Intercooler op de J5 2.5 TD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door 309T16 »

Ben de afgelopen tijd weer lekker aan het sleutelen aan personenauto's
Kwam zo in mijn "Malle Pietje" magazijn een aantal intercoolers tegen.
Lang geleden met de gedachte gespeeld om er eentje in de camper te monteren.

Velen kennen het verschil tussen rijden met warm droog weer en met weer zoals deze dagen. Motor pakt soepeler op.
Los van de luchtvochtigheid is het effect van een intercooler hetzelfde als het verschil tussen hoge en lage luchttemperatuur.

Ik heb een rallye auto (op benzine) met een redelijk nauwkeurig vermogens-meetsysteem.
Scheelt ruim 30 pk tussen 30 graden en temperaturen zo als nu.
Schroef ik de turbo druk op van 1.2 naar 1.4 bar wordt het verschil nog groter.

Nou is diesel is niet echt mijn ding. Het blok van de J5 is standaard. Niks aan veranderd.
Als ik nu een intercooler monteer, zou ik dan ook wat aan de dieselpomp of turbodruk kunnen doen om iets meer power uit het blok te halen?

Ik had een Turbo Diesel II blok van een CX liggen met de bedoeling om dat in de camper te zetten. Heb daar vanaf gezien. Werd mij afgeraden, omdat dat blok niet zo betrouwbaar is als het eerste type, dat dus ook in de J5 ligt. Ombouw gaf ook wel wat technische problemen vanwege de verschillen met aansturing waterpomp, stuurbekrachtigingspomp enz.

Willart.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Kroppie »

eerst eens de intercooler monteren, proefrijden, dan kun je proberen het turbodruk membraan iets aftestellen (ronde drukdoosje achterop de brandstofpomp), middelste regelschroef iets[kwart slag per keer] uit te draaien geeft iets meer/eerder meer brandstof(ook meer rook), in draaien geeft minder/later.
met sleutel slw14mm moer los en met inbussleuteltje 4mm{eventueel plasticdopje op de schroef verwijderen) in de schroef tegenhouden/afstellen en moer weer vast.
turbodruk zou ik niet hoger zetten, ivm betrouwbaarheid, succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door travelscout »

"Als ik nu een intercooler monteer, zou ik dan ook wat aan de dieselpomp of turbodruk kunnen doen om iets meer power uit het blok te halen?"

Niet aan de turbodruk. Wel aan de pomp en/of injectoren.
Een intercooler zorgt voor meer volume van de lucht, naarmate lucht gekoeld wordt.
Daarom zit die ook altijd na de na de turbo (lucht die je samenperst hebt, is nu eenmaal warmer).
Dus heb je meer lucht om te verbranden, bij gelijke turbodruk.
Wil je dat extra volume gebruiken zul je ook meer brandstof toe moeten voeren (pompdruk omhoog, zie forum hier : kennisbank/campertechniek).
Het kan ook wel helpen andere injectoren toe te passen.
Doe je dat niet, verlies je juist eerder vermogen.


Overigens zou ik zelf niet streven naar meer vermogen, uit een "goed ingelopen" standaard motor.
Bovendien weet ik niet of de mechanische onderdelen in de verbrandingskamer daarop gebouwd zijn.
Wel zou ik eerst eens onderzoeken of het vermogen dat je nu hebt, vrijwel hetzelfde is als de fabriek opgaf.

Wel ben ik als luie sleutelaar, benieuwd hoeveel pk´s je uiteindelijk weet te winnen....
Paul.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door de Jonckheer »

Ik heb destijds nagevraagd wat er nodig is om op mijn Volvo B10M turbo Diesel een intercooler te bouwen. De latere types werden namelijk ook geleverd met intercooler en die hebben zomaar even 40 pk meer bij verder dezelfde motor. Maar, er moet een andere inspuitpomp op omdat er meer brandstof moet worden ingespoten, het huidige type voldoet niet. Over andere verstuivers heeft niemand het, die blijven gelijk. Het is dus wel even iets meer dan alleen een schroefje draaien zo werd mij van verschillende kanten meegedeeld. Nu is een 10 liter 6 cilinder waarschijnlijk iets anders dan een 2,5 maar echt groot zal het verschil niet zijn, een diesel is een diesel, zeker waar het oudere modellen betreft.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door pwhooftman »

Kroppie schreef:eerst eens de intercooler monteren, proefrijden, dan kun je proberen het turbodruk membraan iets aftestellen (ronde drukdoosje achterop de brandstofpomp), middelste regelschroef iets[kwart slag per keer] uit te draaien geeft iets meer/eerder meer brandstof(ook meer rook), in draaien geeft minder/later.
met sleutel slw14mm moer los en met inbussleuteltje 4mm{eventueel plasticdopje op de schroef verwijderen) in de schroef tegenhouden/afstellen en moer weer vast.
turbodruk zou ik niet hoger zetten, ivm betrouwbaarheid, succes

jos
Je kunt natuurlijk ook de pomp verstellen zonder intercooler. Kost 0 euro en paar minuten tijd, en als hij teveel gaat roken schroef je hem weer terug...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Kroppie »

kan ook natuurlijk net als niets verstellen, net wat TS wil.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Bas vd laar »

Laatst was er toch ook iemand die dit ging proberen?
Iemand nog iets van gehoord? Was wel benieuwd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door 309T16 »

Bedankt voor de reacties. Zal hem eerst gaan monteren. Is ook het meeste werk natuurlijk. Slangen maken en gaten voor de luchtstroom.

