Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Mijn Ducato regenereert om de 300 a 400km.
Verbruik zie ik omhoog gaan op de boord computer.
Wit grijze rookpluim komt er dan uit de uitlaat.
Dit is serieus zichtbaar.
Zal er niet graag achter rijden..
DP sensor is 2 jaar geleden vernieuwd.
Mag toch aannemen dat deze goed zal zijn..
Ben wel benieuwd wat nou de juiste interval moet zijn voor regenereren.
Zal ook van de leeftijd van de bus afhangen gezien een roetfilter toch ook minder zal worden.
Zijn ook bedrijven die de roetfilter schoonspoelen...
Verbruik zie ik omhoog gaan op de boord computer.
Wit grijze rookpluim komt er dan uit de uitlaat.
Dit is serieus zichtbaar.
Zal er niet graag achter rijden..
DP sensor is 2 jaar geleden vernieuwd.
Mag toch aannemen dat deze goed zal zijn..
Ben wel benieuwd wat nou de juiste interval moet zijn voor regenereren.
Zal ook van de leeftijd van de bus afhangen gezien een roetfilter toch ook minder zal worden.
Zijn ook bedrijven die de roetfilter schoonspoelen...
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Als je mijn bericht goed leest staat er wat je moet (laten) doen.
Gokken en onderdelen wisselen of reinigen en dan maar aannemen dat ze goed zijn is het slechtste en duurste wat je kan doen.
Meten is weten.
btw, ik zie nooit wanneer mijn auto's regenereren, ze doen gewoon wat ze moeten doen.............. stationair merk ik het aan het minimaal verhoogde toerental.
Gokken en onderdelen wisselen of reinigen en dan maar aannemen dat ze goed zijn is het slechtste en duurste wat je kan doen.
Meten is weten.
btw, ik zie nooit wanneer mijn auto's regenereren, ze doen gewoon wat ze moeten doen.............. stationair merk ik het aan het minimaal verhoogde toerental.
Groeten Peter
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Gokken doe ik misschien wel om een oorzaak te vinden maar onderdelen uitwisselen inderdaad niet.
Als ik niet weet wat de oorzaak is heeft dat geen zin.
Geef alleen aan wat er gebeurd is aan de auto.
Vorig jaar juli zijn de verstuivers gecontroleerd.
Was er 1 slecht. Hier een nieuwe voor in geplaatst.
Ik kan alles wel uit lezen maar dan nog moet je kennis van zaken hebben lijkt me.
Zit me ook af te vragen of ik naar een specialist moet gaan.
Denk dat die lui alleen maar met problemen worden opgezadeld en daardoor goede kennis hebben?
https://www.dieselcenternoord.nl/
Als ik niet weet wat de oorzaak is heeft dat geen zin.
Geef alleen aan wat er gebeurd is aan de auto.
Vorig jaar juli zijn de verstuivers gecontroleerd.
Was er 1 slecht. Hier een nieuwe voor in geplaatst.
Ik kan alles wel uit lezen maar dan nog moet je kennis van zaken hebben lijkt me.
Zit me ook af te vragen of ik naar een specialist moet gaan.
Denk dat die lui alleen maar met problemen worden opgezadeld en daardoor goede kennis hebben?
https://www.dieselcenternoord.nl/
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Een specialist bij voorkeur met veel ervaring in Iveco/Fiat en goede uitlees apparatuur moet jou kunnen helpen.
Je zal de eerste niet zijn die zich blind staart op de nieuwe onderdelen die goed moeten zijn.
2 jaar later, nieuwe problemen of oude problemen komen terug.
Begin bij het begin en neem niets aan...............
Je zal de eerste niet zijn die zich blind staart op de nieuwe onderdelen die goed moeten zijn.
2 jaar later, nieuwe problemen of oude problemen komen terug.
Begin bij het begin en neem niets aan...............
Groeten Peter
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
De eerste denk fout maak je misschien wel bij het regenereren.
Je ziet verhoogd verbruik en witte rook dus je denkt dat de motor regenereert?
Dat is een aanname die je niet moet doen, er zijn meer redenen te bedenken waarom een motor meer of teveel inspuit.
