Koude trek rond de Tec-Tower oven

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hans674SL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 14:32

Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Hans674SL »

Wij hebben last van een koude trek rondom onze Tec-Tower oven.

De koude lucht komt rondom de oven (ruimte tussen de oven en de diepvrieskast) het interieur in. Ook na het aanbrengen van de afdichtingsplaten op de buitenroosters houden we last van de koude trek.

Is dit een bekend probleem en is er een oplossing ?
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door travelscout »

Zeker met die afdekplaten gemonteerd is de kans groot dat de tocht (deels) uit verbrandingsgassen bestaat (CO).
Heb je al gecontroleerd of je installatie helemaal aan de omschrijving op pag 24 van deze handleiding voldoet?
https://www.gebruikershandleiding.com/D ... 24453.html
Paul.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Arie55 »

Kijk/onderzoek of daar waar de roosters zitten en waar je de trek voelt een schot/paneel zit dat haaks op de wand staat. Deze schotten worden bij de bouw voorzien van tochtstrip om vervolgens de buitenwanden te monteren. Deze tochtstrip gaat in de loop van tijd verteren en er vallen 'gaten' in en zo voel jij die tocht. Zelf had ik dit fenomeen ook en heb toen die spleet vol gekit. Resultaat is niet erg netjes, het volstaat en het zit toch achterin een kast.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Toon »

oven uitbouwen
dan goei tochtband aan de voorkant van de opening aanbrengen
of de tochtband op de voor rand van de oven aanbrengen en weer terug plaatsen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door eef van baal »

bij mij zit er nog +/_ 10 cm speling boven de oven, en er zit daar een ontluchting pijpje.
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door isoplus »

Eef heeft dat wel goed, de oven heeft een eigen afvoer pijp op het dak. Het kleiner maken of gedeeltelijk afdichten van de koelkastroosters helpt dus echt niet.
Om je oven zijn koelruimtes aangebracht om ervoor te zorgen dat de omgeving niet te warm wordt. Daardoor komt verse lucht via je schoorsteen de camper binnen als de oven niet brandt, er is dan immers geen trek omdat er geen warme gassen opstijgen.
Een min of meer waardeloze constructie waar we maar mee moeten leven zoals zoveel van die camperspullen.
Ik heb met doorzichtig plakband de luchtgaten voor op de oven dichtgemaakt en de schoorsteen afgeblind, de oven is buiten gebruik gesteld.
Jammer maar een totaal overbodig nutteloos ding dat veel gas verbruikt.
Je kan daar natuurlijk anders over denken en de oven willen gebruiken, dat kan door bijvoorbeeld een schoorsteen klep te maken.
Die moet je dan niet vergeten te openen als je de oven gaat gebruiken, dus moet er een beveiliging op, niet vergeten!!
Wellicht heeft de ovenbouwer inmiddels zelf iets aan deze tekortkoming gedaan, de meeste campers worden in de zomer gebruikt en dat valt dit probleem niet op.
De ventilatie rondom de oven moet je niet verhinderen bij gebruik van het ding, ook daar is al eens iets over geschreven op het forum. Een Hymer met een ernstig beschadigd dak.
Hans674SL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 14:32

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Hans674SL »

Hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb inderdaad ook het vermoeden dat via het schoorsteenpijpje op het dak, er een koude trek via de openingen boven en onder de oven het interieur in komt.

Dit probleem doet zich (gelukkig) alleen voor bij een harde wind

Ik zal eens opzoek gaan naar een afsluiter/terugslagklep voor de schoorsteen.

Jammeer dat de hymerdealer hier geen oplossing voor heeft. Zo'n innovatie moet voor Hymer/Dometic toch niet zo'n probleem zijn.

Een oplossing die De Wit in Schijndel oppert is de gebruikelijke windplaat op het onderste rooster te vervangen door een geïsoleerd rooster. Dometic EWS 300 winterset

Als de temperatuur weer boven de 5°C stijgt adviseert Dometic de normale standaard afdekking te gebruiken.

