, zonder samenwerking ben je nergens in de auto-industrie. Maar een Benz met een Franse diesel? Jawel. Onder de motorkap van de A en B 160 CDI en van de A180 CDI snort de 1.461 cc metende Franse diesel.

Maar niet alleen de A en B hebben een diesel van Renault. Ook de jongste C-Klasse krijgt 'm, en wel de 1.6, die dienst gaat doen in de C 180 CDI en C 200 CDI. Het lijkt mij voor een merk als Mercedes-Benz, dat je toch wel tot de dieselpioniers mag rekenen, een hele stap om bij haar Franse collega aan te kloppen voor een dieselmotor. Of zelfs voor een complete auto: de Kangoo rijdt tegenwoordig ook rond met een ster op de neus (de Citan). Veel nietsvermoedende, trouwe klanten zullen na een carrière die 30 jaar geleden begon met een oerdegelijke 190 D nu een nieuwe C 200 CDI bestellen om na een paar weken sturen de geweldige Duitse dieseltechniek te prijzen. Het kan verkeren.

Voor Renault is het natuurlijk prachtig om te kunnen leveren aan Mercedes-Benz. Want hoe luidt de pay off van het merk uit Stuttgart ook alweer? Juist: 'Das beste oder nichts.' Zo, die kan Renault in zijn zak steken!
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Toedeledoki

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door Toedeledoki »

Die Renault dieseltjes draaien in ieder geval geen 1 miljoen kilometer. Van de 1.5 dci lagen in het begin de lagerschalen al op straat bij nog geen 100.000km.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door iSonic »

Ik heb een megane uit 2012 met de 1.5dci en vind het een hele fijne motor. Soepel, stil en nu 120.000km op de teller en de lagerschalen zitten er nog in!!! Of dat morgen nog zo is weet ik natuurlijk niet maar tot nu is de auto probleemloos (heb hem sinds nieuw).

Of deze motoren de miljoen kunnen halen? Geen idee. Weinig mensen die dat proberen denk ik. De auto wordt toch ook steeds meer een gebruiksvoorwerp dat relatief snel wordt afgedankt. Ver voor de miljoen kilometer....
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door dedruivenplukker »

Reihenmotor_Fünf_Zylinder.gif
Reihenmotor_Fünf_Zylinder.gif (61.05 KiB) 5062 keer bekeken

Ik ben mijn OM 617 nog aan het testen.
Na 34 jaar is die nu wel ingereden.
Mijn bevindingen:

Zuinig? Nee, ik kom op een liter olie maar max 8 km verder.
Duur? Wel als je veel garages voorbij moet rijden.
Herrie? Op verzoek moet ik hem wel eens aanslingeren voor een liefhebber.
Vies? Niet zolang je neushaar niet trimt, en van roetpieten houdt.
Simpel? Zelfs ik kan de kleppen stellen.
Leuk? Als je op vrijdagmiddag naar een stergarage rijdt en de oudste monteur daar voor de jonge monteurs
het micro fiche apparaat achter uit het magazijn haalt.
Snel? Als je maar door rijdt haal je uiteindelijk iedereen in.
En hoe verder van huis, hoe sneller hij lijkt.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
m.gerits
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 11:31
Locatie: Elsloo

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door m.gerits »

Mooie discussie. Ben benieuwd wat er uit komt voor de gebruikelijke motoren.. Zelf ben ik heel tevreden over mijn 2,3 JTD van Fiat. Grote onderhoudsintervallen en distributieriem eens per 5 jaar of 250 dkm. Verbruik met mijn rijstijl en campervorm (semi integraal) ongeveer 1 op 10 a 11. Overigens heb ik een 2 ltr. benzine van Peugeot gehad. Was hier erg tevreden over. Was echter niet te verkopen i.v.m. de benzine motor. Heb echter nog nooit zo goedkoop gereden ondanks de hogere benzineprijs (vooral in Nederland) vooral door de lage wegenbelasting. Als ik op zoek ga voor een nieuwe camper zal ik zeker geen benzine model overslaan. Ook gezien de milieu discussie.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door myway »

Bij defensie hebben ze de MB gelande getest met de 250 motoren hebben er toen de 290 ingezet, die kwam tenminste nog iets vooruit de 250 trekt nog geen worst van tafel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door Kroppie »

nou waren ze ook niet ontworpen om worst van tafel te trekken, oneigenlijk gebruik heet dat geloof ik . :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door Aloys »

Maar ze drukken ook geen deuk in een pakje boter, heb ik eens gehoord. Of is dat óók oneigenlijk gebruik? :oops:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door de Jonckheer »

Jawel, jij hebt het ook door. Wel gebruiken waarvoor ie gemaakt is, lijkt mij alleszins logisch.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: De beste dieselmotor t/m 3 liter



Bericht door dedruivenplukker »

Als je met je campertje bang bent wat overbeladen te zijn.....
584520369_small.jpg
584520369_small.jpg (11.94 KiB) 4895 keer bekeken
Of de zon opzoekt......

MB 209D Mali.jpg
MB 209D Mali.jpg (132.94 KiB) 4894 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie