Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door hathi »

M gerits,,ja daar heb je gelijk in,als je daar een goed gevoel bij hebt,zeker doen,maar of je in 2019 als de houderschap belasting met 30% stijgt,vanwege de uitstoot bij diesels,ook korting zal krijgen,dat betwijfel ik,omdat er dan velen zullen volgen,en de bedoeliling is juist dat men nieuw stimuleert,zodat men de oude weg doet
Hans
m.gerits
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 11:31
Locatie: Elsloo

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door m.gerits »

Er is helemaal niet gezegd dat het ingebouwde filter fake is. Het is dan ook geen fake. Een groene umweltsticker krijg je alleen van de TUV als er een goedgekeurd filter ingebouwd is. Je kunt er zonder problemen in Duitsland de groene milieuzone mee inrijden en in Frankrijk de zones toegestaan voor vignet 3. In Nederland heeft men de leeftijd van de auto's als bepalend alhoewel Maastricht het Duitse systeem wil copieren. Fake kwam alleen ter sprake bij de motivatie. Er is een reactie die er op duidt dat het filter niet werkt en dat het alleen om het vignet gaat. En dat in mijn geval voor een groot deel ook zo. Maar ik ben ervan overtuigd dat het filter wel werkt.
En wat de laatste reactie van hathi betreft. Ik heb tenminste een kans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door gsm »

Als het filter werkt dan moet die om de 600-1000 automatisch gegenereerd worden en dat doet de software in de ECU, zit dat er niet in dan zit het filter zo vol en gaat die dan niet in noodloop dan denk ik dat je motor schade kan oplopen.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
m.gerits
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 11:31
Locatie: Elsloo

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door m.gerits »

Hoe retro filter werkt anders. Hoe weet ik niet. Ik heb al zeker 10dkm gereden en ik heb nog geen negatieve gevolgen bemerkt. Komt mischien nog?
m.gerits
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 11:31
Locatie: Elsloo

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door m.gerits »

Veel gegevens van het bij mij gemonteerde roetfilter op de site "https://www.btindustrial.nl/camper/"
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 8:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
masterknauser
Berichten: 186
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 15:04

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door masterknauser »

ik begin er niet aan voor dat geld ,nu is het dan oke .volgend jaar weer slecht weer strenger.
geef ze gelijk hoor ,je geeft aan ik wil het schoner geef dan maar subsidie erop.
dit lid leest alleen nog maar .
ellan vannin
Berichten: 1407
Lid geworden op: zo 09 feb 2014, 22:40
Locatie: Tongeren Belgie

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door ellan vannin »

Ik heb er ook een retro roetfilter opzitten (VW T5 2.5 TDi) en met de bijgeleverde papieren kreeg ik bij de TUV in Aachen mooi een groene umweltplakette voor op de camper.
All4dogs
Gebruikersavatar
Frank1954
Berichten: 438
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 12:50
Locatie: Lint (België)

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door Frank1954 »

Hi m.gerits

Dit bedrijf zal natuurlijk wel de nodig klanten "vangen" om dergelijke filter te kunnen plaatsen
Het grootste deel van hun activiteiten zijn het plaatsen van roetfilters op industriele voertuigen.
En alles helpt inderdaad om "dieselroet" te verminderen
Doch zoals hier reeds vermeld hebben diesels die zonder roetfilters jaren geleden in het verkeer werden gebracht niet dezelfde techniek om het "roet" zo goed mogelijk te verbranden zoals we dat kennen in onze huidige voertuigen
De temperatuur in zo een roetfilter dient altijd max. te zijn zoniet ontstaat er een grote afzetting en slibt deze snel dicht
Daarom dienen roetfilters net na de uitlaatcollector geplaatst te worden om die hoge temperatuur te kunnen bereiken
Als daar niet aan beantwoord wordt zal de filter sneller "verzadigd" zijn
Als we zien welke technieken er vandaag de dag rond een dieselmotor worden voorzien om de "uitstoot" zoveel mogelijk te beperken is het vergelijk in dit soort van "after-market" roetfilters wel erg ver te zoeken.
Het zal dus maar "even" goed zijn voor het milieu maar ook geen oplossing om 100dkm mee te blijven rijden
En dit wordt nog eens allemaal sterk beïnvloed door de manier waarop we onze voertuigen gebruiken
Wie véél met een diesel enkel elke dag rond de "kerk" rijd die zal snel problemen ondervinden
Wie elke dag vele snelweg-km bolt zal iets langer probleemloos blijven rijden
Het aanschaffen van een dergelijk filter om toch maar die stickers te bekomen is dan naar mijn mening véél geld
Wij hebben een camper met Euro6 en toch is er voor Duitsland de blauwe sticker nog steeds niet beschikbaar
Dus zijn we wél verplicht om de groene Euro 4/5 sticker aan te schaffen enkel om je in regel te stellen....
In Antwerpen wordt je aan de hand van nummerplaat herkenning gecontroleerd en zo weten ze welke emissienorm je voertuig heeft
https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/lez ... 1645402307
Wie betrapt word mag zich verwachten aan flinke boetes...
Ik vermeld het maar als "voorbeeld" maar zulke systemen kunnen zich wél in de toekomst gaan uitbreiden naar andere steden in de EU
Festina Lente
Drie essentiële zaken voor geluk in ons leven zijn...
Iets te doen te hebben
Iets om van te houden
En, iets om voor te hopen
Pilote Galaxy G741C semi-automaat , 150pk, 4,5t, 2017
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door Huub56 »