Dit mag alleen op het onderste rooster ivm de schoorsteen van koelkast. Deze komt uit achter het bovenste rooster.
Hans674SL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 14:32

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Hans674SL »

Zojuist gevonden op de website van de Wit in Schijndel

Truma T2 opzetstuk voor schoorsteen
Opzetstuk om de kap van de Truma AK3 en AKL 5 dakschoorsteen te vergroten, bijvoorbeeld voor de wintersport.
Makkelijk op de bestaande schoorsteenkap te klikken.

Het opzetstuk zorgt ervoor dat wind, regen en sneeuw niet in de schoorsteen kunnen doordringen.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Toon »

zal niet veel verbetering brengen
het blijft een open verbinding
alleen het kapje gaat wat hoger
dat wordt gebruikt op plaatsen waar een behoorlijk pak sneeuw op je dak kan vallen en dan je ontluchting afsluit
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6384
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door isoplus »

Er is nog een nadeel aan dat verhoogde pijpje, je rijdt het er gemakkelijk af met een overhangend takje.
Dat is mij al eens gebeurd met het korte pijpje, vandaar dat ik ook wist waar het probleem zat.
Alles zit zeevast op het dak en kan wel tegen een paar takken, behalve dat lullige pijpje.
Gelukkig breekt het meestal niet en als je het terug vindt tussen de zonnepanelen(als je mazzel hebt) klik het er gewoon weer op.

Maar zoals gezegd, het is slechts een probleem in de winter bij harde wind.
Dat afdekkingding van de Wit gaat daar niet voor helpen omdat die twee ruimtes niet met elkaar in verbinding(horen) te staan.
Als het je echt stoort moet je dus iets anders bedenken, wel zodanig dat je NIET kunt vergeten het bij gebruik van de oven OPEN te zetten.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door myway »

Als je de oven niet gebruikt, dan het kapje van de schoorsteen draaien stukje plastic er tussen en het kapje er weer opdraaien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
stefaank
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 25 sep 2016, 21:51
Locatie: zedelgem belgië

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door stefaank »

Hallo,
Dat probleem hadden we ook bij zelfde opstelling in een superbrig,
Ik heb de ventilatieopeningen dan van de oven gedicht met supertape ( herbruikbaar),wanneer we de oven niet gebruikten.
Tape er weer af als de oven gebruikt werd....
Wij hadden geen schouw,ik heb toen ook ontdekt dat het spruitstuk je van de gasbrander op de frigo vervangen moest worden,
Het stonk binnenin de camper naar verbrandingslucht,die kwam door de wind mee naar binnen.
Het kan ook wel eens helpen om de camper te draaien,zodat de frigo uit de wind zit.
,st
x:)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Kroppie »

oven "aan" zetten. :?: :)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hans674SL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 14:32

Re: Koude trek rond de Tec-Tower oven



Bericht door Hans674SL »

Het Truma T2 opzetstuk voor schoorsteen, is niet een verlengstuk van het schoorsteenpijpje. De hoogte van de schoorsteen blijft vrijwel ongewijzigd.

Het is een afgeschuind kapje dat op het bestaande schoorsteenkapje wordt vastklikt. Door de afschuining wordt schoorsteen uitlaat gedeeltelijk afgedekt. De wind vloeit daardoor over de schoorsteen uitlaat heen.

Gezien de prijs van 8 euro leek het mij de moeite waard om het uit te proberen. De montage is makkelijk zelf te doen. Kwestie van vastklikken.

Nu alleen nog afwachten of het werkt.


Ik heb op het forum nog geen reacties/gebruikers ervaringen mbt de Dometic EWS 300 winterset (Geisoleerde afdekkingsplaten) ontvangen. Bij dit systeem moet je het bestaande ventilatierooster geheel vervangen door de geisoleerde afdekkingsplaat. Dometic adviseert dat bij temperaturen onder de 5 graden.
Plaats reactie