Automatisch waterpas systeem
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15364
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Automatisch waterpas systeem
Ja, het kan wel met luchtvering. Ik heb het ook gehad.P_K schreef:Waarom maken jullie dan zowel gebruik van de hydraulische poten alsook de luchtvering? Je kunt toch ook met enkel luchtvering volstaan?
Of werkt dit toch net niet goed?
Maar,
Het is gelimiteerd aan de kwaliteit van de compressor en op de compressor moet beslist een afblaasventiel zitten. Die zijn er, maar zijn ook duur.
Bij het gebruik van een ketel, zal iedere balg een eigen elektrische afsluiter nodig hebben.
Dus doe je dit, dan iedere balg die opgepompt wordt, moet tijdens het omhoog knopje de compressor draaien en druk leveren. Na het oppompen, slaat de compressor dus af en maat de leiding voor het ventiel leeg. (populair gezegd) hierdoor werkt het ventiel beter en heeft dan minder last van lekkage.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Automatisch waterpas systeem
Zoals ik eerder schreef breng ik met de luchtvering eerst waterpas. Dan zakt de luchtbalg op het hoogste punt geheel in. Daarna beginnen de andere balgen te vullen tot waterpas. Dan zet ik de poten. De poten houden de wagen stabieler. Dus dan geen geschommel wat op de luchtveren alleen wel mogelijk is.
Hoop zo duidelijk omschreven.
Hoop zo duidelijk omschreven.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Re: Automatisch waterpas systeem
Waarom heb ik dat weer niet eerder gezien!!
Inderdaad een werkdag montage is mogelijk. Waarschijnlijk voor de achterkant ,afhankelijk van chassis, steunplaten maken.
Zou het kopen als ik nu in de markt zou zijn!!
Inderdaad een werkdag montage is mogelijk. Waarschijnlijk voor de achterkant ,afhankelijk van chassis, steunplaten maken.
Zou het kopen als ik nu in de markt zou zijn!!
Re: Automatisch waterpas systeem
Er is wel een verschil, je bedient hier zelf de cilinders en bij E&P werkt het automatisch.
Re: Automatisch waterpas systeem
Nee Cor. Ik druk alleen eerst op waterpas op de luchtvering toetsenbord.
Wanneer klaar druk ik op E&P toetsenbord poten naar beneden knop.
Alles gaat automatisch.
E &P heeft ook de mogelijkheid om via hun software de luchtvering helemaal leeg te laten lopen en dan pas gaan de poten uit. Is bij mij uitgeschakeld omdat het me te lang duurt voordat de luchtvering weer op rijhoogte is.
Wanneer klaar druk ik op E&P toetsenbord poten naar beneden knop.
Alles gaat automatisch.
E &P heeft ook de mogelijkheid om via hun software de luchtvering helemaal leeg te laten lopen en dan pas gaan de poten uit. Is bij mij uitgeschakeld omdat het me te lang duurt voordat de luchtvering weer op rijhoogte is.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
- Willem 310
- Berichten: 239
- Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59
Re: Automatisch waterpas systeem
hier nog een systeem, zag het op een beurs en leek technisch zeer goed in mijn ogen, pomp die 1 kant opdraait, dubbele ventielen ( op/neer) per poot, indicatie als er een poot niet is ingetrokken of spontaan zakt, Bosch pomp, standaard een handpompje bij stroomuitval, etc.
En nee, ik heb geen belangen in de firma.
Link: http://lautustrading.com/NL/Products/Am ... oHome.html
willem
En nee, ik heb geen belangen in de firma.
Link: http://lautustrading.com/NL/Products/Am ... oHome.html
willem
- Maranopreis
- Berichten: 1687
- Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
- Locatie: Rheden
- Contacteer:
Re: Automatisch waterpas systeem
Ik maak enkel gebruik van volledige luchtvering van VB, de zogenaamde 4 corner variant en zijn super tevreden. Niet alleen uitermate functioneel in verbeteren van het rijgedrag, maar ook diverse andere 1knops hulpstanden, zoals kantelen (voor volledige leegloop van vuilwatertank, achterzijde omlaag voor bv inladen zware zaken garage, achterzijde omhoog, voorzijde omlaag voor bv af-op rijden kade veerboot, off-road functie alles omhoog ivm zeer ongelijke rijweg, alles omlaag zgn instapfunctie, ook is individueel omhoog en omlaag mogelijk. Bovenal zit daar ook een autolevelfunctie, waarbij met een druk op de knop de wagen volledig waterpas wordt gezet. Deze werkt fantastisch, aankomen motor uit, druk op de knop en de compressor doet de rest. (Dus in tegenstelling tot een van de vorige plaatsers, de motor hoeft niet te draaien!)
