Ideale circulatie warmte koelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door ducati 900 »

:clap: :clap:

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10153
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Peter LMC »

Ja zo kan hij wel weer hoor. :lol3:
Ik neem er maar eentje. :cheers:
Maar je voelde je wel aangesproken Jos :?: :angel:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

ik had het misschien vaker moeten vertellen, ik had het al zo vaak verteld, nu met de omstandigheden erbij, kan ieder nog beter een keus maken.

voor types, merken, prijzen, maten, verkrijgbaarheid moet men echter bij de plaatselijke witgoed handel wezen.
:cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door kampo »

Maar om terug te komen op de ideale ventilatie achter zo een 230V koelkast.
Van onder naar boven natuurlijk en warm liefst bovenaan afvoeren en naar buiten.
Je ziet dat er een heel verschil opzit.
Bij de 230V versies is er onderaan veel plaats en op de rug heb je met die condensor grille altijd een goed beluchtingskanaal om wat extra door heen te blazen.
Bij de 12/24V camperkoelkasten is het opfokken van de ventilatie iets moeilijker. Er is een minder grootte luchtspleet en de aanwezige ventilator zorgt snel voor omloopcirculatie.
Er bestaan ook nog andere condensor vormen zoals hier op een mobiele diepvries.
Je moet maar wat creatief zijn :-B


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

henk z schreef:Hallo,

Ik zit ook aan een gewone huishoud koelkast op 230 V denken, maar ik heb geen zware omvormer.
Start de koelkast goed op jouw sinusomvormer van 1200 W, ik begrijp dat dit een overbodige vraag is want je bent er een seizoen mee op pad geweest. De aanloopstroom van dit soort kasten is nogal hoog, hoe zware omvormer zou er minimaal voor nodig zijn?
Henk
Henk, mijn omvormer is een Profitexx 1200/2000W met een zuivere sinus. Opstarten van de Inventum-KK gaf 's nachts (geen bijdrage zonnepanelen) geen probleem in de zomer bij het vrijstaan zowel aangesloten op de 200AH HH-accu als op de tweede groep/bank van slechts 80Ah.

Momenteel, nu het zo koud is en er zeer weinig zonneopbrengst is, gaat het nog steeds goed tijdens het rijden (dynamo lading aanwezig) als bij vrijstaan op de 200Ah accu bank. Staat de omvormer alleen op 80Ah tweede accubank, wil die bij inschakelen soms even piepen (onderspanning alarm), maar pakt hem wel op. Accucapaciteit probleem dus.

Ik heb de koelkast ook aangesloten gehad op een Victron 350W omvormer. Dan gaat het regelmatig fout. Soms gaat het goed en dat zal dan wel aan de stand van de motor in de KK liggen. De aanloopstroom is niet altijd 25A.
Een 700~800W omvormer lijkt ook mij het minimum om het betrouwbaar te krijgen.

De Inventum KK is vrijwel dicht aan de achterkant. Alleen onderin een opening. Tijd zal het leren of alles goed blijft werken. Voor die 150 euro toch een mooie oplossing (omvormer zit er al 10 jaar in). Grote volumetoename t.o.v. het origineel en altijd ijs en ijskoud bier :)
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

PaulBng schreef:Hoelang duurt zo'n piek? Kan een sinus onvormer van 700w met piek 1600 dat aan?
Bij de Inventum korter dan 10 sec. Dus geen probleem.
henk z
Berichten: 257
Lid geworden op: do 29 sep 2005, 19:45
Locatie: Twente

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door henk z »

Willart, hartelijke dank voor het uitvoerige antwoord.

Groeten, Henk
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door metatoon »

Beste mensen

Wat de koelkast Kv 501 Inventum betreft ,stel ik kom elke dag op een punt met stroompaal.En voed de koeling buiten alle apparaten om op 230 v.
En ik gooi een stuk vleeswaren +eventueel koelelementen in het vriesvak ,en gebruik dat onder het rijden als koeling.
Dan zou dat misschien wel eens afdoende kunnen zijn.
Begrijp wel dat het een ander afhangt van buiten temp. is, maar in specificaties van deze koelkast word ook gesproken over een koude kast met een tijdsduur van 14 uur bij het uitvallen/niet gebruiken van een energiebron.

Of zie ik dit helemaal verkeerd? :-?
In mijn eerste campertje een t 2 zat ook een koelkastje van Westfalia ,en was alleen te koelen met elementen. Die kon je toendertijd op campings overal in de vriezer stoppen.
. Gr Toon.
Laatst gewijzigd door metatoon op vr 12 jan 2018, 11:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Toon »

doet hij het dan niet op 12 volt onder het rijden ????
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door Kroppie »

inventum kv501 is een gewone keuken hh koelkast die gaat enkel op 230 volt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

metatoon schreef:Beste mensen

Wat de koelkast Kv 501 Inventum betreft ,stel ik kom elke dag op een punt met stroompaal.En voed de koeling buiten alle apparaten om op 230 v.
En ik gooi een stuk vleeswaren +eventueel koelelementen in het vriesvak ,en gebruik dat onder het rijden als koeling.
Dan zou dat misschien wel eens afdoende kunnen zijn.
Begrijp wel dat het een ander afhangt van buiten temp. is, maar in specificaties van deze koelkast word ook gesproken over een koude kast met een tijdsduur van 14 uur bij het uitvallen/niet gebruiken van een energiebron.

Of zie ik dit helemaal verkeerd? :-?
In mijn eerste campertje een t 2 zat ook een koelkastje van Westfalia ,en was alleen te koelen met elementen. Die kon je toendertijd op campings overal in de vriezer stoppen.
. Gr Toon.
Ik denk dat je redelijk ver kan komen zo lang de KK niet aan de zonkant staat en overdag het niet boven de 25 graden uitkomt.
Je zou de KK dan op de koudste stand moeten zetten als die aan de paal staat en het diepvries deurtje er uithalen lijkt mij.

Tijdens het rijden de 12V dynamo energie omzetten naar 220V vraagt niet om een grotere HH-accu. Alleen om een omvormer. Dan heb je het altijd werkend :!:
metatoon
Berichten: 9686
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door metatoon »

Beste

Nu gaat het in dit geval om een Peugeot boxer 2.2 2009 (voor de opletters is er alsnog zo een geworden)
En volgens mijn heeft die niet zomaar een d+ om daar op aan te sluiten.
Maar wat ik me afvraag al dan niet een d+ de dynamo moet toch een aansluiting hebben ,waar de accu door gevoed wordt.
Dan zou je toch daar kunnen aftakken.
Ik zal wel te simpel denken ,gezien ik niet zo thuis ben op dat gebied.
Maar toch laat gewoon mijn gedachte er over gaan.
Verder zijn er nog tips wat betreft Inverters/ omvormer . en eventueel verdere zaken die je nodig zou hebben .indien eerste gedachtegang hierover niet toereikend zou werken

Dank alvast voor de al geplaatste reacties en voor die hopelijk nog gaan komen.
Gr Toon
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door 309T16 »

Toon, het hele D+ verhaal is niet belangrijk bij een 220V KK. Er zit geen verschil in het stilstaan of rijden. In beide gevallen krijgt de KK zijn 220V van een omvormer, die op zijn beurt zijn 12V via voldoende dikke kabels krijgt vanaf de HH-accu. Dat is de gebruikelijke manier bij het gebruik van een 220V KK.

Los hiervan is er dan een koppeling tussen de HH-accu en de dynamo/startaccu. Dat kan op vele manieren. Simpel relais met D+ aansturing of manueel d.m.v. een schakelaar of een intelligent relais (Cyrix enz.)

Ik heb die koppeling ook, maar gebruik hem zelden omdat mijn zonnepanelen meestal voldoende leveren.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7140
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Ideale circulatie warmte koelkast



Bericht door dedruivenplukker »

En ik gooi een stuk vleeswaren +eventueel koelelementen in het vriesvak ,en gebruik dat onder het rijden als koeling.
Dan zou dat misschien wel eens afdoende kunnen zijn.
Zo heb ik met mijn in Australie gekochte campertje ook een tijdje gereden, en daar was het echt geen koel weer.
Op de camping twee 1,5 liter flessen met water invriezen (bijna iedere camping heeft daar een volledige keuken).
In het vriesvakje wat diepvries vlees voor de bbq voor de volgende avond.
De koelkast bleef langer dan een dag koud en we hadden koel drinkwater onderweg. :cheers:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Plaats reactie