Misschien slaat je temperatuursensor op hol en denkt de ECU dat het -250 graden is, een LMM die verkeerde waarden doorgeeft etc etc
Als je zelf MES hebt kun je dat makkelijk controleren, kijk naar de waarden als je die witte rook en verhoogd verbruik waarneemt en vergelijk die met waarden als je dat niet ziet.
Anders, laat een log maken van een lange rit en laat die data analyseren door iemand die er verstand maar ook de juiste gegevens heeft.
Je ziet verhoogd verbruik en witte rook dus je denkt dat de motor regenereert?
Dat is een aanname die je niet moet doen, er zijn meer redenen te bedenken waarom een motor meer of teveel inspuit.
Misschien slaat je temperatuursensor op hol en denkt de ECU dat het -250 graden is, een LMM die verkeerde waarden doorgeeft etc etc
Als je zelf MES hebt kun je dat makkelijk controleren, kijk naar de waarden als je die witte rook en verhoogd verbruik waarneemt en vergelijk die met waarden als je dat niet ziet.
Anders, laat een log maken van een lange rit en laat die data analyseren door iemand die er verstand maar ook de juiste gegevens heeft.
Groeten Peter
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Inderdaad daar heb je gelijk in.
Ik ga ervan uit dat hij regenereert...
Maar zijn die meetgegevens ook terug te lezen in de computer van de bus?
Of moet je inderdaad een logger plaatsen..
Ik ga ervan uit dat hij regenereert...
Maar zijn die meetgegevens ook terug te lezen in de computer van de bus?
Of moet je inderdaad een logger plaatsen..
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Je kan een aantal waarden nu al terug vinden, bv km stand laatste regeneratie en gemiddelde uitlaat temperatuur over de laatste 5 of 10 regeneraties en dus ook de gemiddelde km tussen de laatste 5 of 10 regeneraties. Zo kom ik ook aan mijn 1750 km voor de Ducato.
Vervolgens kan je gaan rijden en live data bekijken.
Als ie witte rook geeft, zou je de hoeveelheid van inspuiting kunnen uitlezen of de correctie waarde per injector,
luchthoeveelheid, temperatuur lucht-brandstof-koelwater , rail druk etc etc
Als de HPV klep blijft hangen bouwt de brandstofrail een te hoge druk op, resultaat is meer brandstof in de cilinder in dezelfde tijd dat de injector open is. Het zijn maar een aantal dingen...................
Vervolgens kan je gaan rijden en live data bekijken.
Als ie witte rook geeft, zou je de hoeveelheid van inspuiting kunnen uitlezen of de correctie waarde per injector,
luchthoeveelheid, temperatuur lucht-brandstof-koelwater , rail druk etc etc
Als de HPV klep blijft hangen bouwt de brandstofrail een te hoge druk op, resultaat is meer brandstof in de cilinder in dezelfde tijd dat de injector open is. Het zijn maar een aantal dingen...................
Groeten Peter
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Hier dan een update..
Bus is 2 weken geleden naar de garage geweest.
Aan het einde van de dag kreeg ik een telefoontje dat men het probleem had gevonden.
Wat blijkt? ....
In 2017 is de bus bij de garage geweest voor een defecte drukverschilsensor over de roetfilter.
Deze is toen vervangen voor een gemodificeerde versie ivm het vochtig worden van de sensor door condens.
Nu blijkt dat er toen een verkeerde sensor in is gezet die dus het probleem geeft dat de bus heel veel regenereert.
Bij regenereren komt er sowieso diesel bij de olie maar in mijn geval dus er veel.
Er schijnen 2 type sensoren te zijn en dus bij mij per ongeluk de verkeerde geplaatst.
Nu is dit aangepast en ook software is aangepast.
Helaas was de EGR klep door het software aanpassing weer aangegaan.
Deze is gisteren weer uit geprogrammeerd.
Ik hoop dat het probleem hiermee dan dus is opgelost.
Bus is 2 weken geleden naar de garage geweest.
Aan het einde van de dag kreeg ik een telefoontje dat men het probleem had gevonden.
Wat blijkt? ....
In 2017 is de bus bij de garage geweest voor een defecte drukverschilsensor over de roetfilter.
Deze is toen vervangen voor een gemodificeerde versie ivm het vochtig worden van de sensor door condens.
