Twee accu's

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Twee accu's



Bericht door Lex »

Tijdens onze afgelopen trip in Frankrijk is er EEN van de Twee huishoud accu's overleden.
En dat gebeurde (natuurlijk al) op de eerste week. Ik heb ter plaatse een nieuwe accu aangeschaft.
De defecte accu heb ik vervangen door de nieuwe.

Aangezien ik niet goed kon vaststellen WELKE van de twee accu's was overleden heb ik de rest van onze reis (7 weken)met alleen de nieuwe accu aangesloten gewerkt
Thuis gekomen de volgende vraag.
Een, van de twee (oude)accu's geeft aan, na dat die is opgeladen. een voltage van 12,6 volt na een dag stil te hebben gestaan.

De nieuwe accu geeft aan na dat die is opgeladen, een voltage van 12,95 ook na een dag stil te hebben gestaan.
De oude accu is 3 jaar oud. EXIDE 80 Ah 900Wh
De nieuwe 3 maanden. Bosch 90 Ah 800Wh


Moet ik een nieuwe Bosch accu kopen zodat de waarde precies gelijk zijn?
of kan ik beide accu's weer met elkaar verbinden zonder dat er problemen ontstaan
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Twee accu's



Bericht door myway »

Beter is om twee gelijke accu’s te plaatsen.
Nou is drie jaar niet heel oud voor een accu, vraag is dus hoe komt het dat er al een accu is overleden.
Zijn de accu’s mishandelt of is de zaak niet goed aangesloten.
Ik zie regelmatig dat het daar mis gaat.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Twee accu's



Bericht door PaulBng »

Indien twee volledig volgeladen accu's een verschillend voltage geven, moet je ze dus niet aan elkaar knopen. Dan gaat de ene accu de andere opladen wat alleen maar resulteert in verlies..
Twee accu's met dezelfde specs uit hetzelfde "bad"....
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Re: Twee accu's



Bericht door Lex »

Heren, bedankt.
Dat had ik ook gedacht maar ik wilde ook weten hoe men daar over dacht.
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Twee accu's



Bericht door jielus »

Misschien mosterd na de maaltijd maar waarom heb je niet meteen een grote gekocht?
Dat is en blijft het beste.
Voor ons, wij zijn ongeveer zes maanden per jaar onderweg, is het afschrijven van een accu heel gewoon. Wij schrijven hem in drie jaar af, ik koop een nieuwe en de oude gaat weg, via marktplaats.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Twee accu's



Bericht door Arie55 »

Gedachten kronkel; hoe is de conditie van de start accu? Als die op zijn laatste pootjes loopt, zou je die nieuwe hier kunnen plaatsen en als HH-accu iets "mooi's" kunnen aanschaffen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Re: Twee accu's



Bericht door Lex »

Goed idee Arie, :thumbup: Was daar zelf nog niet opgekomen. :bang:
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
Gebruikersavatar
Lex
Berichten: 758
Lid geworden op: vr 05 sep 2003, 23:18
Locatie: Koewacht

Re: Twee accu's



Bericht door Lex »

Ik zal de maten van beide accu's eens vergelijken.
Het zou zo maar kunnen dat de omwisseling past
De start accu is tenslotte ook al 3 jaar oud.
Carado T 135 TomTomJacq Go 940 Live Europe 920_5241
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Twee accu's



Bericht door de Jonckheer »

Er is geen goede reden waarom je niet 2 kleinere i.p.v. 1 grote accu kunt gebruiken. Niet iedereen kan een grote plaatsen maar wellicht wel 2 kleine. Een accu is niet één geheel maar bestaat inwendig uit 6 cellen die met strips elektrisch gekoppeld zijn. Door 2 gelijke accu's met voldoende dikke kabels te koppelen doe je eigenlijk hetzelfde. Dat gaat natuurlijk altijd wel goed, immers elke vrachtwagen en bus hebben een 24 volt systeem dus altijd 2 accu's in serie. Er bestaan schepen met 48 volt systeem dus die hebben er 4 in serie. In mijn bus staan 6 x 230 Ah accu's die in serie en parallel gekoppeld zijn tot een accubank van 690 Ah bij 24 volt. Dat blijft keurig heel terwijl ze allemaal wel allemaal van hetzelfde type zijn maar er oorspronkelijk 4 stonden en na een half jaar er 2 bijkwamen, wat door de leverancier niet als een probleem werd gezien. Dus zo vreselijk kritisch is dat nou ook weer niet.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Twee accu's



Bericht door Atoz »

@Nico
Ik ben er zeker van dat jouw uitleg voor 100% juist is, alleen lijkt dit Camperforum soms meer op een Angstforum.
Waar je alleen nog maar bang mag zijn om wat dan ook, hoe dan ook te doen.
Doen dus!
Gegroet
Guido
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Twee accu's



Bericht door Joske »

On4bgc schreef:@Nico..... alleen lijkt dit Camperforum soms meer op een Angstforum... Gegroet Guido
Bij mij: 5 jaar geleden een HH-accu vervangen. 4 jaar geleden een zelfde HHaccu parallel er bij gezet. Dagelijks gebruik. Geen probleem.
Misschien niet 100%, maar is iets minder dan fout??
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Twee accu's



Bericht door Kroppie »

het is geen kwestie van bang maken, het is een kwestie van goed beginnen.
bij meerdere batterijen parallel is het van belang voor een lange levensduur dat het onderlinge verschil zo klein mogelijk is, hoe groter een verschil tussen de div accu,s hoe korter de levensduur , dus wil men een zo lang mogelijke levensduur dan begin je het best zo goed mogelijk, neem je genoegen met een kortere levens duur wel dan sla je goede goedbedoelde raad in de wind, het werkt evengoed prima alleen wat korter .
mijn 2 230Ah accu,s optimaal parallel(manier en kabeldikte) hebben het 12 jaar volgehouden.
net wat men wil, ieder zijn manier.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Twee accu's



Bericht door PaulBng »

Ik zit met een soortgelijk probleem.
Huidige accu, 90Ah, is te klein.
Een 200-230Ah accu is 52cm lang, die kan ik net niet kwijt onder de bank. Een steun van de gordelbok zit in de weg. Heel mss wanneer ik een deel van de bekleding weghaal, of hem wat hoger plaats.

2 100Ah accu's past net. Die zijn samen vierkant. Die kan ik dus gaan aanschaffen.
Maar ik heb nu twee accu's.
Een van 90Ah.
Een van 100Ah. Wat ouder.

Ik zit er dus aan te denken deze twee erin te zetten en dan maar zien hoelang het goed gaat...
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Twee accu's



Bericht door jansloos »

Paul,

Je kunt ook de " oude" accu,s gewoon laden dmv een Cirix, of een wat zwaarder relais geschakeld door de D+.

Deze "oude" / reserve accu,s kun je dan bijschakelen met gewoon een omschakelaar, of om onderbrekingen in de spanning te voorkomen een "na -lopende" schakelaar.
Die verbindt eerst de twee accu,s parallel, en schakelt kort daarna de lege accu af.

Ik zie net dat je eigenlijk een ruimtegebrek hebt?
En dat met je nieuwe grote camper.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Plaats reactie