In Duitsland worden ze met de bosjes ingebouwd en veel zelfstandige klussers die een oud busje hebben zijn er maar wat blij mee want ze konden geen klussen meer doen in de grote stad met de milieu zone en geld voor een euro 5 bus hadden ze niet, de prijs hier begint bij ongeveer 800 euro.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door gsm »

Zoals ik al schreef in Nederland is het bouwjaar bepalend dus een 2000 auto met roetfilter krijgt in bv Utrecht een bekeuring
Om het roetfilter schoon te branden wordt er diesel in het filter gespoten die daar ontbrand waardoor het bloed heet wordt. Ik heb onderweg handmatig moet genereren en zoals je op de foto kan zien begon het wegdek te smelten zo heet werd het.

Afbeelding
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
keescamper
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 03 aug 2014, 22:23

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door keescamper »

Mooi om te lezen allemaal, ikzelf ben als automonteur zijnde de praktijk problemen veelvuldig tegengekomen klanten kopen schone diesel met het moderne dtf systeem maar rond de 100000 km komen de problemen . Storings lampjes die gaan branden door filter problemen of egr klep.
Al veel dieselgebruikers gaan dan geen 1200 euro uitgeven om filter en egr te vervangen maar ledigen de filter en laten de ecu software aanpassen voor 300 euro.
Zelfs camper tuning bedrijven doen dit.
En ja je groene sticker blijft gewoon op je ruit zitten.
Camper dealers die hun campers opkopen in Duitsland adviseren zelfs klanten om dat ding te verwijderen en er weer een uitlaatpot onder te zetten of uitlaatpijp na gelang je uitlaatsysteem.


Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door hathi »

hathi schreef:Juist ,je word Altijd een oor aangenaaid.....dat is nu het misleidende in Het hele verhaal, het gaat er totaal niet om of de auto met retrofilter,,minder uitstoot heeft,het gaat er om dat er een aantekening op je kenteken staat,DAT ER EEN ONDER ZIT,of het nut heeft is voor de wetgever totaal niet meer van belang,ongeveer hetzelfde,als bij de hybride autos.(Mitsubishi),het inresseert ze ook niet al rijd je altijd op de brandststof motor, als er maar een elektro motor in zat kreeg je heeel veel subsidie,bij aankoop,.....allemaal wetjes vanachter een bureau gemaakt,de uitvoering telt niet,dan is men alweer bezig m met opnieuw te scoren,daarom begrijp. ik die sjoemel software,ook wel,of het uitvoerbaar is word niet naar gekeken,alleen als het maar gebeurd wat voorgeschreven word.,al of niet uitvoerbaar.
Juist keescamper,daarom heb ik dit ook eerder geschreven,er is geen controle,en waarom niet,dan MOETEN ze ook oudere autos die voldoen aan alle eisen toelaten,en het bouwjaar,wat nu als eis word gehanteerd ,laten varen,maar men wil enkel nieuw ,(goed voor de schatkist).........alsof Nieuw zo schoon is als beweert word,ja het eerste jaar mss?
Laatst gewijzigd door hathi op ma 29 jan 2018, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wie heeft een retroroetfilter naderhand in laten bouwen?



Bericht door Kroppie »

en al laat je er 50 filters in bouwen , in neederland telt het oorspronkelijke kenteken, dus in nederland zinloos om in een milleu zone te mogen komen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie