Dompelpomp

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Dompelpomp



Bericht door hymer66 »

Hallo,

misschien een domme vraag, maar ik stel hem toch :wtf: .
In onze vorige camper hadden wij een Surflo drukpomp. Op een gegeven moment sloeg deze aan zonder dat er door ons water werd verbruikt, bleek een koppeling te lekken.
Dus wij waren er heel snel bij.

Nu hebben wij in deze camper een dompelpomp.
Maar hoe merk je nu aan een dompelpomp dat er ergens een lek of kapotte koppeling zit. Zoals ik begrijp slaat de pomp alleen aan wanneer ik water nodig heb.
Alvast bedankt voor reacties :D

Groet Hymer66.
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dompelpomp



Bericht door Kroppie »

dat zal je niet aan de pomp merken , maar aan b.v een plas water op de vloer, of een mindere opbrengst uit de kraan, misschien ook te zien door de pomp te laten draaien(kraan open) en de kraan dichthouden met de hand, en dan de leidingen nalopen, lijkt mij de aangewezen manier..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Dompelpomp



Bericht door hymer66 »

Dus als ik het goed begrijp kan het bijvoorbeeld lekken in de dubbele bodem en dat je hier niets van merkt.
Wij hebben deze camper pas sinds kort dus of dat de druk uit de kraan minder is dan normaal :shock: .

Groet Hymer 66
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Dompelpomp



Bericht door 't Busje »

Met een dompelpomp heb je niet echt druk op de leiding, want hij begint pas te pompen op het moment dat je een kraan opent en door die open kraan valt de druk min of meer weg. Als je minder opbrengst hebt dan in je vorige camper, kan dat liggen aan de capaciteit van de dompelpomp. Die zijn er met een opbrengst van 10 tot 25 liter per minuut.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Dompelpomp



Bericht door hymer66 »

Nee, in de vorige hadden wij een Surflo drukpomp. Het verschil tussen deze 2 pompen merk ik wel.
Alleen weet ik niet of dat de druk die nu uit de kraan komt normaal is voor een dompelpomp.
Ik verwacht ook niet dat er een lek is, maar het is eigenlijk gewoon een vraag voor als ik dit ooit aan de hand mocht hebben, er dan ook snel bij ben.

Groet Hymer66
Groet Hymer66.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Dompelpomp



Bericht door 't Busje »

Een dompelpomp van 10 liter/minuut geeft een veel kleinere straal uit de kraan dan een van 25 liter/minuut. Verder hangt het ook nog af van de opvoerhoogte. De douche zal minder water geven dan de keukenkraan. Je kunt daarom in zijn algemeenheid niet zeggen wat de normale straal van een dompelpomp is. Kijk eens wat de capaciteit van je dompelpomp is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Dompelpomp



Bericht door DHM »

Ik zou zeggen pak je horloge en een maatemmer, meten is weten.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Dompelpomp



Bericht door Hermes »

Een dompelpomp bouwt ook druk op. Dus als je de kraan gebruikt komt er direct een straal water. Om nu zeker te weten dat het niet lekt kun je als je de kraan gebruikt hebt bijv. een tijdje erna de kraan opendraaien. Nu moet er nog druk op de leiding zitten en als dat zo is is er geen lek.
Wat je ook kunt proberen de spanning van de pomp halen. Dan de kraan open er moet dan nog water komen. Dit is als volgt te verklaren boven de pomp zit een klep als de pomp gebruikt wordt bouwt deze druk op. Als de kraan gesloten wordt stopt de pomp. Maar er blijft druk in de leidingen doordat de klep de opgebouwde druk tegenhoudt.
Laatst gewijzigd door Hermes op vr 01 dec 2017, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Dompelpomp



Bericht door 't Busje »

Dan moet er wel een terugslagklep in het systeem zitten, want anders loopt het water terug in de tank en is de druk weg.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51304
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Dompelpomp



Bericht door Kroppie »

heel simpel, met of zonder terugslagklep, kraan open, kraan met vinger dicht houden, en een helper de leidingen/koppelingen ff laten langslopen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dompelpomp



Bericht door isoplus »

Man, maak het niet zo ingewikkeld.
Indien er water naar de dubbele bodem loopt vind je het op de onderste bodem.
Dus tank vol maken, één kraan zover open zetten dat je pompje loopt.
Het spul een poosje laten lopen en goed in de bodem kijken met een lampje erbij en een spiegeltje op een steel.
Kijk ook even onder de kasten,laden eruit dan zie je gelijk
hoeveel troep de vorige eigenaar onder het kleed geveegd heeft.

Vertrouw je deze methode niet, dan zet je de pomp even op een separate 12 volt voeding bij de stekker.
De pomp loopt dan met de kranen dicht en bouwt voldoende druk op om lekken te zoeken.
De dompelpomp kan wel enige tijd(minuten) zonder waterafvoer lopen, heb je meer tijd nodig laat je even een kraan open opdat de pomp het water even kwijt kan en dan begin je opnieuw.
Nou succes, over het algemeen zijn de lekken eerder in de afvoer en onder de douchebak, dus even prikken of er ergens in de bovenste bodem zacht hout zit.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8474
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Dompelpomp



Bericht door EasyBee »

En als je toch al kijkt of het lekt, kijk dan ook even gewoon onder de wagen zelf. Voor het zelfde geld lekt het ergens waar het niet in de kastjes of in de dubbele bodem terecht komt, maar gewoon direct onder de wagen.

Hadden wij een keer aan het begin van het seizoen. Tank vol, stroom er op, kraan open, pomp loopt. Niks dan wat gegorgel en gepruttel. Oh zit ergens een luchtbel in de leiding. Duurt wat langer. Na een paar minuten en wat gevloek, hoor je het onder de wagen spetteren. Buiten kijken, waar dat is. Naar binnen en toch maar de vorstbeveiliging ingedrukt zodat de boiler weer vol kan lopen en het water gewoon uit de kraan kan stromen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hymer66
Berichten: 182
Lid geworden op: wo 25 okt 2017, 17:01

Re: Dompelpomp



Bericht door hymer66 »

Hallo,

ik heb een verbindingsstekkertje aan de dompelpomp zitten en deze los gehaald. (Nu dat het gaat vriezen, en de leidingen leeg geblazen.)
Mag dit ook :wtf: of is het beter om de zekering eruit te halen.
Ik heb de kranen op de middenstand open staan.
Groet Hymer66.
isoplus
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Dompelpomp



Bericht door isoplus »

Stekker los is prima, de pomp kan dan niet starten.
Als het hard gaat vriezen de pomp even scheef houden en schudden dan loopt het water eruit.
De pomp bereik je door het deksel van de watertank te verwijderen, tegen de klok in draaien.
Plaats reactie