Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door travelscout »

Dank voor je info.
FPT gebruikt zelfs een uitlaatgaskoeler vlak voor de uitlaatgassen de turbo inlaat bereiken.
Lijkt me de Ad Blue techniek (PSA), toch eenvoudiger en daardoor minder kwetsbaar voor storingen onderweg.
Voorlopig lees ik nog maar weinig klachten over de PSA motoren die zelfs in personenauto´s gebruikt worden.

Weet iemand nog iets te vertellen over de productieaantallen van deze motoren bij FPT en PSA?
Paul.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door DiffRental »

travelscout schreef:
za 17 feb 2018, 8:38
FPT gebruikt zelfs een uitlaatgaskoeler vlak voor de uitlaatgassen de turbo inlaat bereiken.
Mijn FPT euro 3 van 2003 (personenwagen) had dat destijds al. :wink: Een variabele turbo en EGRklep ook al. Dus eigenlijk is er niet veel veranderd. :-B
Groeten Peter
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door travelscout »

alle mensen is inmiddels dus ook al weer 15 jaar geleden.
Wordt tijd dat we weer bij leren hier...
Paul.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door gjvonk »

Ik heb absoluut niet genoeg technische kennis om de systemen te vergelijken, ik constateer alleen maar dat alle euro 6 vrachtwagens een ad bleu systeem hebben en die maken heel veel km's.

Dat brengt mij tot de voorzichtige conclusie dat een systeem met een aparte toevoeging van een hulpstof aan het verbrandingsproces kennelijk betrouwbaarder en technisch een minder complex systeem is dan het 2e egr klep systeem...



Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door DiffRental »

Er is ook geen probleem met het ad-blue systeem, de kans is erg groot dat Fiat dit ook gaat toepassen in de toekomst.

Het probleem van de PSA motor is dat er nog nauwelijks ervaringen zijn in de camperbussen.
Een personen wagen met laag gewicht en een lage luchtweerstand is een hele andere belasting op de motor als in een zware bus met een luchtweerstand van een baksteen.
Over een paar jaar zullen we weten of de PSA motor ook op hoge km standen betrouwbaar blijkt.................
Groeten Peter
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9047
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door gjvonk »

Maar dat weet je nooit met een nieuwe motor...toen de Ducato's voor het eerst met de 2,3 Multijet geleverd werden, was daar ook de nodige scepsis.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Beate
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 11 nov 2018, 16:32

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door Beate »

Wij hebben ervaring met een integraal camper met een citroen 2.0 163pk van 2018 deze motor is super geen problemen alleen de versnellingsbak synchro ring is vervangen bij 1500km nu 5400 km op de teller ik moet zeggen goede diesel motor en sterker dan de Fiat ,de motor even laten tunen dan heb je 200pk met een koppel van 450newton verder vind ik de remmen aan de lichten kant in de bergen
metatoon
Berichten: 9610
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door metatoon »

Oud draadje.
Ik weet het!
Maar weet iemand iets te vertellen wat de distributie techniek hier is toegepast.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Ervaringen 2.0 Blue HDi motor?



Bericht door Bas vd laar »

Een riem
Plaats reactie