Klopt deze redenatie?

Naast de temperatuurdaling ontstaat er ook een daling van de druk bij gebruik van een intercooler. Dit omdat de moleculen afnemen in volume.
Om die reden (mijn interpretatie) kan ik ook de turbodruk van mijn rally auto bij lage temperaturen van 1.2 naar 1.4 bar verhogen.

Ik snap, dat je bij deze ouderwetse diesel sowieso de pomp moet veranderen om meer brandstof te krijgen (Jos, ik wist niet dat het zo eenvoudig was). Wanneer dan het punt ontstaat dat er ook meer lucht bij moet (verhogen turbodruk) is dan te zien aan het roken? Roken betekent teveel brandstof. Dus of terugschroeven die pomp of meer lucht erbij (turbodruk verhogen).
Natuurlijk is de betrouwbaarheid (overmatige slijtage) hierbij zeer belangrijk.

Bij een benzinemotor wordt de hoeveelheid brandstof bepaald aan de hand van de hoeveelheid lucht (en de temperatuur ervan) die naar binnen gezogen wordt. De stand van de gasklep speelt hierbij ook een rol. Stationair, deellast en vollast.

Een diesel heeft geen gasklep. Zuigt dus gewoon wat hij nodig heeft.

Grt. Willart
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door 309T16 »

Op zich ben ik gewoon tevreden met de prestaties van onze J5. Ik heb in 2008/2009 de koppakking vervangen. Toen is er een hoop gereinigd en blok rijdt sindsdien erg goed.

Wel kan het bij 30~40 graden erg heet worden onder de motorkap van deze integraal en denk ik dan altijd tijdens het rijden of een intercooler verschil zal maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Kroppie »

van die koelere INLAAT lucht zal het onder de motorkap niet niets afkoelen, en als de motor 80 graden is dan word het ook onder de kap bijna net zo heet en dat komt hoofdzakelijk door de uitstraling van de motor en de verwarmde lucht welke door de radiateur stroomt en ook door de interkoeler!, de motortemperatuur zal niets dalen door die koudere inlaat lucht, zal hooguit bij gebruik maken van het extra vermogen zelfs iets stijgen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door 309T16 »

De warmteontwikkeling door het blok en de slechte afvoer ervan door de integraal ombouw is wat anders ja.
Als het zo extreem warm weer is, dat we ook bewust opzoeken, komt er ook geen frisse lucht meer door de ventilatieroosters.

Ideaal zou zijn de intercooler zo laag mogelijk onder/achter de bumper, zodat je buiten de warmte van de motorruimte blijft.
Ik kan de intercooler makkelijk boven de gewone radiator kwijt. Aan die plek dacht ik eerst. Geeft ook weer een langere weg/slang vanaf de turbo.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door pwhooftman »

309T16 schreef:
Een diesel heeft geen gasklep. Zuigt dus gewoon wat hij nodig heeft.

Grt. Willart
Kleine correctie: hij zuigt niet wat hij nodig heeft, hij zuigt elke slag weer volle bak aan lucht. Daarom is het ook altijd verstandig na te gaan of het luchtfilter schoon is en de inlaat niet verstopt is door koolaanslag vanwege de EGR klep. En als de inlaat dan schoon is, en hij weer maximaal lucht binnenhaalt, kan er wellicht ook meer brandstof bij om ook daadwerkelijk iets nuttigs met die lucht te doen (nl mengen met brandstof en verbranden).

In een diesel zou 'gaspedaal' dus eigenlijk 'brandstofpedaal' moeten heten :-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door Kroppie »

kleine korrektie, een peugeot J5 heeft geen egr klep.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Intercooler op de J5 2.5 TD



Bericht door travelscout »

"Naast de temperatuurdaling ontstaat er ook een daling van de druk bij gebruik van een intercooler. Dit omdat de moleculen afnemen in volume.
Om die reden (mijn interpretatie) kan ik ook de turbodruk van mijn rally auto bij lage temperaturen van 1.2 naar 1.4 bar verhogen."
Een ongeregelde mechanische turbo geeft al meer druk, dan de motor (af de fabriek) kwijt kan.
Vandaar dat er een ontlastklep (overdrukventiel) gemonteerd is.
Maar ok, bij meer volume van de gekoelde turbo lucht, zal die ontlastklep alvast minder te doen krijgen.

"Kwam zo in mijn "Malle Pietje" magazijn een aantal intercoolers tegen".
Vergeet ik nog te melden, dat je met meer vermogen ook meer koelcapaciteit van je motor radiateur nodig hebt.
Want als optimaal werkt / afgesteld is, verwacht ik 10-20% vermogenswinst.

Om de stroom van koellucht door die intercooler te optimaliseren is er soms ook een uitlaat ergens in de carosserie zichtbaar....

"Laatst was er toch ook iemand die dit ging proberen?"
Dat meen ik me ook te herinneren...
En idd., je bent inderdaad echt niet de eerste die dit doet.
Met een beetje googelen op J5 en intercooler, kwam ik al gelijk deze tegen:
http://www.c25-j5-ducato.com/t5349-inte ... m?start=45
Paul.
Plaats reactie