Intercooler op de J5 2.5 TD
- Bas vd laar
- Berichten: 6199
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Interessant is dat hij de motor niet van meer brandstof voorziet of de turbodruk verhoogt, hij monteert alleen de intercooler verder niets.
http://excursionsencampingcar.fr/catego ... formation/
http://excursionsencampingcar.fr/catego ... formation/
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Ja merkwaardig. Ik mis nog meer.
Als het echt goed wil doen zul je ook veel moeten meten bij verschillende vermogens.
Nergens lees ik waarom die fransoos juist voor die japanese intercooler gekozen heeft.
(en duhh... dan bedoel ik niet, omdat die toevallig lekker past naast de motorradiateur).
Als het echt goed wil doen zul je ook veel moeten meten bij verschillende vermogens.
Nergens lees ik waarom die fransoos juist voor die japanese intercooler gekozen heeft.
(en duhh... dan bedoel ik niet, omdat die toevallig lekker past naast de motorradiateur).
Paul.
- Bas vd laar
- Berichten: 6199
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Ik denk dat er eentje dat ding ooit heeft gebruikt omdat hij goed paste, de anderen kopen hem nu ook.
Op zich vind ik het wel een mooi ding, niet heel groot maar wel vrij dik dus toch wel wat capaciteit.
Op zich vind ik het wel een mooi ding, niet heel groot maar wel vrij dik dus toch wel wat capaciteit.
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Een diesel motor draait op een overschot aan lucht, brandstof hoeveelheid bepaald toerental/vermogen.
Ga je bij een turbo diesel meer lucht (of gekoelde lucht middels intercooler) " inbrengen" dan zal er altijd meer brandstof nodig zijn.
Daar is geen weg omheen, het kan zijn dat er net genoeg "rek" in de standaard dieselpomp zit om een "klein" verschil te maken dat "goed" te voelen/merken is.
Maar verwacht echt geen toename van 10tallen procenten.
Ga je bij een turbo diesel meer lucht (of gekoelde lucht middels intercooler) " inbrengen" dan zal er altijd meer brandstof nodig zijn.
Daar is geen weg omheen, het kan zijn dat er net genoeg "rek" in de standaard dieselpomp zit om een "klein" verschil te maken dat "goed" te voelen/merken is.
Maar verwacht echt geen toename van 10tallen procenten.
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Na het plaatsen van een intercooler op een transit 2.5TD, inderdaad pas toenemen vermogen/koppel na plaatsen van 130 pk verstuivers, en aanpassen van de bosch pomp
Die 130 ga ik niet halen, omdat de electronica is weggehaald, maar wel lekker optrekken
Die 130 ga ik niet halen, omdat de electronica is weggehaald, maar wel lekker optrekken
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Altijd gedacht dat bij die laatste transit type 2.5TD, 115pk (dus die met intercooler, af fabriek) het hoogst haalbare was.130 pk verstuivers
Maar inderdaad wel al helemaal elektronisch geregeld.
Onderhoud was hopeloos vanwege het gebrek aan een int. standaard voor de digitale techniek..
Ik ben nadrukkelijk van mening dat er meer uit die mechanisch geregelde J5 td te halen moet zijn.
Een intercooler zal daar best eens goed aan kunnen bijdragen.
Zolang je wel bereid bent om ook andere onderdelen aan te passen, indien inlaat -en uitlaatgas metingen dat bij verschillende vermogensvraag, daar reden toe geven.
Dus ik ben benieuwd wat ts weet te bereiken....
Paul.
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
het is zijn camper dus moet ook en vooral HEEL blijven, ik zou zeggen gaat UW gang.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Er is naar mijn weten inderdaad iemand geweest die op een j5 een intercooler heeft geplaatst, dat was volgens een cooler van een Audi A4 TDI, na plaatsing bleek de turbodruk minder te zijn geworden dus moest de turbodruk ook opgeschroefd worden, hier was een turbodrukmeter geplaatst zodat je altijd kan zien wat de druk is, heb een poging gedaan om de topic terug te vinden maar helaas.
Gr Bert.
Gr Bert.
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
festina lente (haast je langzaam)
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Mijn cooler was van een Escort RS4, dit was de enige die nog net naast de radiator paste.
En de 130 ps injectors zijn speciale, heb ik via het uk transitforum bemachtigd.
Hoeveel pk's ik werkelijk heb, weet ik niet, het gaat mij er meer om dat ik wat "over" heb om bv een vrachtwagen in te halen, en een heuveltje op te komen.
Ik weet dat de aandrijving en remmen niet berekend zijn op zoveel torque, en houd het voetje zo licht mogelijk.
Ook nog zuiniger met de brandstof, en loopt veel mooier stationair.
En de 130 ps injectors zijn speciale, heb ik via het uk transitforum bemachtigd.
Hoeveel pk's ik werkelijk heb, weet ik niet, het gaat mij er meer om dat ik wat "over" heb om bv een vrachtwagen in te halen, en een heuveltje op te komen.
Ik weet dat de aandrijving en remmen niet berekend zijn op zoveel torque, en houd het voetje zo licht mogelijk.
Ook nog zuiniger met de brandstof, en loopt veel mooier stationair.
- Bas vd laar
- Berichten: 6199
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Dat valt reuze mee hoor, het materiaal is overgedimensioneerd zodat je nog wel wat veiligheidssmarge over hebt.Ik weet dat de aandrijving en remmen niet berekend zijn op zoveel torque, en houd het voetje zo licht mogelijk
Uit die oude Mercedes Diesels trekken tuners soms wel 600 pk en dat gaat ook een heel tijdje goed, ik zou dus niet zo bang zijn voor de paar pk extra in jouw geval.
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Dank Bas, heb wel alle lagers, olieen en remdelen vervangen.
Ook de aandrijfas laten uitlijnen, dit moest omdat de originele niet meer paste door de langere bak, en er is door Technotrans aangepast.
De verstuivers Ford hebben een kleurcode (dot) De lichtste zijn geloof ik rood, en de mijne hadden een oranje stip, zijnde 85pk.
De nieuwe Stanadyne injectors hebben een gele opdruk en zijn geklassificeerd als 130pk.
Ze worden ook in trekkers gebruikt
Ook de aandrijfas laten uitlijnen, dit moest omdat de originele niet meer paste door de langere bak, en er is door Technotrans aangepast.
De verstuivers Ford hebben een kleurcode (dot) De lichtste zijn geloof ik rood, en de mijne hadden een oranje stip, zijnde 85pk.
De nieuwe Stanadyne injectors hebben een gele opdruk en zijn geklassificeerd als 130pk.
Ze worden ook in trekkers gebruikt
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Intercooler op de J5 2.5 TD
Oh youtube, ja, wel leuk ,maar het voertuig waarmee gereden word is GEEN c25 of j5.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Bas vd laar
- Berichten: 6199
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant