Schuin afslijten band rechtsvoor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

EasyBee schreef:maar als een bocht ruimer is, kun je er wel harder in.
Dat bestrijd ik ook helemaal niet.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

ducati 900 schreef:Speling op de stuurkogel rechts wil ook wel. Wordt vaak niet gecontroleerd bij het uitlijnen maar heeft wel degelijk invloed op de bandenslijtage.
Dat is les één bij het uitlijnen. Ik zou een ander adres zoeken Ben. Die mensen kunnen dus niet uitlijnen.
Een onjuiste sporing, door wat voor oorzaak dan ook, verdeelt zich over beide voorwielen. Het is dus niet zo dat een speling op rechts ook voor slijtage op rechts zorgt maar over beide wielen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7491
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door ducati 900 »

Ja maar de praktijk is anders.
We krijgen hier heel vaak klanten met een uitgelijnde auto en snelle ongelijkmatige slijtage
aan de voorbanden en dan ga je kijken waar het in kan zitten en 10 tegen 1 dat er een of meer
stuurkogels met overmatige slijtage bij zit.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
erichendri
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 13 feb 2013, 19:36

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door erichendri »

Lagerspeling, stuurkogelspeling en fuseekogelspeling zijn controlepunten
voor de apk en voor het uitlijnen.
Uitlijnen doen veel bedrijven ff snel dus alleen de sporing.
Maar je hebt ook nog een wielvlucht en askanteling.
Deze 2 hebben invloed op de stand van de band in een bocht.
Maakt niet uit wat voor stuursysteem of aandrijving de auto heeft.
Daar bij gelijke bandenspanning het probleem aan 1 kant zit
moet je het daar in gaan zoeken.
Deze wielstanden zijn bijna altijd af te stellen.
Anders ff hier het uitlijnrapport plaatsen.

Eric
Met je rubber door de blubber.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

Helaas, camber en caster zijn veelal niet te verstellen.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8698
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door seth_space »

Camber (wielvlucht) verstel je toch altijd bij uitlijnen (samen met sporing) ? Caster is meestal een vaste door fabriek bepaalde waarde inderdaad
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
globbetrotter bus
Berichten: 395
Lid geworden op: vr 26 jan 2007, 13:41
Locatie: Ede

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door globbetrotter bus »

hoi allemaal

bij mij waren de banden aan vervanging toe door te weinig profiel meer alle banden waren gelijk matig afgesleten maar de rechtervoorband aan de buitenkant net iets meer
de banden boer zei dat dat komt door de rotondes er komt dan op de buiten kant van de rechter band net iets meer druk en slijt wat meer

kees
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Huub56 »

Indien er slechte stuurkogels of iets degelijks wat speling heeft op zitten zou de slijtage dan niet eerder zichtbaar zijn ( na 2000 km) en niet na 60000 km.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Kroppie »

waar gaat het over , zichtbare wat ongelijke slijtage na 60.000km , nou en .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

seth_space schreef:Camber (wielvlucht) verstel je toch altijd bij uitlijnen (samen met sporing) ?
Sporing kan altijd worden afgesteld. Vaak aan twee zijden en soms maar aan één kant. Het stuurwiel dient dan op de stuuras te worden rechtgezet.
Camber is niet altijd te verstellen en dan nog maar slechts enkele tientallen minuten maar zeker geen graden. Men zal daarvoor bij veerpoten iets aan de bovenkant moeten kunnen verstellen of aan de draagarmbevestigingen dmv excentrieken of vulplaten oid.
Caster is vaak helemaal niet te verstellen.
De ingesloten hoek (KPI + Camber) is vastgelegd in het fuseestuk en niet verstelbaar.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door hathi »

Deze Auto heeft toch een starre voor as met bladveren,waar bij je Enkel de sporing ,en wielvlucht kan verstellen en de fusees,zijn toch pennen met bronzen bussen waar je niets aan kan veranderen.???
Hans
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

Hoe verstel je de wielvlucht bij een starre as?
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Gebruikersavatar
Veebee
Berichten: 867
Lid geworden op: za 04 okt 2014, 23:47

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door Veebee »

Camber is wel degelijk te beinvloeden.
Veel gewichts verplaatsing naar voorwielen tijdens het remmen zal de camber toenemen, veel gewichts verplaatsing naar achteren tijdens accellereren wordt de camber waarde minder.
Hoe de camper beladen wordt heeft wel degelijk effect op de "camber change"
Het gaat niet om wat je doet ! , maar hoe je het doet !
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05

Re: Schuin afslijten band rechtsvoor



Bericht door @3 »

Veebee schreef:Camber is wel degelijk te beinvloeden.
Dat wordt ook niet bestreden. Het gaat om het afstellen ervan, niet het beïnvloeden.
@3 vind niet dat reparatiekosten hoog zijn maar de kosten van de schade die is ontstaan.
Plaats reactie