Alkoof raam verwijderen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Denja »

Ik heb langs de binnenkant een nieuwe houten bekleding gezet en dus met latten ook de
alkoof raam mee bekleed.Geisoleerd en met sikaflex polymeer de boel vast gezet.De rand heb ik met TEC Flex mooi afgewerkt.
Daarna de kop van de alkoof terug geverfd met rolletje en nieuwe stickers aangebracht.
:thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door pwhooftman »

Kijk eens bij www.tomsold.nl, 2mm dik pvc xt plaat van 1 bij 1 meter, 15.80 euro ex. btw. Beetje vreemd dat je bij bezorging in de buurt contant moet afrekenen, maar wel vertrouwd. Ben ook in het magazijn in Ede geweest, en er staan ook talloze coupures die voor de omgerekende m2 prijs meegenomen kunnen worden.
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Bedankt voor de reacties... Maar een aluminium plaat heb ik al en de binnenkant weet ik al hoe ik moet afwerken. Mijn vraag nu is: Is die Tec 7 xtack een goed alternatief voor die sikaflex 252?
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Hoofdnoorman »

Inderdaad, de MS-Polymeer moet een vulling hebben van ongeveer 2mm. Dat kan je doen door een paar lucifers in de lijmnaad te leggen. Mooier en beter is een rups uit de koker te leggen op een stukje vetvrij papier. Dag laten drogen en hiervan dunne schijfjes te snijden welke je dan her en der in de kitlaag legt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door blizard »

Tec7 is een erg goede kit, maar Sika heeft veel meer variaties.
De 221 is een lijmende PU, wil je zeer sterk, moet je naar de 292, deze wordt veel gebruikt om teakdekken te dichten.
Voor jou toepassing is TEC7 een goede, als je die kan vinden, wordt niet veel aangeboden.
Tip: ontvet de ondergrond met isopropanol https://www.werkenmetmerken.nl/nl/isopr ... ver/p/8980
Zij verkopen ook tec7
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

blizard schreef:
wo 14 feb 2018, 9:48
Tec7 is een erg goede kit, maar Sika heeft veel meer variaties.
De 221 is een lijmende PU, wil je zeer sterk, moet je naar de 292, deze wordt veel gebruikt om teakdekken te dichten.
Voor jou toepassing is TEC7 een goede, als je die kan vinden, wordt niet veel aangeboden.
Tip: ontvet de ondergrond met isopropanol https://www.werkenmetmerken.nl/nl/isopr ... ver/p/8980
Zij verkopen ook tec7
Tec7 kan ik hier in elke dhz zaak vinden, dat is dus geen probleem. Is er een reden om isopropanol te gebruiken ipv bvb amoniak?
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door blizard »

Met Isopropanol kan je ook restanten wegpoetsen (natte kit lost op)
Dat zie ik je met ammonia nog niet doen, maar dit ontvet ook wel.
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Ik ben (eindelijk) aan dit klusje toegekomen. Het raam is er uit en de buitenkant is afgewerkt. Ik heb het als volgt gedaan:

-raam verwijderen...
-alle kit verwijderen en aluminium heel licht opschuren langs de buitenkant
-1 aluminium plaat (dat langs elke kant 5cm groter is dan het gat) tussen de dakplaat en houten frame geschoven en vastgekit met tec7 xtack(heel sterke en stevige ms polymeer lijmkit die flexibel blijft na uitharden). Vrij moeilijk om aan te brengen ook na 20 min in heet water te leggen. Maar dit zit ongelofelijk vast, en dat is het belangrijkste.
-2de aluminium plaat bovenop de dakplaat en tegen de eerste aluminium plaat gekit. Deze heb ik met een rubber hamer moeten vasttikken tot +-2mm lijmdikte. Zat muurvast na 20min.
-rand afgewerkt met sika 221

Afbeelding
Afbeelding

Ik ben tevreden met het resultaat. Als de binnenkant is afgewerkt laat ik ook een berichtje achter.
Laatst gewijzigd door Jonathanl op do 05 jul 2018, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22838
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door PaulBng »

Netjes!
Ik zou wat met dat witte vlak doen... Bijv de tekst "Ik eerst" of zo
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Ja, daar hebben we ook nagedacht om er een sticker op te kleven, welke zijn we nog niet aan uit. Bedankt voor de suggestie;)
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door djurre1980 »

Als het maar waterdicht is.
Cosmetisch gezien vind ik het niet zo mooi, het zit scheef en je ziet nu duidelijk dat er ooit een raam heeft gezeten.
De oplossing van Denja is mooier, maar dan had je over de hele lengte van de alkoof een plaat moeten maken met mooie bestickering.

Ik ben een zeikerd hoor, wat dit soort dingen betreft, maar ik hou er ook niet van om te zeggen hartstikke goed terwijl ik het minder fraai vind.
Jonathanl
Berichten: 42
Lid geworden op: di 09 mei 2017, 20:09

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door Jonathanl »

Geen probleem hoor, je mag gerust je mening zeggen, heb ik geen probleem mee!

Ja, die oplossing ging misschien wel mooier zijn maar dit is een camper van 22 jaar oud, en heb er al een hele hoop uren(en geld) in zitten het laatste jaar en ben nog niet klaar. En dat die scheef zit is optisch bedrog, alles is mooi uitgemeten, tenzij heel de alkoof scheef is;).
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door djurre1980 »

In dat geval: mooie sticker erop en je bent klaar, valt dan veel minder op dat er ooit een raam zat.
En in een oudje moet je niet meer geld steken dan noodzakelijk is, verstandig.
AmberdeLima
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 22 jun 2018, 15:12

Re: Alkoof raam verwijderen



Bericht door AmberdeLima »

Dag allen,

Ik ben bezig met het verwijderen en dichten van het voorste raam in de alkoof.
Nu heb ik online veel gelezen en raden veel mensen aan om een plaat aluminium van de buitenkant met rondom
5 cm extra te gebruiken.
Ik heb nu een plek waar ik een aluminium plaat kan bestellen voor niet te veel geld, alleen zal deze plaat dan niet
5 cm langs de lengte extra zijn, maar 3,2 cm.
Heeft iemand enig idee of dat kwaad kan en of ik dan beter overal 3,2 cm rond om kan laten om het gewicht evenveel
te verdelen, of juist niet?
Ook lees ik dat sommige mensen een plaat een de binnenzijde en de buitenzijde hebben geplaatst.
Voor nu had ik bedacht om een plaat aan de buitenzijde te plaatsen, een raster te maken van binnen, volledige te isoleren,
en daarna met buigbaar triplex af te dekken.
Heeft iemand enig tips voor mij wat het meest aan te raden is?

groeten,
Amber

Afbeelding
Plaats reactie