Fietsendrager

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Dookie
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 15:27

Fietsendrager



Bericht door Dookie »

Hoi iedereen,

Wij zijn nu al een tijdje in bezit van een nieuwe campervan namelijk een font vendome autodamp gebaseerd op een renault traffic.

Echter zijn we nu op zoek naar een fietsendrager en zitten we te twijfelen.

Een fiamma fietsendrager die je op koffer plaatst. Ik kan dit waarschijnlijk zelf. Instructie filmpje zag er niet te moeilijk uit. Kost ook niet zoveel.

Een thule fietsendrager die je op de trekhaak zet. Nadeel hier is dat ik nog geen trekhaak heb en de totale kostprijs hoog ligt.

Echter voor mij is veiligheid het belangrijkste. Wil geen vliegende fietsen tijdens het rijden.

Het zou voor 3 fietsen zijn.

Tevens nog een klein vraagje erbij. Wij hebben ook een bustent gekocht. Echter hangen wij deze nu vast met een magneet strip en deze blijft toch niet zo goed vastzitten als gehoopt.

Wat is het beste alternatief. Zuignappen of toch gaan voor een multirail. Multirail lijkt me het handigste maar dan moeten ze boren in de wagen en ik heb schrik dat dit voor problemen gaat zorgen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fietsendrager



Bericht door Kroppie »

dat boren geeft geen problemen , hooguit het niet goed behandelen NA het boren, dus goed tegen roest beschermen ,en ZEER goed afdichten, dan geeft dat boren geen problemen .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Fietsendrager



Bericht door myway »

Een Fiamma fietsendrager op koffer??????
Om welke drager gaat het?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Fietsendrager



Bericht door gjvonk »

Bedoelt de TS met 'op koffer' misschien de achterklep?

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Fietsendrager



Bericht door Huub56 »

Koffer is in het Duits de opbouw dus de camper :-B
Dookie
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 15:27

Re: Fietsendrager



Bericht door Dookie »

het gaat om dit https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-ca ... tsendrager&" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit lijkt me een goedkope en goede oplossing. Ik kan dit zelf plaatsen en uitbreiden naar 3 fietsen zodra ons zoontje wat ouder is.

Bij thule zit je onmiddellijk duurder met de trekhaak en dan nog de fietsendrager zelf.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Fietsendrager



Bericht door EasyBee »

Houd je wel rekening met de extra last op de achteras en de totale technisch toegestane maximum massa? Als je er 3 fietsen ophangt, ook al is het straks in eerste instantie een klein fietsje, het is best veel gewicht aan de achterdeuren van je bus.

We hebben dit jaar een flinke uitwijk beweging moeten maken voor een fietsendrager van de camper voor ons. Gelukkig houden we altijd behoorlijk afstand tot voorgangers. Die fietsendrager kwam er wel spontaan vanaf ergens op de autoroute A7 naar het zuiden. Ze hadden het in eerste instantie niet eens door. Reden nog zeker 4 km door voor ze stopten na signalen van andere weggebruikers. En ja, het was ook een buscamper met een rek aan de achterklep, een T4.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Fietsendrager



Bericht door staal571 »

Dookie schreef: Wat is het beste alternatief. Zuignappen of toch gaan voor een multirail. Multirail lijkt me het handigste maar dan moeten ze boren in de wagen en ik heb schrik dat dit voor problemen gaat zorgen.
Wat zou je denken van lijmen/kitten van de multirail als het alleen voor de tent is ?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fietsendrager



Bericht door Bas vd laar »

Sterkere magneten kopen
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Fietsendrager



Bericht door Marius HRL »

Onze Omnistor 5002-luifel zit op twee aluminium platen, die uitsluitend met MS-Polymeer vastgekit zijn op de zijkant van het verhoogde dak van onze buscamper. Muurvast!

Groeten,
Marius HRL
Laatst gewijzigd door Marius HRL op ma 18 dec 2017, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Dookie
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 15:27

Re: Fietsendrager



Bericht door Dookie »

Trekhaak is dus niet mogelijk. De plaatsen om deze te bevestigen zijn geblokkeerd door men watertank en diesel verwarming.


Enige optie die nu overblijft is een fiamma fietsendrager aan men kofferklep vast te maken.
Dookie
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 14 jun 2015, 15:27

Re: Fietsendrager



Bericht door Dookie »

Kan iemand mij advies geven welke bevestiging ik moet kopen voor mijn bustent.

Bij mijn garage raden ze een Thule Universal Tent Fixation Kit aan maar ze zijn niet zeker als dit past.


Onze bustent is een Bardani Mundo.

Via google vind ik ook dit https://www.reimo.com/nl/90184-multi_ra ... s_schwarz/

Nu weet ik niet echt wat te doen. Dus enig advies is altijd welkom.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Fietsendrager



Bericht door Marius HRL »

Als ik het goed begrijp, wordt er nauwelijks kracht uitgeoefend op die rail, waarin 'de koppel-flap' van die bustent wordt geschoven.
Indien dat zo is, volstaat het opplakken van een tentrail met een MS-Polymeer-kit.
Voorbeeld: https://zeildoekshop.nl/17-aluminium-profiel
Let wel op de diameter van de in te schuiven pees!

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Plaats reactie