Schommelen valt enorm mee, de luchtvering is best robuust bij stilstand. Evt kunnen we achter hulpstutten omlaag draaien, in de praktijk nog nooit gebruikt.
Systeem is niet goedkoop zo’n 7.000 euro afhankelijk van het onderstel. Wij hebben een Hymer B694SL
Schommelen valt enorm mee, de luchtvering is best robuust bij stilstand. Evt kunnen we achter hulpstutten omlaag draaien, in de praktijk nog nooit gebruikt.
Systeem is niet goedkoop zo’n 7.000 euro afhankelijk van het onderstel. Wij hebben een Hymer B694SL
Re: Automatisch waterpas systeem
Bedankt allen voor de vele reacties. Zo te zien zijn er stiekem toch aardig wat mensen met een automatisch leveling systeem.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een complete set op basis van luchtvering. Vooral omdat dit ook het gemak tijdens het rijden geeft.
Zijn er hier nog mensen met ervaring met volledige luchtvering voor + achterkant? Ik zie hierboven een (vrij forse) prijs van 7000€.
Is dit een normale prijs voor luchtvering voor + achter + automatisch levelen?
Mijn voorkeur gaat toch uit naar een complete set op basis van luchtvering. Vooral omdat dit ook het gemak tijdens het rijden geeft.
Zijn er hier nog mensen met ervaring met volledige luchtvering voor + achterkant? Ik zie hierboven een (vrij forse) prijs van 7000€.
Is dit een normale prijs voor luchtvering voor + achter + automatisch levelen?
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
- Locatie: Baarland
Re: Automatisch waterpas systeem
Als aanvulling.
Bij het E&P systeem hoeft de motor ook niet te draaien.
Contact aan is voldoende.
Een E&P systeem heeft ook een mogelijkheid voor handbediening.
Hans Geertse
Bij het E&P systeem hoeft de motor ook niet te draaien.
Contact aan is voldoende.
Een E&P systeem heeft ook een mogelijkheid voor handbediening.
Hans Geertse
Re: Automatisch waterpas systeem
De EP systemen worden aangestuurd door de D+ en werken, als ze volgens voorschrift zijn ingebouwd, alleen als: de motor draait, de handrem aangetrokken is en het systeem niet aan de “paal” hangt!
Groeten
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Fred
http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Re: Automatisch waterpas systeem
Ik begrijp er niks meer van. Dit is mijn handelen.
Ik stop de camper.
Ik draai het contact af.
Meestal trek ik de handrem aan. Niet altijd.
Ik druk op Auto Level op het VB toetsenbord.
Meestal, niet altijd stap ik uit.
Na ongeveer vijf minuten gaan de leds op het toetsenbord uit en staat de wagen waterpas als de hoogte verschil binnen de luchtvering mogelijkheid is.
Dan ga ik naar het E&P toetsenbord.
Druk op aan/uit knop
Druk op poten naar beneden.
Als de hydraulic is gestopt staan alle vier poten vast op de grond en zomogelijk binnen het systeem mogelijkheid nog steeds of nu waterpas.
Andersom
Ik zet contact aan en start motor.
Poten gaan in.
Ik neem handrem af.
Ik moet lang wachten of langzaam rijden tot vering op rijhoogte is.
Beter
Ik druk op aan/uit op E&P toetsenbord.
Ik druk op poten omhoog.
Poten gaan omhoog en ik wacht tot hydraulic stopt.
Ik zet contact aan en weer uit.
Ik zet handrem af en zonodig weer aan.
Ik druk op VB toetsenbord Auto Level.
Ik wacht een paar minuten en start motor.
Normaal wagen is op rijhoogte maar soms als de grondverschil was extreem krijg ik de pieper in het toetsenbord te horen en is het systeem nog bezig om op rijhoogte te komen.
