Dat bestrijd ik ook helemaal niet.EasyBee schreef:maar als een bocht ruimer is, kun je er wel harder in.
Schuin afslijten band rechtsvoor
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Dat is les één bij het uitlijnen. Ik zou een ander adres zoeken Ben. Die mensen kunnen dus niet uitlijnen.ducati 900 schreef:Speling op de stuurkogel rechts wil ook wel. Wordt vaak niet gecontroleerd bij het uitlijnen maar heeft wel degelijk invloed op de bandenslijtage.
Een onjuiste sporing, door wat voor oorzaak dan ook, verdeelt zich over beide voorwielen. Het is dus niet zo dat een speling op rechts ook voor slijtage op rechts zorgt maar over beide wielen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
- ducati 900
- Berichten: 7491
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Ja maar de praktijk is anders.
We krijgen hier heel vaak klanten met een uitgelijnde auto en snelle ongelijkmatige slijtage
aan de voorbanden en dan ga je kijken waar het in kan zitten en 10 tegen 1 dat er een of meer
stuurkogels met overmatige slijtage bij zit.
Ben.
We krijgen hier heel vaak klanten met een uitgelijnde auto en snelle ongelijkmatige slijtage
aan de voorbanden en dan ga je kijken waar het in kan zitten en 10 tegen 1 dat er een of meer
stuurkogels met overmatige slijtage bij zit.
Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
-
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Lagerspeling, stuurkogelspeling en fuseekogelspeling zijn controlepunten
voor de apk en voor het uitlijnen.
Uitlijnen doen veel bedrijven ff snel dus alleen de sporing.
Maar je hebt ook nog een wielvlucht en askanteling.
Deze 2 hebben invloed op de stand van de band in een bocht.
Maakt niet uit wat voor stuursysteem of aandrijving de auto heeft.
Daar bij gelijke bandenspanning het probleem aan 1 kant zit
moet je het daar in gaan zoeken.
Deze wielstanden zijn bijna altijd af te stellen.
Anders ff hier het uitlijnrapport plaatsen.
Eric
voor de apk en voor het uitlijnen.
Uitlijnen doen veel bedrijven ff snel dus alleen de sporing.
Maar je hebt ook nog een wielvlucht en askanteling.
Deze 2 hebben invloed op de stand van de band in een bocht.
Maakt niet uit wat voor stuursysteem of aandrijving de auto heeft.
Daar bij gelijke bandenspanning het probleem aan 1 kant zit
moet je het daar in gaan zoeken.
Deze wielstanden zijn bijna altijd af te stellen.
Anders ff hier het uitlijnrapport plaatsen.
Eric
Met je rubber door de blubber.
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Helaas, camber en caster zijn veelal niet te verstellen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
- seth_space
- Berichten: 8698
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Camber (wielvlucht) verstel je toch altijd bij uitlijnen (samen met sporing) ? Caster is meestal een vaste door fabriek bepaalde waarde inderdaad
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
-
- Berichten: 395
- Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 13:41
- Locatie: Ede
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
hoi allemaal
bij mij waren de banden aan vervanging toe door te weinig profiel meer alle banden waren gelijk matig afgesleten maar de rechtervoorband aan de buitenkant net iets meer
de banden boer zei dat dat komt door de rotondes er komt dan op de buiten kant van de rechter band net iets meer druk en slijt wat meer
kees
bij mij waren de banden aan vervanging toe door te weinig profiel meer alle banden waren gelijk matig afgesleten maar de rechtervoorband aan de buitenkant net iets meer
de banden boer zei dat dat komt door de rotondes er komt dan op de buiten kant van de rechter band net iets meer druk en slijt wat meer
kees
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Indien er slechte stuurkogels of iets degelijks wat speling heeft op zitten zou de slijtage dan niet eerder zichtbaar zijn ( na 2000 km) en niet na 60000 km.
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
waar gaat het over , zichtbare wat ongelijke slijtage na 60.000km , nou en .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Sporing kan altijd worden afgesteld. Vaak aan twee zijden en soms maar aan één kant. Het stuurwiel dient dan op de stuuras te worden rechtgezet.seth_space schreef:Camber (wielvlucht) verstel je toch altijd bij uitlijnen (samen met sporing) ?
Camber is niet altijd te verstellen en dan nog maar slechts enkele tientallen minuten maar zeker geen graden. Men zal daarvoor bij veerpoten iets aan de bovenkant moeten kunnen verstellen of aan de draagarmbevestigingen dmv excentrieken of vulplaten oid.
Caster is vaak helemaal niet te verstellen.
De ingesloten hoek (KPI + Camber) is vastgelegd in het fuseestuk en niet verstelbaar.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Deze Auto heeft toch een starre voor as met bladveren,waar bij je Enkel de sporing ,en wielvlucht kan verstellen en de fusees,zijn toch pennen met bronzen bussen waar je niets aan kan veranderen.???
Hans
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Hoe verstel je de wielvlucht bij een starre as?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Camber is wel degelijk te beinvloeden.
Veel gewichts verplaatsing naar voorwielen tijdens het remmen zal de camber toenemen, veel gewichts verplaatsing naar achteren tijdens accellereren wordt de camber waarde minder.
Hoe de camper beladen wordt heeft wel degelijk effect op de "camber change"
Veel gewichts verplaatsing naar voorwielen tijdens het remmen zal de camber toenemen, veel gewichts verplaatsing naar achteren tijdens accellereren wordt de camber waarde minder.
Hoe de camper beladen wordt heeft wel degelijk effect op de "camber change"
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
Re: Schuin afslijten band rechtsvoor
Dat wordt ook niet bestreden. Het gaat om het afstellen ervan, niet het beïnvloeden.Veebee schreef:Camber is wel degelijk te beinvloeden.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.