Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door Appiecamp »

Haha inderdaad.
Maar ik weet het ff niet.
Ga meer eens in overleg met ESA Groningen kijken wat zij ervan zeggen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door gsm »

Hou ons op de hoogte van het advies en helemaal wat je gaat doen :thumbup:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door Appiecamp »

Doe ik. :thumbup:
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door vmax »

egr moet je ook niet volledig uitschrijven maar voor 85/90% dan blijft het roetfilter nog gewoon regeneren

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door Appiecamp »

Maar regenereren doet hij nog wel.
WestfaliaCalifornia
Berichten: 109
Lid geworden op: wo 24 apr 2019, 18:23

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door WestfaliaCalifornia »

Ik had ook de 2.3 130 pk 2012. Had een mechanisch aangestuurde egr. Ofwel middels een magneetklep die de vacuum aanstuurt richting egr. Magneetklep is dat zwarte "tonnetje" met 2 draadjes er aan en 2 vacuumslangetjes. De EGR ratelde enorm. Heb de egr afgedopt en de stekker losgenomen. Ratelen weg echter foutcode. Toen stekker weer gemonteerd en 1 slang losgenomen en boutje 10 er in. Ratelen weg en liep veel beter. Voelde als 10-15 pk meer. Als de motor warm werd alleen soms even een wat onstabiel stationair toerental. Overigens kan de magneetklep ook behoorlijk ratelen.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door gsm »

Appiecamp, hoe is het afgelopen ? Is er al een oplossing en heeft ESA Groningen nog wat opgeleverd ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door Appiecamp »

Ben er nog niet mee bezig geweest.
Als ik wat weet kom ik dat hier melden.
:wink:

Heb jij ook nog last van olie niveau wat stijgt?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door gsm »

Nee nu niet want hij staat in de winterstalling :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door Appiecamp »

Haha.
Hier staat hij sinds terugkomst uit Hongarije op de oprit.
Verder nog niks ondernomen.
Druk gehad met andere dingen...
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door Appiecamp »

Net weer even een olie meting gedaan.
Gezien mijn oprit schuin afloopt de bus op de oprijbokken gezet.
Niveau zit ruim 1 cm boven het hoogste niveau.
Dus op een rit van 1400km 1cm gestegen.
Dat is erg veel naar mijn idee.
Nu de oorzaak achterhalen..

Veel verbruik heb ik toch ook niet.
Op 2800km meest snelweg rijdend rond de 110km/u gemiddeld heb ik bijna 1 op 11,8 gereden.
Denk wel dat hij vaak genereerd. Denk tussen de 300 en 400 km.
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door erichendri »

Egr heeft niks met genereren te maken.
Werkt alleen bij deellast, voegt wat uitlaatgassen toe waardoor de verbrandings temperatuur lager wordt en daardoor de uitlaatgassen wat minder schadelijk zijn voor ons en het milieu.
Bij volgas werkt de egr niet en blijft dichtstaan want je wilt het volle vermogen.
Een van de oorzaken van een stijgend oliepeil is het genereren.
Er wordt dan meer brandstof ingespoten.
Staat mij bij dat dit genereren elke 2000 km gebeurt.
Vaak bij constante snelheid op de snelweg, mag niet onderbroken worden want dan start hij hem later weer opnieuw op.
Je merkdealer kan dit proces ook met zijn testkast opstarten
in zijn werplaats.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op zo 24 nov 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Met je rubber door de blubber.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door gsm »

Om de 2000km regenereren is wel erg groot verschil, normaal gebeurd dat om de 600-800km
En met MES en de juiste interface kan je zelf handmatig regenereren.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato 2.3 EGR klep afdoppen (2010)



Bericht door DiffRental »

Mijn personenwagen (euro 5b) doet een gemiddelde van 500 - 600 km een regeneratie.
Mij Ducato (euro 5b) heeft een gemiddelde van 1750 km.

Als je MES hebt kan je het uitlezen.

In de software zitten modellen die met verschillende factoren rekening houden.
Ben niet op de hoogte hoe Fiat dit doet maar waarschijnlijk kijkt de ecu naar de DP sensor in de uitlaat en naar de verstreken tijd. (wellicht gebruiken ze nog meer parameters)
Er zal een toerental en last zijn waarbij het roetfilter "passief" roet afbrandt, waarschijnlijk tussen 2000 en 2500 rpm met redelijke belasting op de motor. In die omstandigheden zal het roetfilter warm genoeg worden om roet te verbranden.
Rij je niet in die omstandigheden of is je motor niet in orde dan zal je filter verstoppen en zal dit door de DP sensor geregistreerd worden waardoor het inspuitsysteem meer brandstof injecteert en het roetfilter ook schoon brandt, dit noem je "actief" regeneren.

Als je Ducato op lange ritten een gemiddelde van 400 km regenereert dan heb je een motor/sensor probleem.
Misschien eens met MES een log proberen te maken zodat je een beetje kan zien wat en wanneer de motor doet.

EGR doet wel degelijk iets met regeneratie, blijft de klep openstaan dan zal de verbranding kouder worden waardoor het roetfilter minder passief zal afbranden. Zou je de EGR afdoppen dan zal dat juist ten goede komen van de hogere temperaturen.

<edit> Als je toch gaat uitlezen kijk dan ook eens naar de temperaturen van de uitlaat tijdens regenereren, dit zal tussen de 500 en 600 graden zijn.
Groeten Peter
Plaats reactie