Jammer maar waar. Het neemt soms wel vijf tot tien minuten .
Ik stop de camper.
Ik draai het contact af.
Meestal trek ik de handrem aan. Niet altijd.
Ik druk op Auto Level op het VB toetsenbord.
Meestal, niet altijd stap ik uit.
Na ongeveer vijf minuten gaan de leds op het toetsenbord uit en staat de wagen waterpas als de hoogte verschil binnen de luchtvering mogelijkheid is.
Dan ga ik naar het E&P toetsenbord.
Druk op aan/uit knop
Druk op poten naar beneden.
Als de hydraulic is gestopt staan alle vier poten vast op de grond en zomogelijk binnen het systeem mogelijkheid nog steeds of nu waterpas.
Andersom
Ik zet contact aan en start motor.
Poten gaan in.
Ik neem handrem af.
Ik moet lang wachten of langzaam rijden tot vering op rijhoogte is.
Beter
Ik druk op aan/uit op E&P toetsenbord.
Ik druk op poten omhoog.
Poten gaan omhoog en ik wacht tot hydraulic stopt.
Ik zet contact aan en weer uit.
Ik zet handrem af en zonodig weer aan.
Ik druk op VB toetsenbord Auto Level.
Ik wacht een paar minuten en start motor.
Normaal wagen is op rijhoogte maar soms als de grondverschil was extreem krijg ik de pieper in het toetsenbord te horen en is het systeem nog bezig om op rijhoogte te komen.
Jammer maar waar. Het neemt soms wel vijf tot tien minuten .
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
- Willem 310
- Berichten: 239
- Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59
Re: Automatisch waterpas systeem
Going,
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat het lang duurt voordat de luchtvering weer op rijhoogte is, dit is verklaarbaar doordat het luchtcompressortje de balgen weer moet oppompen.
Meestal worden in die systemen kleine en lichte compressors gebruikt die dan ook meestal ademnood hebben en flink moeten zwoegen om de balgen weer op niveau te krijgen.
In mijn ogen zou dit prima opgelost kunnen worden met een buffertankje van 5 of 10 liter lucht zodat de compressor de tank op druk houd en een paar pneumatische ventielen.
5 L lucht x zeg 6 bar is al 30L lucht.
Als je dan wil wegrijden en het commando rijhoogte geeft worden de balgen uit de buffertank gevoed en kun je in een paar seconden wegrijden, ook bij volledig lege luchtbalgen.
de compressor gaat dan weer de tank op druk brengen maar doet dit gewoon onder het rijden.
Willem
Wat ik uit je verhaal begrijp is dat het lang duurt voordat de luchtvering weer op rijhoogte is, dit is verklaarbaar doordat het luchtcompressortje de balgen weer moet oppompen.
Meestal worden in die systemen kleine en lichte compressors gebruikt die dan ook meestal ademnood hebben en flink moeten zwoegen om de balgen weer op niveau te krijgen.
In mijn ogen zou dit prima opgelost kunnen worden met een buffertankje van 5 of 10 liter lucht zodat de compressor de tank op druk houd en een paar pneumatische ventielen.
5 L lucht x zeg 6 bar is al 30L lucht.
Als je dan wil wegrijden en het commando rijhoogte geeft worden de balgen uit de buffertank gevoed en kun je in een paar seconden wegrijden, ook bij volledig lege luchtbalgen.
de compressor gaat dan weer de tank op druk brengen maar doet dit gewoon onder het rijden.
Willem
Re: Automatisch waterpas systeem
Bedankt Willem. Uw verhaal is duidelijk en zeker het overwegen waard.
Maar eerlijkheid gebied ook om toe te voegen dat we het nu zo gewend zijn. Tijdens het op rijhoogte brengen was ik meestal de voorramen en ruimen we nog wat op. Het rijklaar maken is dus niet het laatste voor het wegrijden wat we doen.
Maar eerlijkheid gebied ook om toe te voegen dat we het nu zo gewend zijn. Tijdens het op rijhoogte brengen was ik meestal de voorramen en ruimen we nog wat op. Het rijklaar maken is dus niet het laatste voor het wegrijden wat we doen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.