Nu blijkt dat er toen een verkeerde sensor in is gezet die dus het probleem geeft dat de bus heel veel regenereert.
Bij regenereren komt er sowieso diesel bij de olie maar in mijn geval dus er veel.
Er schijnen 2 type sensoren te zijn en dus bij mij per ongeluk de verkeerde geplaatst.
Nu is dit aangepast en ook software is aangepast.
Helaas was de EGR klep door het software aanpassing weer aangegaan.
Deze is gisteren weer uit geprogrammeerd.
Ik hoop dat het probleem hiermee dan dus is opgelost.
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Kans is groot dat het is opgelost, mooi!!!
En inderdaad zoals al eerder zei,
DiffRental schreef: ↑zo 24 nov 2019, 12:20Je zal de eerste niet zijn die zich blind staart op de nieuwe onderdelen die goed moeten zijn.
Groeten Peter
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
de enige zekerheid die je bij nieuw hebt is dat het nieuw is, meer niet.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Inderdaad. Tja men zal het niet met opzet doen.
Helaas heeft het voor aardig wat ongemak gezorgd.
Maar ga ervan uit dat probleem uit de wereld is.
Helaas heeft het voor aardig wat ongemak gezorgd.
Maar ga ervan uit dat probleem uit de wereld is.
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Waarom dan toch nog de EGR klep uitschrijven ? Ik bedoel dit als info voor mij en niet als kritiek
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- DiffRental
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Die vraag kwam bij mij ook als eerste op.
Om geen discussie over wel of geen EGR te ontketenen toch maar niet naar de bekende weg gevraagd.
Om geen discussie over wel of geen EGR te ontketenen toch maar niet naar de bekende weg gevraagd.
Groeten Peter
Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)
Ik had in zomer 2017 al last van af en toe roken.
Daar is alles mee begonnen.
Toen waarschijnlijk de DP sensor die toen problemen gaf.
Ik irriteerde mij nogal aan het klep motortje die de egr aanstuurt.
In de cabine hoor ik hem constant regelen. ( kolere herrie )
Dit was mede de reden dat ik hem uit heb laten zetten.
En als je er over nadenkt dat er uitlaatgassen en dus ook roet weer wordt teruggehaald naar de inlaat?
Dat kan toch niet goed zijn voor de motor...
Ok de NOX wordt lager dus milieu technisch zal het mooi zijn.
Maar goed, ik ben van dat lawaai af. EGR uitzetten koste € 100 ofzo.
Nieuwe klepmotor die waarschijnlijk weer lawaai gaat maken waarschijnlijk veel duurder.
Ergens vorig jaar het gasklephuis los gemaakt voor controle op de corrosie waar hier op het forum over gesproken werd.
Man toen zag ik wat voor roetlaag er op de buizen van de aanzuig zit...
Dit zal allemaal toch komen door recirculatie van de uitlaatgassen.
Maar goed..dit is de keuze die ik heb gemaakt.
We zullen zien hoelang hij nog uit kan blijven met de nieuw te komen apk regels..
Daar is alles mee begonnen.
Toen waarschijnlijk de DP sensor die toen problemen gaf.
Ik irriteerde mij nogal aan het klep motortje die de egr aanstuurt.
In de cabine hoor ik hem constant regelen. ( kolere herrie )
Dit was mede de reden dat ik hem uit heb laten zetten.
En als je er over nadenkt dat er uitlaatgassen en dus ook roet weer wordt teruggehaald naar de inlaat?
Dat kan toch niet goed zijn voor de motor...
Ok de NOX wordt lager dus milieu technisch zal het mooi zijn.
Maar goed, ik ben van dat lawaai af. EGR uitzetten koste € 100 ofzo.
Nieuwe klepmotor die waarschijnlijk weer lawaai gaat maken waarschijnlijk veel duurder.
Ergens vorig jaar het gasklephuis los gemaakt voor controle op de corrosie waar hier op het forum over gesproken werd.
Man toen zag ik wat voor roetlaag er op de buizen van de aanzuig zit...
Dit zal allemaal toch komen door recirculatie van de uitlaatgassen.
Maar goed..dit is de keuze die ik heb gemaakt.
We zullen zien hoelang hij nog uit kan blijven met de nieuw te komen apk regels..